Morten1989 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Heisann! Jeg har en Fevik 715 som jeg skal pusse opp litt før den settes på sjøen igjen, og lurte på om noen hadde noen gode råd med hva slags bunnstoff man bør bruke, hvordan få frem fargen på den "borderen" eller den stripa som går rundt hele båten rett under fender listen, og få frem fargen i fenderlist. I tillegg så har jeg lyst til og få frem messing fargen på propellen igjen, og lurte på om det er noen som har noen gode råd om hvordan man bør forsegle propellen etter at man har pusset den ned? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Et selvpolerende bunnstoff er å foretrekke. Da slipper det å bli lag på lag med bunnstoff i løpet av årene, da jo dette poleres bort i løpet av sesongen. Ellers blir det vel å rubbe og polere på gelcoaten, hvis den f.eks er falmet for å få igjen fargen og glansen. Dette pleier som regel å hjelpe på glansen, hvis ikke det er helt utslit og falmet, da er det jo kun lakkering etc. som hjelper. Med hensyn til propellen kan den pusses med stålull, da blir den veldig fin og blank. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 takk for svar ;) Når du sier rubbe, mener du og pusse ned for så og polere eller? Og når jeg har pusset ned propellen, kan jeg da forsegle den med noe klarlakk eller lignende slik at den holder seg slik? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) Hei, spiller ikke så mye rolle hvilket bunnstoff du bruker på snekka, biltema sitt holder helt fint.Det er sikkert noen som argumenterer for at det og det merke gror det mindre på etc, men min erfaring er at det heller handler om lokale forhold i havet og ikke bunnstoffet. Når det gjelder stripen ved fenderlisten så pleier denne å bli veldig stygg og matt ja. Hvis du vil ha latmannsutgaven kjøper du denne. http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/batvask/gelcoat-nanopolish-250-ml Bare å vaske båten skikelig og gå på med Tc nano.Her er det viktig å polere/arbeide det skikkelig inn mens du påfører. Deretter tørke av med klut. Et bedre resultat (glans) vil du få med denne pakken, den er helt rå. Krever dog noe mer arbeid. http://bestmarin.no/Produkter/Båtpleie/Båtpleie,-vask-og-vedlikehold/Polish/Meguiars-Båtpleiepakke-OneStepCompound-wax-pads-klut-933396-p0010825136 Båten kommer til å se bedre ut enn ny :-) Når det gjelder fenderlisten kan du sikkert bruke noen av midlene over, alternativt "bumper" eller Car Tire shine. Ment for gammeldags støtfangere eller til dekkene for å få de fine og svarte i fargen. Biltema har sikkert noe slikt. Klarlakk på propellen har ikke noe for seg, gå over den med stålbørst slik at den er noenlunde glatt og fin.. Ferdig! Jon Edited April 2, 2014 by Janoho (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) I tillegg så har jeg lyst til og få frem messing fargen på propellen igjen, og lurte på om det er noen som har noen gode råd om hvordan man bør forsegle propellen etter at man har pusset den ned? Propellere er laget av bronse, så messingfarget får du den neppe;-) Du kan pusse og polere den fin og blank og smøre den inn med litt av hvert, men neste gang du tar opp båten er den uansett matt og full av rur. Få den så slett som mulig, så har du gjort det som bør gjøres. Lakk er helt bortkastet. Edited April 2, 2014 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Takk for gode tips og råd ;) Da blir det billig utgaven av polering for den stripa, og stålbørste på propellen for å få den fin, og noe dekkshine på gummilister ;) Har dere noen bra tips til oppgraderinger som bør gjøres på denne båten før den kommer på vannet? har tenkt og sette inn vann dass, men uten septik. Båten trenger litt omsorg med og trekke om div puter og ryggstøtter og slik for at den skal bli litt finere :P Og tenker på og slipe ned mesteparten av treverket i styrhuset og lakke dette om, hvor mange strøk må man ha? eller er det utifra hvor dyp farge man må ha? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) høres greit ut, Epifanes er den ultimate lakk for teak. Andre typer lakk fester ikke alltid så godt.Epifanes er dyr, fåes på maritim eller bestmarin. Det står en grei instruksjon på boksen for fremgangsmåte. Det greieste er å bruke en skrape lik denne http://www.jula.no/malingsskrape-129024 og sylskarpe blad. Går også an å bruke en varmluftspistol hvis det sitter veldig fast. Når det gjelder dass så er det vel ikke lov? uten septiktank. Det er ivhertfall svært upraktisk da du ikke kan bruke dassen til bommelom når du ligger i havn.Tenk deg naboens reaksjon når sakene kommer flytende ;-) Hvis det ikke går med tank kan kanskje en porta potti være et alternativ ? Andre oppgraderinger ? Tja, ta en service på motor og gå over teknisk (styring, aksel, pakkboks, lensepumpe, ror etc) sjekk at alt er ok før sjøsetting. Edited April 2, 2014 by Janoho (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 okei, er det teak som er standard på alle innredninger? Og jeg trodde det var lov og sleppe ut septik når man er 300m ifra land? I det tilfelle så burde det jo være lov og bruke den 300m ifra land da? I skjærgården rundt her på sørlandet så er det bra med utedasser rundt på de forkjellige holmene så dassen blir vel mest brukt underveis tenker jeg, jeg har porta potti nå, men liker ikke de dassene noe serlig hehe :p er en grunn til at dritten skal ut og vekk med en gang :p Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) ................. Båten trenger litt omsorg med og trekke om div puter og ryggstøtter og slik for at den skal bli litt finere :P Og tenker på og slipe ned mesteparten av treverket i styrhuset og lakke dette om, hvor mange strøk må man ha? eller er det utifra hvor dyp farge man må ha? Jeg brukte skrape og skrapte bort gammel lakk, deretter smurte jeg på teak-olje, ble akkurat som nytt. På de stedene som slites mest vasker jeg "år om annet" med rødsprit og smører på ett nytt strøk med teak-olje. Dette gjelder jo på dører/skap/ratt o.l. Har du teakdørk der det stadig er slitasje, så må du nok til med lakk. Edited April 2, 2014 by Hafrsfjord (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Det blir vel endring i de septikreglene snart, har vært snakk om det. Da blir det tømmestasjoner som du må koble båten til, ikke lenger lov å slippe ut. Å montere en dass uten tank blir veldig rart syns jeg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Å montere toalett uten tank i en fritidsbåt høres helt feil ut. Med en 23 fots snekke er man faktisk ikke ofte mer enn 300 meter fra land, og det er garantert ikke da man bruker toalettet! Hvis du vil gjøre det enkelt beholder du portapottien, vil du ha det skikkelig monterer du tank og mulighet for dekkstømming. Ingen vits å lage noe som ikke kan brukes og som sikkert uansett snart blir forbudt.. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 okei ;) Jeg tok nettop dette båtførerkurset og da lærte vi at det var 300m ifra land, men hvis det blir endringer i loven så hjelper det jo ikke;) Jeg får se om ikke jeg har plass til en liten septik tank noen plass i båten da :p hvor stor bør den være? pleier jo ikke spise indisk mat på sjøen så den trenger vel ikke være så stor? :D -Hafrsfjord,takk for innspill ;) hørtes ut som en grei måte og gjøre det på ;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 indisk mat 40 ltr bør holde Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Hei Bare som tips, kanskje du har plass til å lage en liten tank du kan montere doen oppå. Tanken blir liksom fundamentet til doen. Dette har jeg sett i båt, og ser helt ok ut. larss Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Jeg monterte en 40 liter syrefast tank i min, det holder akkurat til en helg for fire personer hos oss. Helt OK, etter et par netter er det på tide å flytte på seg uansett;-) Ingen luktproblemer, og fort gjort å tømme en slik liten tank. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Okei, takk for innspill ;) satser på og få plass til en 40liters tank på styrbord side bak diesel tanken;) Evnt. under dassen hvis det er høyde nok der inne :) Tror det skal gå greit, uten at det blir alt for stor dritt jobb :p Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Det finnes en type båttoaletter hvor tanken er bygget "rundt" toalettet. Mener å huske det var 25 liters tank. Så var det vel manuell lesning av tanken. Da slipper du unna med kun septikslange fra tank til skroggjennomføring. - slangene koster en del pr meter.. Skal se om jeg finner en link. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Det høres jo veldig greit ut ;) Fant du en link Eureka? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Denne? http://www.lasashop.no/products/septik-tank-foran-toalett Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten1989 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Ja jeg fant den jeg og ;) Men de var jo dyre i forhold til en større seperat tank. Men jeg har ett spørsmål, jeg har bestemt meg for at jeg skal ha dass med håndpumpe, og septikktank, også skal jeg ha ei sugepumpe med kvern på vei ut ifra tanken til sjøen. Må jeg da ha en kuleventil mellom tanken og pumpa? Eller holder pumpa tett når den ikke kjøres? Burde vel ha en kuleventil på vannet inn til doen også i tilfelle? :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts