Bisse Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Har montert gasskomfyr i båten, en Tresfjord 29, ser i papirene at det skal være 100mm avstand fra apparatet til nærmeste vegg, se bilde. Slik jeg har montert den står den helt inntil veggene i benkeskapet, gjelder bare sidene av ovnen. Er dette helt feil? Blir ovnen så varm på sidene når man bruker komfyren at det rett og slett kan ta fyr?. Har sett andre innstalsoner av ovner hvor det ser ut som de er montert helt inntill vegger. (ser i hvertfall slik ut på bilder) Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskekrabben Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jeg har montert min ovn ganske likt i min båt, og oppdaget at når du setter kasseroller på glassblussene vil flammene følge bunnen av kasserollene og gi sterk varme ut til sidene. Ser ut som du har brannhemmende materiale der, noe jeg ikke har, og jeg har derfor synlige brannskader på tilstøtende innredning/vegger. Bruk av stekeovnen tror jeg ikke er noe problem. Tviler på at varmen er så sterk på utsiden av ovnen. Men følg som sagt med gassblussene når de er i bruk! Må presisere at jeg ikke er ekspert på området, så dette er bare synsing fra min side. Kos deg med varme rundstykker til morraskaffen Båthilsen fra Taskekrabben Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Tror ikke det er noen problem med gassblussen. Stålplatene går ikke nedover sidene på ovnen. Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Fint med det rustfrie beslaget på sidene og i akterkant. Det løste hele problemet Og om du har fulgt forskriftene for gassmontasje ellers med hensyn til slanger å rør så er dette en fin og trygg montasje ! God sommer med Hattig rundstykker Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jeg tror de mener vegger over konfyren. Der har du ikke vegger :-) Quote Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 De rustfrie platene på sidene og bak har tilnærmet null effekt dersom det ikke er konveksjonsspalte på minimum 5mm mellom platene og det brennbare. Du vil kansje ikke se brennmerkene med det første, men det vil bli farlig varmt når man bruker en stor stekepanne eller gryte, og gassflammene brer seg ut mot siden. Du vil nok fort oppdage at det vil avgi en ganske ufyselig lukt når gelcoaten begynner svi seg. Du kan eventuelt nagle eller skru på et nytt stråleskjold på sidene av komfyrtoppen på innsiden av det som allerede er der for å lage en ny konveksjonsspalte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Men hva med stekeovnen og vegger? Blir veggene på ovnen så varme at den ikke kan stå inntill brenbart matriale? Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Paa den komfyren jeg har "Eno Chief". Blir ytterveggene paa komfyren ikke spesielt varme. Ovnen er ogsaa montert hoyere enn hos TS, slik at varmestraaling fra bluss ikke gaar mot veggene i "komfyrbronnen". Edited April 3, 2014 by Mariell (see edit history) Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Men hva med stekeovnen og vegger? Blir veggene på ovnen så varme at den ikke kan stå inntill brenbart matriale? Vanskelig å vite hvordan man skal tolke avstandsmålene, men jeg kan ikke tenke meg at de 100mm gjelder for rundt stekeovnen, men jeg ville nok uansett hatt rundt 5mm konveksjonssplalte mellom ovnen og sideveggene. Det ser ut som du allerede har noe klaring der. Du kan vel kjøpe et sånt steketermometer med en tynn sonde i ledning som du kan senke ned mellom ovnen og sideveggen for å teste temperaturen der etter en times tid med stekeovnen på fult. Er usikker på når gelcoaten begynner å gasse, men for andre brennbare bygningsmaterialer er 85c den maksimale temperaturen som tillates av byggenormene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Etter en lang og super sessong, mye matlaging på bluss og i stekeovnen har jeg ikke vært i nærheten av at det har blitt for varmt. Bruker en vanlig "båtstekepanne". (Firkantet). Sideplatene blir varme, men langt unna faren for brann/lukt/smelting. Når det gjelder sidene på stekeovnen har jeg kjent etter og det et helt problemfritt. Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted December 11, 2014 Author Share Posted December 11, 2014 (edited) Legger her ut et noen bilder av monteringen: Slik så det ut: Tok så ut hele skapseksjonen. Brukte stikksag for å sage ut i den gamle glassfiberen. Fikk en blikkenslager til å bøye til en ny plate i børstet stål, brukte den gamle som mal. Mistet en del skuffeplass da komfyren ble satt inn. Fant et skap med to store skuffer på Finn Monterte dette bak førerstol. Hadde en bordplate liggende som jeg tilpasset og skrudde fast på toppen. Kjøpte en plexiplate på Biltema som jeg lakerte hvit og limte fast på siden. Brukte en av de gamle skuffefrontene i bunn under skapet, hvor jeg legger tomme plastposer. Kjøpte også et nytt teppe Må si det var veldig behagelig med gass i forhold til rødsprit. Lager feks fløtepoteter til grillmaten. Edited December 11, 2014 by Bisse (see edit history) Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Det der så veldig bra ut Vil ha komfyr jeg å..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Og blir fruen frusen på musen er det bare å fyre opp setevarmeren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
B_a_p_p_e_n Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Ble bra det, hvor er gassflasken montert står den i nærheten eller på utsiden av båten? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted December 11, 2014 Author Share Posted December 11, 2014 Står i en beholder under føttene til passasjer. Boret hull til gassdrenering og gjorde alt etter boka. Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Ser greit ut det der. Mener det er isolasjon i veggene på komfyren. Kos deg med komfyren, båtlivet, og ikke minst maten blir et helt annet liv med komfyr ombord... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts