Herman Startet 3.April.2014 Del på Facebook Startet 3.April.2014 Jeg har kjøpt en Raymarine autopilot Evolution. Samtidig har jeg endel NMEA 0183 utstyr. Bl.a. en Garmin GPS som snakkker NMEA 0183. Pilotens hjerne (ACU-200) kan ta inn kursdata fra en GPS. Kan jeg koble GPSens 0183 signaler rett til den? Hvis ikke, om jeg får oversatt signalet fra NMEA 0183 til NMEA 2000, kan det da kobles rett på ACU-200? Til slutt, når veipunkt er nådd må jeg vel på en eller annen måte bekrefte at jeg vil styre mot neste veipunkt. Gjøres det på GPSen, eller kan det gjøres fra autopilotens styringsdisplay Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Vestkystseiler Svart 3.April.2014 Del på Facebook Svart 3.April.2014 De nye autopilotene fra Raymarine har ikke support for NMEA 0183 saavidt jeg vet. Du maa ha en konverterdings slik som denne: http://www.defender.com/product.jsp?path=-1|344|2028705|2028879&id=2006001 Paa de litt eldre Raymarine pilotene, maatte du bekrefte styring mot neste veipunkt ved aa trykke en knapp paa displayet til autopiloten. Antar det er det samme paa de nye pilotene. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2014 (redigert) Takk for svar. Er det noen som VET at det kan kvitteres for ny kurs på displayet til autopiloten?, dvs på P70 displayet. Hvis jeg er nødt til å gå inn på kartbordet for å kvittere på GPSen blir det for tungvint. Redigert 4.April.2014 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Runner Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Ja, du kvitterer på Autopiloten. GPS en leverer bare nav.data til Autopiloten. Det er bla kurscomputeren som bestemmer svingradiusen. Dvs at den bestemmer seg for å svinge FØR WP, avhengig av båtens karakteristikk. Det erf or å unngå "overshoot". Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.