Jump to content

VP md21a eksos manifold


Morten1989

Recommended Posts

Heisann folkens!

 

Er ny her på forumet så trenger litt hjelp !:)

 

Jeg har nettop kjøpt meg en Fevik 23 med en VP md21a motor i, eksos manifolden i denne motoren skal være gåen, så jeg tenker på og lage en ny.

 

Men når jeg tok av eksos manifolden skjønte jeg ikke helt hvorden den funka, fordi, motoren er jo ferskvannskjølt, og 4 sylindere, men det er 5 "eksos porter" inn i toppen og ut til manifolden.

Er dette til saltvannskjøling av toppen?

 

Eller skal alle de 5 portene bare gå rett ut til eksos?

 

 

Stusset og over at det "luftedekselet" som sitter på toppen av eksos manifolden er det jo masse hull i org., gjør dette at det kommer eksos ut ifra det og inn i motor rommet eller funker det mer slik at ikke det blir sugd vakuum noen plass?

 

 

Takker for alle svar! :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke spesielt godt til disse motorene, men jeg antar at du har innsug og eksosmanifoil i ett slik at du har tre porter til eksos og to til luft inn. Så da må du sjekke hva som er hva før du begynner å lage ny manifoil.

 

Er ikke manifoil og varmeveksler bygget i ett stykke her? I så fall er den neppe enkel å lage selv....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke spesielt godt til disse motorene, men jeg antar at du har innsug og eksosmanifoil i ett slik at du har tre porter til eksos og to til luft inn. Så da må du sjekke hva som er hva før du begynner å lage ny manifoil.

 

Er ikke manifoil og varmeveksler bygget i ett stykke her? I så fall er den neppe enkel å lage selv....

 

Heisann! der sier du noe, det kan godt være derfor det er 5 utganger der ja, men i tilfelle må det være 2 på eksos og 3 på innsug, stemmer det at de på eksos siden bare skal gå rett i kjølevannet til manifolden? eller er det pga at det har rustet hull der? :)

Link to post
Share on other sites

Det er nok rustet hull der ja. Eksosen skal ikke møte sjøvann før i blandebendet, som sitter mellom manifoil og eksosslangen. Får du vann inn før det så risikerer du vann inn i sylindre via ventilene. Og det ønsker du ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Okei, da er det nok hull ja fordi det har begynt og korridere mellom eksosmanifolden og toppen på den ene porten, men, den har ikke lekket ferskvann så det er enda håp :P

 

Da har jeg fått ett lite innblikk i hvordan denne eksosmanifolden min burde se ut i hvertfall ;)

og det burde jo ikke være noe i veien med og lage den i rustfritt syrefast så lenge man har noen litt gode pakninger i mellom så ikke de forskjellige metallene berører hverandre?

Link to post
Share on other sites

Det burde kunne gå greit, selv om syrefast ikke er optimalt sammen med varmt sjøvann. Aller helst burde du vel hatt en Duplex kvalitet her. Men dette kjenner andre bedre til enn meg, bare husk at sjøvann og forskjellige materialkvaliteter fort kan gi deg noen korrosjonsmessige overraskelser. Kanskje Hulda kan komme med noen tips om materialbruk her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Okei ;)

 

Har du noen andre tips om hva som burde gjøres med den motoren når jeg først er i gang og ha den ute?

 

Skal selvfølgelig ta og bytte olje, oljefilter, dieselfilter, jeg skal ha av toppen så da tenkte jeg og planslipe denne selv, og bytte topppakning, trykke dyser.

tenkte også og gjøre rein både varmeveksleren og oljkjøleren, men må ha noen pakningsett til alt dette styret :P

 

Noen ideer om hvor jeg kan få tak i billige gode pakningssett?

Link to post
Share on other sites

Ville ha slipt inn ventilene når du først har toppen av, samt sammenlignet lengden på ventilfjærene. Men det har du sikkert allerede tenkt på. Dessuten overhalt sjøvannspumpa med nye lagre, impeller og tetninger. Og skiftet veivakseltetninger og bunnpannepakning, oljelekkasjer kommer gjerne lavt nede og dette er typiske lekkasjepunkt. Billige deler vet jeg ikke, men jeg ser at mange handler fra Økonomideler? Kanskje de har noe?

 

Revidert: Når først motoren er ute og demontert ville jeg sterkt vurdert å ta ut stemplene og rengjort ringsporene også. Det er ganske vanlig at ringene kokser seg fast, og en god rengjøring kan gjøre underverker her...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

 


Ville ha slipt inn ventilene når du først har toppen av, samt sammenlignet lengden på ventilfjærene. Men det har du sikkert allerede tenkt på. Dessuten overhalt sjøvannspumpa med nye lagre, impeller og tetninger. Og skiftet veivakseltetninger og bunnpannepakning, oljelekkasjer kommer gjerne lavt nede og dette er typiske lekkasjepunkt. Billige deler vet jeg ikke, men jeg ser at mange handler fra Økonomideler? Kanskje de har noe?

Revidert: Når først motoren er ute og demontert ville jeg sterkt vurdert å ta ut stemplene og rengjort ringsporene også. Det er ganske vanlig at ringene kokser seg fast, og en god rengjøring kan gjøre underverker her...


Økonomi deler har jeg brukt mye før når jeg hadde traktor og de er billige og bra deler, men kunne ikke finne noe på volvo penta, vet du om noe annet jeg kan søke etter for å få deler til min motor der?
Har sett at det er samme motor som sitter i en Peguett 2.1l diesel bil?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...