zooper Startet 3.April.2014 Del på Facebook Startet 3.April.2014 Skal ha ny båtplass til seilbåt som stikker 2m (36fot). Hvor mye klaring bør det være under kjøl ved lavvann i indre Oslofjord? Jeg tenker feks på gyssestad hvor det er gjørmebunn og relativt lunt og liten saktegående trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 2,2 meter ved laveste lavvann vil jeg si. Men du bør sjekke hvor dypt roret stikker, ikke bare kjølen. Det er jo uproblematisk om førstnevnte måtte nå ned i bunn, men roret må aldri bunne. Så om roret stikker nesten like dypt som kjølen ville jeg nok hatt minst 0,5 meter ved laveste lavvann. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tor_ef Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 (redigert) Ville ikke følt meg trygg med mindre enn 1 m under kjølen på laveste lavvann. Kan vel bli bølger inni oslofjorden også. Redigert 3.April.2014 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Spørs på bunnen - har selv hatt båtplass hvor det måtte rugges ut av båsen på lavvann. Men det er som det sies viktigst med roret. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 Gratulerer med seil forresten. Hva type har du kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 (redigert) vil legge til at mitt svar var rette mot Gyssestad og gjørmebunn.... Skulle man ligge et sted der det kan tenkes at noen lager større bølger (Redningsskøyta på vei for å redde liv?) så ville nok jeg også hatt minst en meter... Redigert 3.April.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
zooper Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 10 cm er kanskje i det snaueste laget... æsj. Jeg har funnet en båtplass med 210 dybde. Selv tenker jeg at kanskje 30cm bør være et minimum og at 50cm bør gi meg god nattesøvn selv ved nipp. Det er vel ikke store høydeforskjellen på lavvann helt innerst i Oslofjorden så vidt jeg vet. Ellers er det en Jeanneau Rush 11136 fot jeg har fått kloa i. Jeg er usikker men jeg tror kjølen stikker rett under 2m og at roret er en god del kortere. Jeg har ikke lykkes finne gode spesifikasjoner over båten. Jeg har heller ikke overtatt båten enda og har heller ikke fått kontrollmålt, og selger har ikke peiling. Jeg er nå altså på jakt etter en båtplass til den, fortrinnsvis på Gyssestad, alternativt på Leangen. Båten behøver en lysåpning på minimum 4m, men burde helst hatt 4,5 (båten er 386 bred), men den er langt smalere i høyde met utriggerne og ligger nå på 4m. Brede ledige båtplasser er det ikke flust av på Gyssestad, i allefall ikke med god dybde på både innseiling og på plassen.De som er annonsert har stort sett oppgitt bredde fra senter av utrigger og ikke lysåpning (tot ca 50 cm). Om noen av dere vet om en egnet plass på Gyssestad er det bare å gi beskjed (gratis ankerdram til de som kommer å besøker meg i havna). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.April.2014 Del på Facebook Svart 4.April.2014 Kanskje du kan påke litt og forsikre deg om at det er dyp mud der ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.