Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jaja. :-) da har det vært en del utvikling i denne brennersaken. Jeg fikk som nevnt kontakt med I.M.S i Sandefjord. Han anbefalte meg en grundig sjekk. Å var ganske sikker på at ikke det var noe feil med temp følere. Han hadde rett. :-) Før jeg demonterte brenneren ville jeg og sjekke eksos. Det var lurt. Som dere ser av siste bilde er det stor lekasje her. Å det er ikke bra. Rett å slett farlig. Ut med lorten å inn med nytt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Så var det i bilen å trille til Sandefjord. Varmer må vi ha. :-) Å det ble litt av en opplevelse. Per hos I.M.S er litt av en kar. Der lærte jeg mye. Han demonterte hele brenner å fikk ut store mengder sot å koks. Denne får for lite luft var beskjeden jeg fikk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) Feilpost Fortsettelse følger senere. Redigert 8.April.2014 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Verkstedet til Per var en sann fornøyelse å se. Der var utstyret i orden. Her er brenneren koblet opp å på testkjøring opp mot diagnose. Vi fant at motoren gikk med ca 2000 rpm for lite på full guffe. Ut med den å inn med en motor som Per hadde stående. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Da var gleden stor når jeg hørte den dro i gang. For da hørte jeg den på full effekt for første gang. Det hjalp.:-) Så var det hjem å prøve å montere dette i båten. Ny eksos å greier. Men selvfølgelig så skal ting gå galt. :-) det var ordna til bend på begge ender som ikke passet mot ny eksos. Å da var det til å improvisere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Der var den ene enden godt montert. Tilsvarende ble gjort i andre enden. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Så nå er brenneren montert å står å varmer. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Og alt i alt er du vel godt fornøyd med så mye god kunnskap om et apparat som potensielt kan være farlig? Aldri så galt at det ikke er godt for noe! Grattis med god varme i boligen! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
baatsman Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Fint at lekkasjen ble oppdaget før brenneren gikk skikkelig. Og bra at varmeren nå fungerer. Daukjøring på halv fart liker ikke D5. Uansett full fart en periode før den blir slått av. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Kom på enda ett kapittel i varmerhistorien i White Lady. :-) det skal ikke alltid være enkelt. Etter å ha montert varmer var gleden stor når den tente. Eksos og alt ble kongebra. Så jeg gledet meg i over 4 timer. Å da var det bråstopp. Da sank motet til under skosålene. :-) Bak å sjekke om noe er tettet. Neida.ikke noe å finne. Samme feilmelding. Kode 13. Lettere opgitt å prøver omstart. Brenner starter å går igjen. Bare fryd å gammen. Å slukner like brått etter en time. Sånn prøver jeg flere ganger for å se om det kun er vakkelfeil. Men samme resultat hver gang. Da kommer jeg på et råd gitt her inne på Bp. Ta av slangene på brenneren å sjekk hva som skjer. Så jeg tok av innsuget å lot varmeren suge luft fra lasterommet. Etter det har brenneren gått som et uvær. Jeg prøvde og å stenge litt på dysa på akterdekket. No problem. Så da steg tempen her inne i skuta med 4-5 grader. Å nå brenner varmeren på andre døgnet uten noe fanteri.. :-) Happy.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Vil det si at innluften ikke blir mye nok og dermed for varm? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 de har gått opp til 100 mm slange, men likavel var det ikke nok luft for å få den til å holde temp nede. Så antakeligvis er den Slangen litt for lang ja. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Nettopp! God kunnskap å ha! Jo lengre strekk på inneluft, jo større diameter på slangen/røret. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Ja. Å blir det for langt strever den med å få nok uansett diameter. :-) for nå varmer den hele båten. Å brenner uten trøbbel. Så på sikt vil jeg montere en gjennomføring og slange fra skrogsiden. Med nødvendig slangehals. Men nå får den brenne litt uten innblanding. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
I.M.S. Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Hei Bjørn Dumt at vi ikke tok opp dette når du var hos meg. Alle varmere har et såkalt "ledetall" for motstand i luftkanaler. Har du en e-post adresse jeg kan sende tabellen for varmeren din til? Per Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Hei Per. Nå er jeg så fornøyd at jeg bare jubler. Varmeren brenner som en fryd. Å jeg hadde en flott tur bort til deg. Så dette ble bra Jeg sender min e post som IM Nå har jeg akkurat betalt regningen, å er storfornøyd Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.