Jump to content

NMEA 0183 til Raymarine Autopilot Evolution (Seatalk ng)

Herman

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Raymarine autopilot Evolution. Samtidig har jeg endel NMEA 0183 utstyr. Bl.a. en Garmin GPS som snakkker NMEA 0183.

Pilotens hjerne (ACU-200) kan ta inn kursdata fra en GPS. Kan jeg koble GPSens 0183 signaler rett til den?

Hvis ikke, om jeg får oversatt signalet fra NMEA 0183 til NMEA 2000, kan det da kobles rett på ACU-200?

Til slutt, når veipunkt er nådd må jeg vel på en eller annen måte bekrefte at jeg vil styre mot neste veipunkt. Gjøres det på GPSen, eller kan det gjøres fra autopilotens styringsdisplay

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

De nye autopilotene fra Raymarine har ikke support for NMEA 0183 saavidt jeg vet. Du maa ha en konverterdings slik som denne: http://www.defender.com/product.jsp?path=-1|344|2028705|2028879&id=2006001

Paa de litt eldre Raymarine pilotene, maatte du bekrefte styring mot neste veipunkt ved aa trykke en knapp paa displayet til autopiloten. Antar det er det samme paa de nye pilotene.

Ja, du kvitterer på Autopiloten. GPS en leverer bare nav.data til Autopiloten.

Det er bla kurscomputeren som bestemmer svingradiusen. Dvs at den bestemmer seg for å svinge FØR WP, avhengig av båtens karakteristikk.

Det erf or å unngå "overshoot".

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...