Jump to content

I morgen går vi fra Porsgrunn til Kristiansand.

Roger og Olina

Recommended Posts

Båtpussen er tatt og endelig skal vi få båten vi har kjøpt i Porsgrunn, hjem til Sørlandet. Planen var at den skulle på vannet i går. Men de fikk problemer med krana. Så i dag håper jeg det skal gå greit. Vi går i to etapper er planen. Først til Risør med overnatting. Så blir det ett stopp i Grimstad, før vi tar det siste stykke hjem.

Han vi har kjøpt båten av, er litt urolig for at vi skal gå så langt med båten på første tur. Nå er jeg ikke kjent fra Porsgrunn til Tvedestrand. Men med kartplotter og sjøkart burde det gå bra. Men er det noen som har noen tips om områder en bør unngå, så takker jeg for det.

bilde

Hehe, er han urolig fordi han er redd for båten han nettopp har solgt eller mannskapet?

Det er en fin tur, værmeldinga er super,(http://www.dmi.dk/hav/udsigter/farvandsudsigter/skagerrak/) så dere får en fin "førstetur" med båten langs kysten! Var en tur rundt Tromøya i Arendal i går kveld, lite bølger og nærmest vindstille.

Dagsetappene høres fornuftige/behagelige ut med tanke på tid/distanse. Men hvis dere skal ha to etapper kan dere jo vurdere å "strekke" den første dagen slik at dere stopper i Arendal evt. Lyngør isteden for Risør. Da har dere litt "bedre tid" den siste dagen.

Nei det kan være problematisk med landstrøm på Lyngør. Jeg tror faktisk ikke at det er noen brygger du kan legge til der som har strømtilgang.

Nei, det var det jeg trodde. Varmeren i båten må på service. Så vi har kun varmeren som går på motoren. Kan bli litt kaldt da. Men vurderer å kjøpe denne fra Jula: http://www.jula.no/parafinovn-2-2kw-418016 For da faller behovet for landstrøm bort

Forsiktig med den der i lukket rom slik båten er. Andre her kan mer om slikt men den lager vel masse eksos/brenner O2, man risikerer kanskje å aldri våkne igjen etter en natt med den som romkamerat?

Ullundertøy og varme dyner er tingen .....

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Problemet med parafinovner, er vel heller at de bruker opp surstoffet. Og at de kan begynne å sote voldsomt, om de ikke brenner helt rent og med god olje. Forsvaret bruker jo primus til oppvarming av teltene når de er i felt. Men da er det pålagt å ha våken fyringsvakt til enhvertid..

Er forøvrig enig med Rolf at ullundertøy og raggsokker løser dette problemet mer en godt nok :thumbsup:

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Jepps. Er enig i det. Så jeg har nettopp vært å kjøpt denne: http://bestmarin.no/Produkter/Varme,-ventilasjon-og-luker/Varmeapparat/Gassvarmer-%28butan%29/Gass-varmeovn-1300-w-227323-p0001654881

Så får vi heller kle oss litt godt...

Har maken, men en modell med veltesikring som stopper gassen hvis velt. Og som du skrev, brukes ikke om natten når vi sover. Kjekk liten sak som lager fin lunk i båten.

Hilsen

Lurvetass

Litt "artig" med denne tråden her, her er det gassovner det går i; i tråden til Lars H. der det er snakk om relativt harmløse vifteovner som ikke bruker opp oksygen eller avgir eksos, blir det ramaskrik om risiko forbundet med disse. Misforstå meg ikke, jeg bruker vifteovn selv, sover godt med webastoen på full effekt og hadde ikke gått av veien for en gassovn under kalesjen heller, men det illustrerer godt forskjellen på "oss båtfolk". :thumbsup: Jeg misunner dere forresten turen fra Porsgrunn til Kristianby. Det må jo være den ultimate starten på båtsesongen:) God tur, håper dere forteller litt om hvordan det går underveis, en kjapp værrapport er nok til å gjøre oss andre misunnelig :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...