Jump to content

Mercury 90hk - 4-takt eller Optimax?


Sinus_nor

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har ingen praktisk erfaring med noen av disse motorene, men resultatene fra en test Båtmagasinet har gjort med tilsvarende 115-hestere, sier følgende:

 

"Gjennom hele fartsregisteret ligger de to motorene svært likt både hva angår fart og støy. Under 1.500 omdreininger pr minutt er firetakteren noe stillere. Akselerasjonen opp til planingsfart er fortsatt noe bedre med totakteren, og forbruket noe lavere på firetakteren".

 

Jeg vil tro at dette er sammenlignbart også for ditt tilfelle. Flere detaljer fra testen finner du her (se under "Motortester"):

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...ages/tidlige_57

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg dessverre litt "farget" av situasjonen, men dersom du spør meg så har jeg villet satse på de nye 2-takts motorer (Optimax).

 

Forbruk og støy er "stort sett" det samme, men etter noen års bruk så trur jeg at 2-takteren vil være mer pålitelig.

 

Min mening, derfor har jeg 2-takter selv.

:eek:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemstilling på min båt. 115 hk 4 eller 2-takt?? Jeg valgte 4 takt pga at jeg tror dette er enklere å få solgt igjenn. Jeg regner med å ha båten i 1 eller 2 sesonger før fotsyken melder seg igjenn :crazy: . Jeg tror mange henger igjenn med tanken på at 2-taktere har mye støy og høyt forbruk, selv om dette ikke lenger er tilfelle. Solgte min Bella 512 for 1 mnd siden til en godt voksen kar, og for han var det avgjørende at den hadde en firtakt på hekken.

Det negative er at man ikke får brukt de nye smartcraft instrumentene på 4-takt. De virker kun med optimax.

Min mening :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært igjennom de samme kvalene selv. Jeg bestillte en Uttern T55 med 115 HK Optimax i høst. Jeg gikk til forhandler for å bestille 4T, men ble overbevist av selgeren om at Otimax skulle være det rette valg.

 

Gjennom vinteren har jeg sjekket opp det som er å finne av tester. Jeg slo meg til ro etter at jeg fant to tester på denne siten http://www.marinan.com/bestall_tester/. (Testene må bestilles, de koster noen 10-ere).

 

Min hovedkonklusjon er:

-> Rundt 5 knop har 4T sannsynligvis merkbart mindre støy. Skal man kjøre mye i denne farten er kanskje 4T det rette valget. Jeg skal ikke det.

-> Akselrasjonen er Optomax er merkbart bedre. Det betyr noe i en liten båt fordi man relativt ofte må gå ut av plan når det er mye bølger fra annen båttrafikk.

-> Jeg skal gjøre vedlikehold selv. Jeg tror det er lettere på Optimax.

-> SmartCraft er kun tilgjenglig på Otimax.

-> Drivstofføkonomien er praktisk talt den samme.

 

Når det gjelder annenhåndverdien kan det være at det kan snu seg til fordel for Otimax etter hvert?

Link to post
Share on other sites

Mercury 90hk - 4-takt eller Optimax?

De koster omtrent det samme.

Toppfarten er vel omtrent lik.

Litt bedre aks. på Optimaxen.

Optimaxen er lettere.

 

Men hva skal jeg velg på min nye båt? Og hvorfor?

(Uttern D55 Exclusive 2005, 720kg)

Jeg hadde samme båt som deg for et par "Bitteliten" siden. Kjøpte den for 4 år siden om jeg husker rett. Jeg hadde 4 takt 75 hk Mariner på båten. Samme blokk/motor som Mercyry 4 takt 90 hk. Jeg var veldig godt fornøyd med motoren og båten. Lavt støynivå, lavt bensinforbruk og bra dreimoment (som er viktig for å få båten opp i plan) Jeg ville valgt 4 takt av samme grunn som Bella sier her - lettere å selge igjen, mindre støy på lavere fart. Og er prisen omtrent den samme ville jeg valgt 4 takt pga lettere å selge. Jeg tror at 2 takterne trenger noen år på å få bort alle "fordommer" i bruktmarkedet, oghar du planer om å bytte deg opp i lpet av et par år tror jeg 4 takt er enklere å selge

 

Merk også at motorvalg bør avhenge av båten. Uttern D55 har et svært lettplanende skrog pga "pontonger" bygd ut på hver side av motorbrønnen som gir ekstra bæring i akterskipet (du ser det på bildet ditt der badestigen er).

Bilde

Med 75 hk opplevde vi overhode ikke noe nøling for å få i plan. Med 90 hk vil du nok merke at du har nok krefter. I litt småsjø trives Uttern D55 best i rundt 20-25 knop er min erfaring, og du må nok regne med å dra den ut av plan om du møter større sjø - for den er ikke så god på å lande mykt om du hopper på bølgene (båten er ganske lett og har litt flat bunn for å være lettdrevet)

 

Om jeg skulle hatt større motor på 150 hk eller mer - ref. John_Kr kommentar - da hadde jeg nok seriøst vurdert 2 takter - for da får man 6 syl motor (Mervur/Mariner 135 hk optimax og oppover er 6 syl). Da får man en motor med mer harmonisk gange enn en 4 sylindret motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøpt meg ny båt med 90 hester. Jeg sto fritt til å velge motormerke. Hadde også mange runder med meg selv om jeg skulle kjøpe 4 eller 2 takter. Det var umulig å få noe entydig råd hos forhandlerne. Det valgte jeg å ta som et tegn på at begge typene var gode motorer etter dagens standard. Til slutt var det vel bare en magefølelse og kanskje litt vekten som gjorde at jeg endte på en evinrude 90 e-tech. Om det var et riktig valg vet jeg ikke ennå.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøpt meg ny båt med 90 hester. Jeg sto fritt til å velge motormerke. Hadde også mange runder med meg selv om jeg skulle kjøpe 4 eller 2 takter. Det var umulig å få noe entydig råd hos forhandlerne. Det valgte jeg å ta som et tegn på at begge typene var gode motorer etter dagens standard. Til slutt var det vel bare en magefølelse og kanskje litt vekten som gjorde at jeg endte på en evinrude 90 e-tech. Om det var et riktig valg vet jeg ikke ennå.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Evinrude e-tech motorene er meget bra og ikke minst rimelig i forbruk. Ikke dumt valg.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode svar.

 

Hadde jeg kunnet velge fritt, hadde jeg også valgt E-Tech, men siden Uttern er "satt opp" til å ta Mercury,

er det alt for dyrt å bytte til Evinrude.

Tror jeg ender på 4-takteren. Ikke for det den er bedre - men fordi magefølelsen min sier at det er rett for meg. Dessuten kjører jeg 95% av tiden rundt 5 knop.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ender på 4-takteren. Ikke for det den er bedre - men fordi magefølelsen min sier at det er rett for meg. Dessuten kjører jeg 95% av tiden rundt 5 knop.

<{POST_SNAPBACK}>

Magefølelsen er alltid god å følge - den er summen av kunnskap og intuisjon.

Jeg tror du kommer til å bli kjempefornøyd. Flott båt og flott motor - gratulerer!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode svar.

 

Hadde jeg kunnet velge fritt, hadde jeg også valgt E-Tech, men siden Uttern er "satt opp" til å ta Mercury,

er det alt for dyrt å bytte til Evinrude.

Tror jeg ender på 4-takteren. Ikke for det den er bedre - men fordi magefølelsen min sier at det er rett for meg. Dessuten kjører jeg 95% av tiden rundt 5 knop.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Gratulerer med valget og nyt sommeren med en fin båt og motor.

 

:sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det gjør jeg også  :wink: . MYE lavere støynivå og bortimot halverte drivstoffutgifter i forhold til 2-takteren i denne farten, gjør valget enkelt for meg  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du sammenligne ny 4-takter mot en ny 2-takter så stemmer ikke helt det du sier der. Forskjellen er minimal i dag, trur sannelig at e-tech motorene til Evinrude går billigere en de nye 4-takterne.

 

Sammenligner du en ny 4-takter mot en gammel 2-takter så stemmer dine påstander, men utviklingen har gått litt videre. :eek:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dersom du sammenligne ny 4-takter mot en ny 2-takter så stemmer ikke helt det du sier der. Forskjellen er minimal i dag, trur sannelig at e-tech motorene til Evinrude går billigere en de nye 4-takterne.

 

Sammenligner du en ny 4-takter mot en gammel 2-takter så stemmer dine påstander, men utviklingen har gått litt videre. :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt enig med deg John Kr. Men dette bekrefter nok en gang at det ikke er lett å bli kvitt et "dårlig" rykte. Så da slår jeg meg til ro med mitt valg (115 hk 4-takt Mercury) :cheers:

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du sammenligne ny 4-takter mot en ny 2-takter så stemmer ikke helt det du sier der. Forskjellen er minimal i dag, trur sannelig at e-tech motorene til Evinrude går billigere en de nye 4-takterne.

 

Sammenligner du en ny 4-takter mot en gammel 2-takter så stemmer dine påstander, men utviklingen har gått litt videre. :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

I planingsfart, ja. I 5 knop? NOPE! :nonod:

 

Hvor mye bruker din forøvrig flotte Yamaha Vmax i 5 knops fart? Og hvor mye støyer den?

Min 140 hester Suzuki bruker rundt 0.5 l/nm, og støyer så lite at man nesten ikke hører motoren. I 4-5 knops fart vel å merke.

Suzuki 4-taktere er faktisk markedets mest stillegående motorer. Og det betyr mye for meg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I planingsfart, ja. I 5 knop? NOPE! :nonod:

 

Hvor mye bruker din forøvrig flotte Yamaha Vmax i 5 knops fart? Og hvor mye støyer den?

Min 140 hester Suzuki bruker rundt 0.5 l/nm, og støyer så lite at man nesten ikke hører motoren. I 4-5 knops fart vel å merke.

Suzuki 4-taktere er faktisk markedets mest stillegående motorer. Og det betyr mye for meg. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruker ikke min båt så mye i 5 knops fart, kun innenfor kaiområdet. :cool:

 

Hvor mye støyer den, jo litt er det jo, men må ærlig innrømme at en 2500cm3 V6 støyer ikke, den nynner. :cheers:

 

Hvor mye min bruker i bensin ved 5 knop har jeg ikke peiling på (kjører aldri så sakte), men Vmax'n bruker 0.9 l/nm ved 30 knop, det trur jeg faktisk din gjør også. :cool:

 

Ellers så er Suzuki motorene meget bra motorer og går stille som du påpeker. Bra motor. :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Skal ikke lage en stor diskusjon om noe jeg ikke har erfaring med, men har studert alt jeg har kommet over av omtale av e-tech motoren på nettet og ut av det har jeg dratt følgende konklusjon:

 

- motoren bruker ikke mer bensin enn en 4-takter. Dette gjelder uansett fart.

- motoren bruker lite olje forutsatt at en bruker evinrude sin spesialolje

- Utgiftene til bensin/olje vil bli omtrent likt. En slipper utgifter til oljeskift på e-techen.

- motoren bråker litt mer ved lave hastigheter enn 4-takteren

- motoren har en mer behaglig støy for ørene enn 4-takteren ved høyere hastigheter. Målt i desibel er det ikke noe forskjell

- Vedlikeholdet er enklere med e-techen. Den skal ikke kjøres inn, den trenger ikke å taes service på de tre første årene ved normalt bruk, den har eget vinterkonserveringsprogram slik at vinterkonserveringen gjøres ved å koble til spyleslangen og trykke på en knapp. For meg som skal ha båten ute hele året og bruke den litt om vinteren betyr det at det er lett å konservere motoren, starte opp etter en måned, vinterkonservere den igjen og fortsette slik. Regner med at vinterbruken blir sporadisk

- den kan startes med flatt batteri

- den er lettere enn en 4-takter.

- den har bedre akselerasjon

- amerikanske, canadiske og australsek fora der e-techen er diskutert viser at folk er fornøyde med motoren. Også etter en tids bruk.

 

 

Dette må ikke fårståes som en forsvarstale for 2-takterene eller e-techen, bare en oppsummering av ting som påvirket meg til å velge akkurat denne motoren. Husk at jeg ikke har kjørt en eneste meter med motoren og har ingen praktisk erfaring.

 

Minuset er: - den er noen tusenlapper dyrere enn f.eks suzuki 4-takter

 

tj

Link to post
Share on other sites

Skal ikke lage en stor diskusjon om noe jeg ikke har erfaring med, men har studert alt jeg har kommet over av omtale av e-tech motoren på nettet og ut av det har jeg dratt følgende konklusjon:

 

- motoren bruker ikke mer bensin enn en 4-takter. Dette gjelder uansett fart.

- motoren bruker lite olje forutsatt at en bruker evinrude sin spesialolje

- Utgiftene til bensin/olje vil bli omtrent likt. En slipper utgifter til oljeskift på e-techen.

- motoren bråker litt mer ved lave hastigheter enn 4-takteren

- motoren har en mer behaglig støy for ørene enn 4-takteren ved høyere hastigheter. Målt i desibel er det ikke noe forskjell

- Vedlikeholdet er enklere med e-techen. Den skal ikke kjøres inn, den trenger ikke å taes service på de tre første årene ved normalt bruk, den har eget vinterkonserveringsprogram slik at vinterkonserveringen gjøres ved å koble til spyleslangen og trykke på en knapp. For meg som skal ha båten ute hele året og bruke den litt om vinteren betyr det at det er lett å konservere motoren, starte opp etter en måned, vinterkonservere den igjen og fortsette slik. Regner med at vinterbruken blir sporadisk

- den kan startes med flatt batteri

- den er lettere enn en 4-takter.

- den har bedre akselerasjon

- amerikanske, canadiske og australsek fora der e-techen er diskutert viser at folk er fornøyde med motoren. Også etter en tids bruk.

Dette må ikke fårståes som en forsvarstale for 2-takterene eller e-techen, bare en oppsummering av ting som påvirket meg til å velge akkurat denne motoren. Husk at jeg ikke har kjørt en eneste meter med motoren og har ingen praktisk erfaring.

 

Minuset er: - den er noen tusenlapper dyrere enn f.eks suzuki 4-takter

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Hei tj

Ja som du selv skriver så er 2-takteren på full fart tilbake i markedet, det er ingen grunn til å ikke velge 2-takter. Men vi får bare akseptere at det er fordommer for og imot på alt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Lykke til med nymotoren!

 

- og så får vi som er litt tregere i sessen, og som fremdeles putrer rundt med blårøyk i hekken (på båten!) være takknemlige for at det er noen som vil teste ut disse nye konseptene, slik at vi, når vi nå en gang i fremtiden finner ut å ville modernisere oss en smule, kan nyte godt av de erfaringene dere gjør. For det er jo først når motorer har fått kjørt seg noen år under forskjellige forhold, at enerne avslører seg :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...