Jump to content

Hvor selges deler til Scanmarin fortøyningsbøye

Snekker'n

Recommended Posts

Jeg har to fortøyningsbøyer fra Scanmarin.

Nederste "bøyler" har dessverre blitt tæret ganske mye fordi jeg har brukt syrefaste sjakler.

Resten av metall og plast i bøyene er like godt som nytt.

Vet noen om det går an å få kjøpt ny slike bøyler? I så fall hvor?

Jeg har søkt rundt på nettet uten å finne noen som selger slike deler.

Jeg liker å reparere i stedet for å kaste, så hvis jeg ikke får tak i nye deler tar jeg sveisen og bygger opp metallet igjen.

bilde

bilde

Buster X med Yamaha 70

Dimensjon på stanga? 16 eller 19mm?

Skulle våre mulig å få tak i dette hos ei båtsjappe som selger fendere? Dette var ikke noe problem "i gamle dager" da jeg hadde egen butikk.

Ellers er Scanmarin eid av Polyform, og du kan alltids prøve en telefon til Polyform i Ålesund. Prøv dette nr.: 928 22 579 (direktenr lager)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Tar frem denne tråden igjen ...

Jeg tok opp min bøye i dag, den er kun 1 år gammel med slik øye som vist på bilde, festeøye var helt spist opp. Jeg har benyttet syrefast sjakkel og syrefast beskyttelse for tauget, så dere mener det er syrefaste komponentene som spiser opp stålet? Svaret er egentlig å bruke vanlig galvanisert sjakkel?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har ei slik bøye, ligger ut fra påske til september, bruker tau fra loddet og opp til bøya, men har brukt syrefast sjakkel. Sjekkelen ser helt ny ut, men festeøye på bøya er spist helt opp, det er så ille at jeg må bytte bøye. Mener jo at de burde holde lengre, men trikset er vel å bruke en annen type sjakkel.

F16114-5-1-7f63de3f3ecace56a3d506b8434b8d89.jpg

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Mener jeg har sett bøyer med syrefast bøyestang i USA, men å importere noe slikt koster en hel del. Mitt råd er å ganske enkelt bruke en helt vanlig polyform blåse/fender. De er rimelige, og varer veldig lenge. For å feste den i moringstauet, enten det er en kause eller sjakkel i enden, kan du bruke en soft sjakkel. Den sliter ikke i plastøyet på blåsa, og er lett å ta opp hvis du fjerner blåsa om vinteren. Ville kanskje ikke fortøyd i den softsjakkelen, men du kan jo feste tauet til båten, direkte i moringstauet med et øye/slyngestikk eller kause med en vanlig sjakkel.

Har aldri sett helt vitsen å bruke bøye med stang og øye på toppen, når man likevel ikke skal fortøye i det. Eneste det øyet gjør er vel strengt tatt å dunke i baugen på båten når den ligger på svai og strømmen går litt i mot vinden...

Redigert av PolarLi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...