Snekker'n Startet 31.Mars.2014 Del på Facebook Startet 31.Mars.2014 Jeg har to fortøyningsbøyer fra Scanmarin. Nederste "bøyler" har dessverre blitt tæret ganske mye fordi jeg har brukt syrefaste sjakler. Resten av metall og plast i bøyene er like godt som nytt. Vet noen om det går an å få kjøpt ny slike bøyler? I så fall hvor? Jeg har søkt rundt på nettet uten å finne noen som selger slike deler. Jeg liker å reparere i stedet for å kaste, så hvis jeg ikke får tak i nye deler tar jeg sveisen og bygger opp metallet igjen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Inter 9000 Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Kjøp syrefast gjengestang. Så kan du enten sveise øye i endene eller sette på syrefaste sjakler. Da varer den evig. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Snekker'n Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Kjøp syrefast gjengestang. Har vært inne på tanken, men vil i første rekke foreta en "kvikk-fix" og bruke så mye av det jeg har som mulig. Det greieste hadde da vært om den "bøylen" var å få kjøpt løst. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Wallas Service Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Dimensjon på stanga? 16 eller 19mm? Skulle våre mulig å få tak i dette hos ei båtsjappe som selger fendere? Dette var ikke noe problem "i gamle dager" da jeg hadde egen butikk. Ellers er Scanmarin eid av Polyform, og du kan alltids prøve en telefon til Polyform i Ålesund. Prøv dette nr.: 928 22 579 (direktenr lager) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Snekker'n Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Suverent. Jeg ringer i morgen. Mange takk! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 9.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2014 Til info så har Polyform sluttet med merkevaren Scanmarin. Ved henvendelse opplyser de at de kun selger komplette bøyer, ikke deler. Har lekt litt med sveiseapparatet. Av interesse å legge ut noe om dette? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
John_Kr Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Tar frem denne tråden igjen ... Jeg tok opp min bøye i dag, den er kun 1 år gammel med slik øye som vist på bilde, festeøye var helt spist opp. Jeg har benyttet syrefast sjakkel og syrefast beskyttelse for tauget, så dere mener det er syrefaste komponentene som spiser opp stålet? Svaret er egentlig å bruke vanlig galvanisert sjakkel? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ruby Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Hvis det er ulike metaller som er problemet, så er svaret egentlig å feste tauet direkte i øyet. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) 27 minutes ago, Ruby said: Hvis det er ulike metaller som er problemet, så er svaret egentlig å feste tauet direkte i øyet. Tror det her snakkes om koblingen mellom bøyen og kjettingen ned til moringen Edit: Så nå det var snakk om tau etc. i innlegget før, beklager. Redigert 9.September.2017 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Har ei slik bøye, ligger ut fra påske til september, bruker tau fra loddet og opp til bøya, men har brukt syrefast sjakkel. Sjekkelen ser helt ny ut, men festeøye på bøya er spist helt opp, det er så ille at jeg må bytte bøye. Mener jo at de burde holde lengre, men trikset er vel å bruke en annen type sjakkel. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Finnes det noen bøyer med syrefast materialer eller kan jeg benytte ei stor fenderblåse og bruke sjakkel i øye? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
PolarLi Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) Mener jeg har sett bøyer med syrefast bøyestang i USA, men å importere noe slikt koster en hel del. Mitt råd er å ganske enkelt bruke en helt vanlig polyform blåse/fender. De er rimelige, og varer veldig lenge. For å feste den i moringstauet, enten det er en kause eller sjakkel i enden, kan du bruke en soft sjakkel. Den sliter ikke i plastøyet på blåsa, og er lett å ta opp hvis du fjerner blåsa om vinteren. Ville kanskje ikke fortøyd i den softsjakkelen, men du kan jo feste tauet til båten, direkte i moringstauet med et øye/slyngestikk eller kause med en vanlig sjakkel. Har aldri sett helt vitsen å bruke bøye med stang og øye på toppen, når man likevel ikke skal fortøye i det. Eneste det øyet gjør er vel strengt tatt å dunke i baugen på båten når den ligger på svai og strømmen går litt i mot vinden... Redigert 9.September.2017 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 (redigert) Jeg bruker bøya til kun å ha et tau til å fire meg inn og ut av naustet/ opplagshengeren, båten er ikke fortøyd i bøya. Dette med fenderblåse med kraftig sort feste har vært min tanke også. Hva er en soft sjakkel? Trod dette er en god idee. Redigert 9.September.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
PolarLi Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 En slik en. De har på biltema. 8 mm koster 69,- og har en bruddgrense på litt over 4 tonn. Skal du bare dra deg ut, kan du jo f-eks tre både blåsa og en garnring på softsjakkelen, som tauet til land løper igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Skal prøve dette, takker for forslagene, tror dette er løsningen. Soft sjakkel har jeg ikke hørt om før, lærte noe nytt i kveld ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
PolarLi Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 De selges på biltema som lettvektssjakkel, men noen kaller de også for myk sjakkel eller tau sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.