Jump to content

Beregning av batteri størrelse _ Evinrunde e-tec 150hk 2014

John_Kr

Recommended Posts

100 Ah bør vel holde, men finnes jo mere avanserte batterityper og kombityper som tåler større utlading og man kanskje klarer seg med litt lavere Ah.

Hvis man i utgangspunktet har et rent startbatteri så liker jo ikke disse så mye utlading. Og et startbatteri bør jo heller ikke bli så veldig utladet siden man må kunne starte motoren.

Men E-tec er jo relativt lettstartet da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det enkleste er vel å bruke en absolutt profesjonell metode,

nemlig å måle den der lille strømmen med en multimeter og multiplisere dette med forventet tid.

Da har du en solid grunnlag.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har hatt to ficht motorer (115), og fikk den gang beskjed fra importøren at bare Optima batteri dugde for å dra i gang disse motorene. Jeg satt inn Optima i begge båtene og det fungerte meget tilfredsstillende. Begge båtene ble brukt hele året, også ved mange minusgrader. Det var visst noe med at motoren blir trekt rundt et visst antall ganger på starteren slik at diverse givere osv. ble aktivert før styrehjernen sa til motoren at den skulle tenne. Hvis starteren ikke klarte å trekke motoren rundt med et visst turtall ville ikke motoren starte uansett hvor mye strøm det måtte være på batteriet. Derfor var det veldig viktig med et batteri med høy CCA verdi og kabler med et godt tverrsnitt. Jeg har også en e-tec motor på jolla, men bare på 40 hk. Den er fra 2005 og der sitter det et Varta agm batteri som har sittet der siden det var nytt. Det holder ekstremt godt på spenningen, og det har så og si aldri vært behov for å topplade batteriet i løp av vinteren osv. men jeg har nå gjort det for sikkerhetsskyld.

Ut fra det bruket du skisserer hadde det kanskje vært sikrest å legge opp til separat start og forbruksbatteri. Startbatteriet trenger ikke være stort bare det har høy nok CCA verdi. 50Ah er nok. Forbruksbatteriet behøver neppe være verken stort eller dyrt, det skal jo ikke gi mye strøm heller. Poenget er at du er sikret start, uansett hvor lenge du har koset deg på fisketur :fishing: Batteriene ville jeg skilt av med et rele slik at man ikke glemmer en bryter i en viss posisjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...