Roger og Olina Startet 3.April.2014 Del på Facebook Startet 3.April.2014 Båtpussen er tatt og endelig skal vi få båten vi har kjøpt i Porsgrunn, hjem til Sørlandet. Planen var at den skulle på vannet i går. Men de fikk problemer med krana. Så i dag håper jeg det skal gå greit. Vi går i to etapper er planen. Først til Risør med overnatting. Så blir det ett stopp i Grimstad, før vi tar det siste stykke hjem. Han vi har kjøpt båten av, er litt urolig for at vi skal gå så langt med båten på første tur. Nå er jeg ikke kjent fra Porsgrunn til Tvedestrand. Men med kartplotter og sjøkart burde det gå bra. Men er det noen som har noen tips om områder en bør unngå, så takker jeg for det. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Hehe, er han urolig fordi han er redd for båten han nettopp har solgt eller mannskapet? Det er en fin tur, værmeldinga er super,(http://www.dmi.dk/hav/udsigter/farvandsudsigter/skagerrak/) så dere får en fin "førstetur" med båten langs kysten! Var en tur rundt Tromøya i Arendal i går kveld, lite bølger og nærmest vindstille. Dagsetappene høres fornuftige/behagelige ut med tanke på tid/distanse. Men hvis dere skal ha to etapper kan dere jo vurdere å "strekke" den første dagen slik at dere stopper i Arendal evt. Lyngør isteden for Risør. Da har dere litt "bedre tid" den siste dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2014 Hei Båt-W Vi hadde plan om å gå til Lyngør, men ut fra det jeg har funnet ut, så får vi ikke noe landstrøm der? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Veiret er jo smukt med rolige vindforhold. Ser ut som dere får en kjempetur! Lange etapper i strålende vær er jo bare kos. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Nei det kan være problematisk med landstrøm på Lyngør. Jeg tror faktisk ikke at det er noen brygger du kan legge til der som har strømtilgang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2014 Nei det kan være problematisk med landstrøm på Lyngør. Jeg tror faktisk ikke at det er noen brygger du kan legge til der som har strømtilgang. Nei, det var det jeg trodde. Varmeren i båten må på service. Så vi har kun varmeren som går på motoren. Kan bli litt kaldt da. Men vurderer å kjøpe denne fra Jula: http://www.jula.no/parafinovn-2-2kw-418016 For da faller behovet for landstrøm bort Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 (redigert) Forsiktig med den der i lukket rom slik båten er. Andre her kan mer om slikt men den lager vel masse eksos/brenner O2, man risikerer kanskje å aldri våkne igjen etter en natt med den som romkamerat? Ullundertøy og varme dyner er tingen ..... Redigert 3.April.2014 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
ashfirelate Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 (redigert) Problemet med parafinovner, er vel heller at de bruker opp surstoffet. Og at de kan begynne å sote voldsomt, om de ikke brenner helt rent og med god olje. Forsvaret bruker jo primus til oppvarming av teltene når de er i felt. Men da er det pålagt å ha våken fyringsvakt til enhvertid.. Er forøvrig enig med Rolf at ullundertøy og raggsokker løser dette problemet mer en godt nok Redigert 3.April.2014 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2014 Jepps. Er enig i det. Så jeg har nettopp vært å kjøpt denne: http://bestmarin.no/Produkter/Varme,-ventilasjon-og-luker/Varmeapparat/Gassvarmer-%28butan%29/Gass-varmeovn-1300-w-227323-p0001654881 Så får vi heller kle oss litt godt... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Dere får ha god tur, så sees vi muligens i Olavsundet i påsken. hehe. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Roger og Olina Svart 3.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2014 Dere får ha god tur, så sees vi muligens i Olavsundet i påsken. hehe. Takk for det Inter og skal du ikke se bort fra nei Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 ??? Bruker vel like herlig opp oksygenet den gassvarmeren du har kjøpt... I tillegg kommer fare forbundet med propan generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2014 Sant det fs. Men brukes ikke når vi sover og har også kjøpt gassalarm Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Det blir en fin tur. Følg merkingen på innsiden av Jomfruland og videre så går det veldig bra. En oppdatert plotter hjelper deg godt på vei. Gratulerer med ny båt. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
lurvetass Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Jepps. Er enig i det. Så jeg har nettopp vært å kjøpt denne: http://bestmarin.no/Produkter/Varme,-ventilasjon-og-luker/Varmeapparat/Gassvarmer-%28butan%29/Gass-varmeovn-1300-w-227323-p0001654881 Så får vi heller kle oss litt godt... Har maken, men en modell med veltesikring som stopper gassen hvis velt. Og som du skrev, brukes ikke om natten når vi sover. Kjekk liten sak som lager fin lunk i båten. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
scand26hc Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Oi Oi for et krem Vær du har valgt. . Går selv fra Andøya til hamresanden i morgen... ikke like flott men min første tur som "reder"? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Litt "artig" med denne tråden her, her er det gassovner det går i; i tråden til Lars H. der det er snakk om relativt harmløse vifteovner som ikke bruker opp oksygen eller avgir eksos, blir det ramaskrik om risiko forbundet med disse. Misforstå meg ikke, jeg bruker vifteovn selv, sover godt med webastoen på full effekt og hadde ikke gått av veien for en gassovn under kalesjen heller, men det illustrerer godt forskjellen på "oss båtfolk". Jeg misunner dere forresten turen fra Porsgrunn til Kristianby. Det må jo være den ultimate starten på båtsesongen:) God tur, håper dere forteller litt om hvordan det går underveis, en kjapp værrapport er nok til å gjøre oss andre misunnelig Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Gratulerer med ny båt det at det ikke er strøm i Lyngør er nok riktig men det er strøm på Geving som ligger på fastlandet innenfor Lyngør God tur Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Avgang fra Porsgrunn er notert. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 GOD TUR. Hold oss oppdatert :-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Viksund Bravo Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Kom Venndølene vel i havn, tro? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
larss Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 De er sikkert langt oppi Otra nå... larss Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Ligger en liknende båt i Arendal nå. Melissa? Er det dem tro Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ashfirelate Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Båten heter Melissa ja... Ser det på første bildet i tråden her; https://baatplassen.no/i/topic/107937-polert-paa-meg-senebetennelse/#entry1572208 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Her må jeg skjerpe meg. Kommer Bp båt å ikke følger med. Ser ikke noe liv ombord der nå. Men får se etter folk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.