Jump to content

Finnes det selvlensende 10 fot med rails til stangholdere?

kjetillunde

Recommended Posts

Finnes det selvlensende 10 fot med rails til stangholdere? Jeg tenkte på Terhi Micro Fun men den har ikke rails og det er vel ikke så bra å borre hull i den for å feste stangholdere...

En Pionerbåt i varierende størrelse kan du jo alltids titte litt på.. det er ingen problem å skru fast ting i disse båtene.

Terhi kan være litt vrien å få ordentlig feste med skruer i, da plastlaget er nokså tynt, og skummet i mellom gir lite forankring..

Edited by Båt-W (see edit history)

Er det en tofte i den? da kan du jo montere med gjennomgående skruer og muttere..ellers så kan du jo montere dem på "vanlig måte", og lime de fast i tillegg til å skru dem fast? Det finnes mange svært sterke lim.

Det er to bekymringer:

1) at det lekker vann i dobbeltbunn og skummet trekker vann, noe som gjør båten tung

2) at stangholderen ikke står godt nok

Er det noen som har erfaring med å feste ting til en Terhi?

Bruker du tec7 så kommer det ikke en dråpe inn i skummet. Men..tja om det holder.. det holder sikkert nokså godt, men får du en hval på kroken vet jeg ikke om stanga eller stangholderfeste ryker først..

Nå tenkte jeg for å feste deler på gelcoaten. Fjernet selv noen stangholdere jeg hadde festet med Tec7,måtte skjære med tapetkniv.

Har også fjernet noen som satt med sikaflex,kunne nappe de rett av.

Dette er da på glassfiberbåt vel å merke.

Vil minne om at "sikaflex" er produsent med stort spekter. Har nokon brukt tettemasse for branndører som fugemasse på badet så gjer ikkje det sikaflex dårlig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kan jeg feste stangholderene med Tec7 til ABS-plasten på en terhi? Vil det holde godt?

Skulle gjerne hatt glassfiberbåt men jeg vet ikke om noen selvlensende 10 fot...

Jeg ville prøvd først på et lite synlig sted for å se,har ingen erfaring med båter i ABS plast.

Jeg hadde som sagt et vinkelfeste i aluminium på innsiden av glassfiberjolla mi. Dette satt også med 4 skruer.

Jeg fjernet skruene og puttet en 1\2" kraftarm nedi hullet på holderen,og var ikke snakk om å få dette til å løsne,bøyde hele båtsiden isteden.

Er nok vanskelig å finne 10fotere som er selvlensende,siden dørken ofte er på høyde med vannlinjen eller lavere.

Jeg ville prøvd først på et lite synlig sted for å se,har ingen erfaring med båter i ABS plast.

Jeg hadde som sagt et vinkelfeste i aluminium på innsiden av glassfiberjolla mi. Dette satt også med 4 skruer.

Jeg fjernet skruene og puttet en 1\2" kraftarm nedi hullet på holderen,og var ikke snakk om å få dette til å løsne,bøyde hele båtsiden isteden.

Ok, så det er ikke sikkert det sitter like godt på en Terhi med ABS plast?