lurvetass Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Har et snev av trefotsyken eller noe sånt og drømmer om litt større båt. Vi har i dag Askeladden 605 explorer og er veldig fornøyd med den til dagsturer. Men ønsker etterhvert å utvide til helgeturer og kanskje en ukestur. Vi ønsker oss egentlig en DC med toalettrom og stikk lugar. Mange flott DC med toalett, men ikke i eget rom. Ser at det blir et problem med cabinhøyde og størrelse, men det burde jo være mulig å løse det? Vi vil ikke ha for stor båt på grunn av muligheter til å komme inn til små lune plasser og kostnader, men samtidig ønsker vi oss litt bedre komfort. Mellom 23 og 28 fot er stort nok synes jeg. Denne tråden resulterer nok ikke i noe båtkjøp i første omgang, det er ikke noe stress å bytte båt for oss. Men finner vi en ny drømmebåt kan jo alt skje. Noen som har et godt forslag? Quote Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Har du noe formening om hva den kan koste ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ibiza 26 eller Ibiza 28 passer til den beskrivelsen du har. Quote Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jeg tenker som deg selv. Har lyst på litt større med stikklugar, men beholder skibsplasten noen år tipper jeg. Min favoritt er i grunn Askeladden 705. Den har 4sengeplasser, og grei inneplass. Men for meg er det viktig med en stor og fin uteplass og der er den enorm(synes jeg) masse sitteplass og solseng bak.. Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Nye Flipper'n ser jo bra ut ! http://bakken-motor.no/bater_single/flipper-880-st/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sigdy Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Saga ruler. Kjøp deg en Saga 29 eller 315 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Siklet på finnmaster T8 på sjøen for alle, stikkkabin og "stort" toalettrom. Massiv uteplass! Edited April 3, 2014 by valvolainen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Madserazzi Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jeg tenker som deg selv. Har lyst på litt større med stikklugar, men beholder skibsplasten noen år tipper jeg. Min favoritt er i grunn Askeladden 705. Den har 4sengeplasser, og grei inneplass. Men for meg er det viktig med en stor og fin uteplass og der er den enorm(synes jeg) masse sitteplass og solseng bak.. Har hatt en slik de 3 siste sesongene, og var meget fornøyd. Byttet til 30 foter i høst. Prøv å få ordnet deg en prøvetur i en slik, gjerne i litt rufsete sjø, så tipper jeg du blir solgt. Et tips er å finne en som ikke er undermotorisert. Minimum 180 hk bør det være, men personlig ville jeg satset på 210 Hk og oppover. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Heisan, her ble det respons :) Har du noe formening om hva den kan koste ? Håper å kunne holde meg under 800 båtlapper. Ibiza 26 eller Ibiza 28 passer til den beskrivelsen du har. Trodde ikke de hadde eget toalettrom? Ellers enig i at Ibiza er fine båter, men det er Yamarin og Nordkapp også. Jeg tenker som deg selv. Har lyst på litt større med stikklugar, men beholder skibsplasten noen år tipper jeg.Min favoritt er i grunn Askeladden 705. Den har 4sengeplasser, og grei inneplass. Men for meg er det viktig med en stor og fin uteplass og der er den enorm(synes jeg) masse sitteplass og solseng bak.. Skibsplast har jo 685 og den har vel stikklugar og ser egentlig fin ut. Uteplassen er viktigst for oss også. Askeladden hadde jo Z8 også med eget toalett, men den ser så snodig ut. Nye Flipper'n ser jo bra ut ! http://bakken-motor.no/bater_single/flipper-880-st/ Hardtopp på den og vi ønsker oss åpen. Jeg laget jo til og med hengsler på kalesjebøylene på vår 605 explorer for å slippe unna noe over oss:) Saga ruler. Kjøp deg en Saga 29 eller 315 Blir mere tak over igjen, ønsker så åpen båt som mulig. Siklet på finnmaster T8 på sjøen for alle, stikkkabin og "stort" toalettrom. Massiv uteplass! Ja, er vel første DC som ser ut til å ha det meste, men koster vel opp mot 1000 båtlapper med alt utstyr. Ser jo at jeg er litt vanskelig som vil ha i pose og sekk på en måte. Quote Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Z8 er flott! Lå ved en slik på et båttreff i fjor sommer og den var lekker med sorte alcantraputer. Med din prisklasse må det vel finnes noe som du tilfredsstilles av;) bavaria? Hehe Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Madserazzi Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Med det budsjettet i forhold til båtstørrelse hadde jeg gått direkte på Windy, om du ikke skal ha flett ny båt da. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47136492&searchclickthrough=true Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
windyén Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Hva med en Windy Tornado 31, litt større enn det du antyder, men enkel og håndtere, der får du alt det du ønsker, med modeller rundt år 2000 så skal det være mulig å få en til rundt den prisen du snakker om, men mulig jeg er litt innhabil... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Z8 er flott! Lå ved en slik på et båttreff i fjor sommer og den var lekker med sorte alcantraputer. Med din prisklasse må det vel finnes noe som du tilfredsstilles av;) bavaria? Hehe Bavare meg vel :) Jo, da er vi over på cabincruiser. Men en 28 foter har jo alt jeg tenker på egentlig. Hmmm Med det budsjettet i forhold til båtstørrelse hadde jeg gått direkte på Windy, om du ikke skal ha flett ny båt da. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47136492&searchclickthrough=true Windy er flott, men blir gammel båt for mye penger føler jeg. Hva med en Windy Tornado 31, litt større enn det du antyder, men enkel og håndtere, der får du alt det du ønsker, med modeller rundt år 2000 så skal det være mulig å få en til rundt den prisen du snakker om, men mulig jeg er litt innhabil... Litt inhabile er vi vel alle. Ikke lett å vurdere fritt når magefølelsen, smak og behag og hjerte har så mye å si for hva vi liker. Windy har nydelige linjer og er ganske lave og smekre som jeg liker. Men vil ikke ha over 30 fot (tror jeg) Quote Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
trainman Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Du indikerte 23fot som nedre grense, sett på GP700SE? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ibiza 26 og 28 har eget toalettrom (+ eget rom under sofaen til ungene :-). Nordkapp og Yamarin er veldig fine båter også. Alle de tre er gode båter! Quote Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Du indikerte 23fot som nedre grense, sett på GP700SE? Nedre grense på 23 fot var nok bare for at jeg tenkte at det må det minst være for å få plass til et toalett. Og det har de jo klart her :) Litt forskjell med aksling og halvplanende skrog, men flott båt. Lages de fortsatt? Quote Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
trainman Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ser ut på hjemmesiden til Grimstad plast at de fortsatt lager den og en modell som heter 760. Kjenner en som har en GP700 SE, veldig god i sjøen, men den bør nok hvertfall ha 160hk. Kjempepraktisk båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Madserazzi Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ikke meningen å tråkke noen på tærne, og det finnes sikkert mange eksempler på det motsatte, men jeg vil heller betale samme pengene for noe som er litt eldre med bunnsolid kvalitet, enn noe nyere med kanskje litt mer tvilsom kvalitet. En annen ting er å se på hva som holder seg greit i pris, da man trolig ikke skal ha båten evig. (3 fot syken er meget smittsom) Ikke umulig at en 2002 windy til 800k har høyere markedsverdi om f.eks 5 år enn la oss si en likt priset 2009 yamarin eller Ibiza. (Spekulasjoner for eksemplets del, kvaliteten på windy kontra Ibiza og yamarin aner jeg ikke noe om) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Ibiza 26 og 28 har eget toalettrom (+ eget rom under sofaen til ungene :-). Nordkapp og Yamarin er veldig fine båter også. Alle de tre er gode båter! Trodde ikke 26 foteren hadde eget toalettrom, men det har den jo. Ellers er jo den køya under sofaen bak litt rar. Men Ibiza er flotte båter, ingen tvil om det. Ikke meningen å tråkke noen på tærne, og det finnes sikkert mange eksempler på det motsatte, men jeg vil heller betale samme pengene for noe som er litt eldre med bunnsolid kvalitet, enn noe nyere med kanskje litt mer tvilsom kvalitet. En annen ting er å se på hva som holder seg greit i pris, da man trolig ikke skal ha båten evig. (3 fot syken er meget smittsom) Ikke umulig at en 2002 windy til 800k har høyere markedsverdi om f.eks 5 år enn la oss si en likt priset 2009 yamarin eller Ibiza. (Spekulasjoner for eksemplets del, kvaliteten på windy kontra Ibiza og yamarin aner jeg ikke noe om) Ingen såre tær her. Som jeg sa er det vanskelig å være objektiv. En ting hadde vært å lage regnestykke på hva båten koster å ha og drifte og så ta med i regnestykket hva du får igjen ved innbytte. Men så er det alle subjektive opplevelser med bruk og hva vi liker. Men Windy har vært flotte båter så lenge jeg har sett på båter og det begynner å bli noen år :) Men blir jo gammel båt i forhold og over ti år gammel motor kan bli dyr selv om båten heter Windy. Ser ut på hjemmesiden til Grimstad plast at de fortsatt lager den og en modell som heter 760. Kjenner en som har en GP700 SE, veldig god i sjøen, men den bør nok hvertfall ha 160hk. Kjempepraktisk båt. Fant hjemmesiden og de lager GP760SE kun på bestilling står det. Ser ut til å være flott båt. Quote Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Du kan jo lese litt om en som nylig fikk en GP760 her: https://baatplassen.no/i/topic/104497-kontrakt-for-kjoep-av-ny-gp-760-se-underskrevet/ Har sansen for denne selv, og har prøvd å overbevise min far om at han må bytte ut sin GH14 med en slik nå som han er blitt pensjonist. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Du kan jo lese litt om en som nylig fikk en GP760 her: https://baatplassen.no/i/topic/104497-kontrakt-for-kjoep-av-ny-gp-760-se-underskrevet/ Har sansen for denne selv, og har prøvd å overbevise min far om at han må bytte ut sin GH14 med en slik nå som han er blitt pensjonist. Noen år igjen til pensjonistlivet skal nytes her, men ingen tvil om at dette er en flott båt. Ligger en demobåt på finn også. Men når jeg blir pensjonist kan det hende behovet forandrer seg og en pilothouse type er bedre. Fint å være på vannet hele året kanskje Quote Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 lurvetass: Når jeg nevnte det med pensjonist tenkte jeg helst på at den må være lett å holde. Grei kompakt størrelse og aksling, som normalt gir mindre bry. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JørgenL Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Finnmaster t8 er helt rå ;-) fås sikkert for godt under 800 til høsten. Trenger du ikke største motor heller, er det mye å "spare ". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Skiller faktisk ikke så mye mellom 250 og 300hk på denne. Stort sett bare hk avgiften pluss litt. Men for en DC! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Hva med Nor-dan 820w? Er produsert siden 2010. De på finn ligger noe over i pris og er noe nyere. Kanskje det kan komme en som kan prutes ned til innenfor ditt budsjett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts