Tobias SNO Startet 2.April.2014 Link til dette innlegget Startet 2.April.2014 Som topic sier. Hva blir resultatet av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Tullekopp1 Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 225 vs 224 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Det er skjelden noen god idé å endre diameter på propelleren, den er gjerne valgt mtp avstand til skrog og girkassens utveksling/ motorens driftsturtall. Hvorfor vil du bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 2.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 Kom over noen propeller som var til salgs til ett vp drev. Har i dag 14*16 å fant 15*15 for salg. Prøver å finne 14*16 men var ikke så lett det. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.April.2014 Link til dette innlegget Svart 2.April.2014 1' ned i diameter tilsvarer omtrent 2-3' i pitch (400-500 økt rpm). Ca fordi slip vil øke med mindre diameter. Og bladtforming spiller inn. Lavere rpm og stor dia er bra for effektivitet (lavere slip) i deplasement løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Kort fortalt vil turtallet gå ned med den nye propellen. Regn med ca 200 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Turtallet synker med økende stigning men øker med avtagenede diameter. Tipper du får minst samme turtall som før. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Vill gjetning siden man ikke kjenner forskjell i design og bladareal på de to propellene. Men om de er like ellers - fra 14"til 15" dia gir -500 rpm fra 16 til 15 i pitch gir +200 i rpm så netto vil du gå ned ca 2-300 i rpm. Men om du gir litt mer info - hva slags propeller er de to? Og på hvilken båt snakker vi. Så er det enklere å si andre ting som sannsynligvis vil kunne påvirkes. Hastighet, balanse i sjøen, grep, marsjart/drivstoff, baugløft... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.