Stjernen ! Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Hei fikk levert noe lampeolje fra jula !Av merket starta. Men litt usikker på om den fungerer på thermic varmeren. Det er en 5l som heter Lysfotogen (lysparafin).denne er beregnet på båtvarmere og parafinkjøkken. Fikk også en 1l med vanlig lampeolje,til bruk på lamper og lykter som har veke ! Thermic varmeren har jo veke med glødespiral!? Hva er forskjellen på disse oljene ? Kan jeg bruke denne 5l på thermic varmeren min ?Evt hvilken olje burde jeg bruke ? Har hørt noe lampeolje inneholder mye voks som ikke er så bra alltid. Legger ved ett bilde. Edited April 3, 2014 by Dioden ! (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Ingen som vet noe om disse oljene ? Hovedsaklig vil jeg vite om jeg kan bruke 5 literen på thermic varmeren min ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jeg har en Thermo 2500 som er ganske lik din thermic. Har brukt 5 L med lysfotogen fra Jula. Fungere fint som bare det :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ser ut for at begge disse er det samme. Heter i hvert fall det samme på nettsidene til Jula. Thermic'en vil nok brenne ok den, men vil mest sannsynlig sote litt. Lampeolje har også lavere varmeverdi enn Fritidsparafin. Og hvorfor betale 199 for 5 liter hos Jula for Lampeolje, når du kan betale 129,- for 4 liter Kemetyl Fritidsparafin (som er mye bedre til formålet) hos Felleskjøpet? Kemetyl Fritidsparafin får du også kjøpt hos de fleste båtsjappene. Har sett priser mellom 119,- og 149,-. Hør deg litt rundt Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Felleskjøpet ja ! Bare att jeg ikke orker kjøre til en annen by vær gang jeg trenger olje. Men skal sjekke litt rundt hva de har på biltema og båtbutikker. Takk for forslaget om og bruke kemetyl fritidsparafin,kan den brukes i lamper også ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Lampeolje = Best lysverdi, litt mindre lukt Fritidsparafin = Best varmeverdi, mindre soting Så du kan bruke Fritidsparafin i lamper, Butikktips i Sandefjord: Framnæs Maritime og Wærners Båtbu. Begge disse handler hos en av de største grossistene på utstyr; Flak AS Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Takker for all hjelp dere. Har noen hundre liter parafin liggende nedgravd i hagen,etter en ovn jeg hadde tidligere. Åssen vil det være og pumpe opp den tro ? Kan den brukes ? . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Pump i vei... Skal gå greit å bruke Villa-parafin til Thermic. Er relativ rein parafin som ikke skal sote under forbrenning. Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts