bekopper Startet 2.April.2014 Del på Facebook Startet 2.April.2014 Har akkurat byttet til meg en 25 forts Kjøpstadsnekke. Skal prøve å holde liv i denne tråden med bilder av istandsettingen av båten utover våren. Båten har stått på land i 2 år, å er derfor noe tørr. Planen er å skrape ned og olje skroget over vannlinjen, skrape og smøre på nytt bunnstoff under vannlinjen. Legger ved et bilde av båten slik den er nå i dag. Sitér dette innlegget Link to post
bekopper Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Har vert lite oppdateringer fra meg, men mykje jobb har nedprioritert båtpussen. Dei siste dagane har det derimot vert litt framgang, eller er det tilbakesteg? Har skrapa rein styrbord siden for gammel overflatebehandling og fjernet gammel nating. Tenkte å gjere ferdig skrapinga såpass eg kan både olje og nate samtidig. Legger ved et bilde slik det ser ut i dag. Er det nokon som har erfaring med lakkfjerner på trebåt på godt og vondt? Har fått en del lakkfjerner som virker omtrent like godt som den gamle Resinen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Ville prøvd å unngå malingfjerner. Treverket har alt annet enn godt av denslags. En god skrape og evt varmluft så får du bort det du skal;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bekopper Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Takk for svar, egentlig det samme som eg har tenkt. Men det var svogeren min som hadde lakkfjerner til overs. Han bruker det på sjarken, å den er skikkelig fin når den er i pussen. Men har tenkt at det er bedre med varme og ei god skrape. Eg er skeptisk til kjemikalier. Sitér dette innlegget Link to post
bekopper Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Som sagt så fortsetter eg med varmluftpistol å skrape. Savner den gode gamle skrapa far min hadde, desse moderne skrapene er ikkje det samme.Et par kvelder til nå, så er skrapinga ferdig. Skal smøre på rød bunnsmørning og kvit vannlinje etterkvart. Sitér dette innlegget Link to post
bekopper Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2014 Eg må nok til å fjerne litt blågeit også. Er det nokon som veit om Metal-Brite er bra til dette eller er det kun Ferro-Bet av rustvask som gjelder? Eg har nokre liter av førstnevnte i kjellaren som hadde vert greit å brukt før en kjøper meir kjemikalier. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Som sagt så fortsetter eg med varmluftpistol å skrape. Savner den gode gamle skrapa far min hadde, desse moderne skrapene er ikkje det samme. Litt seint nå kanskje men :-) Jeg pleier å slipe til et av disse små kujerna i flattstål de selger, som regel oransje av farge, på slipesteinen. Da har du ei skrape som varer veldig lenge (helt til du har slipt den vekk) men du må jo slipe den av og til når den blir sløv. Og husk å slipe av på hjørnene slik at den ikke kan slipe spor i treverket. Fordelen er, i mine øyne, at man selv kan bestemme hvilken egg skarpa skal ha, bratt eller slak osv. Pluss at du har tilgang på en egg til som du også kan slipe til etter behov. Liker også at metallet i et slik kujern er, relativt sett, tykt og mykt fremfor det harde og stive jernet i vanlige skraper. Har i grunnen ikke kjøpt noen skrape etter at jeg begynte å bruke kujerna for ganske mange år siden. Og så er det jo kos å sveive igang slipesteinen. Sitér dette innlegget Link to post
bekopper Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 Har nå fått skrapa, slipt og pussa såpass at eg gjekk vidare med olje. Brukte Gjøco G1. Etter 10 strøk var det slutt. Den tok ikkje til seg meir å eg fortsatte på dekk. Der er det store sprekker i babord dollbord. Snakker om fleire sprekker på 30-40 cm, ca 0.5 cm breide. Vil desse klare å trekke seg sammen berre ved hjelp av olje eller bør eg trykke litt natemasse ned i dei verste? Vil absolutt ikkje ha det slik at det regner rett gjennom dollbordet. Kanskje eg må legge epoxy på dei horisontale flatene etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Vil anbefale XtreemCoat på dekk og gjerne skrogsider. Veldig sterkt, nærmest vedlikeholdsfritt og svært fleksibelt (inntill 335% bruddforlengelse). En full behandling (0,8 mm på skrogsidene, og 1 mm på horisontalen) holder i åååååårevis............... Kan være glatt når det blir vått, men strøes det inn ovnstørket quartzsand (eller lignende) i siste strøket så har du en sklisikker flate.. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.