Jump to content

Reparere hull i gelcoat. Hvordan?

Torsen67

Recommended Posts

Har funnet en del små skader i gelcoaten under vannlinjen. Faktisk så kan de fleste av de se ut til å være luftlommer som ikke er presset ut når skroget ble støpt. Jeg oppdaget først små sprekker i GC som jeg pirket på med en skrutrekker til jeg fikk av det løse og da ser det ut til at det er luftlomme på baksiden. Fant også noen små skader på de "finnene" eller hva det heter som går langsetter skroget på undersiden.

Det jeg har gjort er å sparkle igjen dette med to-komponent GC-sparkel. Er dette feil? Burde jeg heller ha brukt epoxy og glassfiber?

Bilder Torsens67, bilder. Under vannlinja bruker du Epoxysparkel, over bruker du Gelcoatsparkel. Har du mange sk. "luftlommer" kan det hende du har plastpest. Til dette kreves spesielle åtgjerder. Men igjen - bilder!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ble dessverre ikke tatt noen bilder under "kampens hete", men skal huske på det til senere. Grunnen til at jeg ikke tror det er plastpest er at hullene er så fine uten løse fibre. Hullene er liksom helt glatte og rene, formet akkurat som det skal ha vært en rund luftlomme med gelcoat over.

Jeg tror jeg pirker av det jeg har sparklet under vannlinjen og legger på epoxysparkel. GC-sparkel er jo uansett ganske sprøtt.

Skal det være fiber i epoxy-sparkel? Har Biltema noe jeg kan bruke her?

Skal det være fiber i epoxy-sparkel? Har Biltema noe jeg kan bruke her?

Nei for slik småsparkling som det her benytter du rein epoxysparkel uten glassfiber. Ved større hull og skader benytter du glassfiber.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Vær obs. på at det kreves en egen sparkleteknikk for å fylle slike små lommer. Sparkler du som vanlig, blir det liggende en liten luftlomme under. Denne luftlomma vil utvide seg når vanntemperaturen stiger, og presse ut eller sprekke opp sparkelen over.

ad. planlegging:

Njaaei. Du må blande inn tykkningsmiddel isåfall. Kjøp heller epoxysparkel på tube i en båtutstyrsbutikk. Trur ikke Biltema har, faktisk.

ad. planlegging:

MajorAndy: Ja på to-tre av skadene så ser det veldig likt ut som dette. Men på de skadene regner jeg med at båten har vært borte i noe. Skal jeg bruke Epoxy eller polyester? Bruker en dremel til å bearbeide såret først.

Nej, jeg havde ikke været borti noget. Dette var fejl under støbningen, der havde gjort at der var en luftlomme under gelcoaten. Jeg opdagede det ved at jeg bankede på skroget og hørte at et lød hult, og stak derefter en skruetrækker ind og rensede ud i det. Så det, du brskriver kan lyde meget som støbeskader også. Var i øvrigt ikke noget problem for en professionel at fikse. Han brugte et par timer på det, og det er blevet helt fint!

Jeg hadde mange små av disse slurvestøp-luftlommene på min 2010 modell båt. mest under vannlinja men også noen inni båten.

Jeg brukte gummihammer/klubbe og dunket løs på skroget for å avsløre flest mulig luftlommer.

De fleste ligger i de skarpe overgangene mellom skrogbunn og side, og i steglistene.

Første sliper man kantene (dremel er hendig) og om mulig litt på selve polyesteren (glassfiberen) slik at det er mulig å få feste for sparkelen uten luftlommer osv.

Jeg brukte Biltemas gelcoatsparkel 2000 hvit siden skroget er hvitt, og jeg ikke skulle behandle bunnen med noe primer eller bunnstoff.

Veldig enkelt å bruke (med litt øvelse), og bra resultat når pusset, vannslipt og autosolpolert. Stort sett umulig å se at det har vært reparert.

En annen liten operasjon under der det var litt skade inn i selve glassfiberlaminatet brukte jeg west system epoxy rep. sett for glassfiber, med duk/matter (siden glassfiberlaminatet var åpent/skadet).

Så kan man evt. prime eller stoffe på der, men siden jeg har hvit gelcoatbunn brukte jeg biltemas gelcoatsparkel oppå der igjen, siden epoxyen er mere gulaktig transparent.

Pussig nok forskjellig farge under gelcoaten bak og foran på båten:

bilde

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hadde sånne små blemmer på overbygget på Askeladden vår vi også. På begge sider over lista. Oppdaget det i 2012 på slutten av sesongen. Båten er 2010 mod og sa ifra på servicen som jeg pleier å ta hos forhandleren. De beholdt båten over vinteren så det ble gratis innelagring og da jeg hentet den var det nesten ikke mulig å se hvor skadene hadde vært. Garanti og ingenting å betale. Kjekt å handle ny båt av folk som stiller opp :)

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...