Jump to content

Sabb 10 hk. problem med girkassa, båten går ikke, clutch spinner?


gamor69

Recommended Posts

Hallo alle sammen.

 

Som dere sikkert har lest i mine forrige tråder, har jeg en snekke Delta 22 med Sabb 10 HK motor original.

Siste turene ifjor før jeg tok båten ut av vannet, fikk jeg en liten problem med båten.

Motoren har to spaker,en opp som vrir propellen og en nede ved gir kassa som slår av og på kobling til akslingenen.

 

Det som skjer nå er at når jeg slår på koblinga begynner båten å gå men ikke i det hastighet den skal gå, den går veldig sakte, men når jeg presser på nederst spaken med foten helt fram og holder den der, da skjer det noe og akslingen begynner å rotere med riktig kobling inn, men hvis jeg tar av foten fra spaken da "spinner" på nytt og hastigheten reduseres.

 

hvordan er koblingen på disse motorer fungerer??

Er det noen slittedeler som må byttes?

er det kanskje olje som skal skiftes??

rett og slett clutch som skal overhalles???

 

Råd og tips mottas med stor takk.

 

Gamor69

 

 

Gamor69

Link to post

Det er helt sant!

 

Stram ett klikk på annenhver mutter, on det ikke er nok tar du de du ikke tok sist ett klikk. Fortsett til koplingsspaken går i med et merkbart klikk og sjekk at den ikke slurer mer. Bytt olje på koplingen i samme slengen.

 

Redigert. Lokket til koplingen er det foran spakene, ikke det spakene går gjennom...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det kan du godt. Jeg brukte 15W-40 da jeg hadde Sabb, 20W-50 er kanskje unødig tykk. Men fungerer sikkert. Litt usikker på om det var en halv eller en hel liter, men mye er det ikke i alle fall. Husk den gamle oljen må suges opp med pumpe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei igjen alle sammen.

 

Så nå på saken og da fant jeg 2 stk sånne "gaffler" som jeg prøvde å stramme.

Fikk kun på den ene siden å stramme et hak på hver mutter. hvis jeg skrur et hakk også på den andre siden da blir spaken veldig hard og slå inn clutchen eller umulig å sette den helt inn på.

 

Stemmer det? holder det med å være stramme en av gafflene??

 

takk for tipsene.

bilde

Gamor69

Link to post

Det holder å stramme kun ein av mutterene på kvar av klemmene.Husk koblinga må være innkobla,da er det lettare å justere.Antageleg har du strama for mykje,da kan du prøve med den eine mutteren på kvar av klemmene. (1/6 tørn).Neste gang du behøver å justere,brukar du den andre mutteren til å justere med(da blir det jevn justering) Oljemengede er max ein halv liter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...