gamor69 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hallo alle sammen. Som dere sikkert har lest i mine forrige tråder, har jeg en snekke Delta 22 med Sabb 10 HK motor original. Siste turene ifjor før jeg tok båten ut av vannet, fikk jeg en liten problem med båten. Motoren har to spaker,en opp som vrir propellen og en nede ved gir kassa som slår av og på kobling til akslingenen. Det som skjer nå er at når jeg slår på koblinga begynner båten å gå men ikke i det hastighet den skal gå, den går veldig sakte, men når jeg presser på nederst spaken med foten helt fram og holder den der, da skjer det noe og akslingen begynner å rotere med riktig kobling inn, men hvis jeg tar av foten fra spaken da "spinner" på nytt og hastigheten reduseres. hvordan er koblingen på disse motorer fungerer?? Er det noen slittedeler som må byttes? er det kanskje olje som skal skiftes?? rett og slett clutch som skal overhalles??? Råd og tips mottas med stor takk. Gamor69 Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
gamor69 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Åpne luka der koblingen er, stramme mutterne, en på hver side, husk likt 1/6 del tørning på mutterne, de sitter låst med ei fjær. Strammes til den kobler inn. Se i boka eller her på arkivet. Jonn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Bruksanvisning for motoren kan lastes ned her:http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?zone=10&MenuNode=634988633108996250 Det første som kan gjøres er å justere koblingen, se side 65 i Sabb G bruk og delbok. Samtidig kan det være hensiktsmessig å skifte olje på koblingen, se side 16 i bruksanvisningen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gamor69 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Tusen takk for svarene mine venner. er det nødvendig å demontere spakene eller er det kun lokket som demonteres?? Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
gamor69 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 også, hva slags olje brukes på der?? er det sant at det brukes vanlig motorolje?? Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 (edited) Det er helt sant! Stram ett klikk på annenhver mutter, on det ikke er nok tar du de du ikke tok sist ett klikk. Fortsett til koplingsspaken går i med et merkbart klikk og sjekk at den ikke slurer mer. Bytt olje på koplingen i samme slengen. Redigert. Lokket til koplingen er det foran spakene, ikke det spakene går gjennom... Edited April 1, 2014 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
gamor69 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 (edited) Tusen takk index. Her koser jeg meg hver gang jeg kommer innom. et siste spørsmål: er det denne oljen jeg kan bruke der?? http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Motorolje-mineral-Classic-20W50-36928/ også hvor mye olje som går???? 1liter, 2 liter?? Edited April 2, 2014 by gamor69 (see edit history) Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Det kan du godt. Jeg brukte 15W-40 da jeg hadde Sabb, 20W-50 er kanskje unødig tykk. Men fungerer sikkert. Litt usikker på om det var en halv eller en hel liter, men mye er det ikke i alle fall. Husk den gamle oljen må suges opp med pumpe... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
gamor69 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Ok Index. Takk skal du ha. Har pumpe jeg, bruker det når jeg skifter olje på motor. skal da skaffe 15W-40 som du foreslår. takk igjen Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Min spant rundt fritt sommeren for et par år siden. Skiftet olje (som var kommet vann i) og etter det tok den fint tak igjen. Samme olje som på motoren er fint. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjeltefjord Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Koblingshuset skal ha en halv liter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ingelinn Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 har du for lite olje på så sliter du sund gaffelen og glide lagret som skal trykke sammen clutsplatene og som igjen fører til sluring. (egen erfaring) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gamor69 Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Hei igjen alle sammen. Så nå på saken og da fant jeg 2 stk sånne "gaffler" som jeg prøvde å stramme. Fikk kun på den ene siden å stramme et hak på hver mutter. hvis jeg skrur et hakk også på den andre siden da blir spaken veldig hard og slå inn clutchen eller umulig å sette den helt inn på. Stemmer det? holder det med å være stramme en av gafflene?? takk for tipsene. Quote Gamor69 Link to post Share on other sites More sharing options...
marius53 Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Det holder å stramme kun ein av mutterene på kvar av klemmene.Husk koblinga må være innkobla,da er det lettare å justere.Antageleg har du strama for mykje,da kan du prøve med den eine mutteren på kvar av klemmene. (1/6 tørn).Neste gang du behøver å justere,brukar du den andre mutteren til å justere med(da blir det jevn justering) Oljemengede er max ein halv liter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.