turøy Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 motoren min er full i størknet smørefett og stammen er nesten u mulig å bevege på hvordan kan eg få det bra igjen? har prøvd å løsne på stramme skruen men med uten hell har også prøvd å pumpe mer gris men det vil bare gå ut nede og har nesten ikkje noe forskjell...... har også prøvd å varme den opp med varme pistol som hjalp litt har dere noe tips? må den skrues fra hverandre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Hva er det du mener med at "motoren" er full av smørefett. Du skal ikke ha smørefett i motoren. Smørefett benyttes i sleider og bevegelige ledd feks. i styremekanismen? Vennligst utdyp og legg ved bilder om mulig Edited April 3, 2014 by REM (see edit history) Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ja, er det så ille ville jeg demontert den og vasket/tørket bort fettet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
scand26hc Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 TS sier størknet så det er vel ikke så enkelt å tørke bort? Må vel litt petrokjemiske avretting til? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lovart låring Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Det er bra å skru, da lærer du din båt bedre å kjenne. Men, som REM anmoder deg: Ta bilder og last opp hit, så får de glupe hoder her inne gi deg forslag til diagnose. Det er ikke få store og små problem som har blitt fixet ved hjelp av dyktige folk på BP. Lykke til! Quote Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post Share on other sites More sharing options...
zooper Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Bremserens fra biltema tar det meste. Fåes i sprayboks på biltema. Ordentlig hissige saker som kan fjerne mer enn du har lyst på, så skyll godt. Ellers får man jo rimelige damprensere. Kommer jo litt an på hvor dette sitter og hvor godt du kommer til. Bensin løsner fett effektivt men er farlige saker. Diesel og parafin er litt vennligere. Selv bruker jeg ofte parafin til å rense motordeler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
turøy Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 det eg mente var styremekanisme og at inne i der er det fult av størknet gris/smørefett, så den er veldig hard å svinge fra side til side.... skal se om eg kan få til å legge ut noen bilder men har hatt litt problemer med det her inne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Mest sannsynlig må du nok demontere motoren. Min Yamaha 50 var slik og stammen var full av steinhard salt i tillegg. Glassblåste det vekk og satt på nye foringer. Dette er mye skruing om du vil ha det skikkelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Jeg vil tro at dette løser saken Bremserens fra biltema tar det meste. Fåes i sprayboks på biltema. Ordentlig hissige saker som kan fjerne mer enn du har lyst på, så skyll godt. Ellers får man jo rimelige damprensere. Kommer jo litt an på hvor dette sitter og hvor godt du kommer til. Bensin løsner fett effektivt men er farlige saker. Diesel og parafin er litt vennligere. Selv bruker jeg ofte parafin til å rense motordeler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Jeg vil tro at dette løser saken At ingen foreslo bremserens tidligere ?! Smart Nei fra spøk til alvor. Det nevnes at det er mykje jobb. Eg veit ikkje kva motor deter, men svaret mitt er; skru av og rens mekanisk og vask med parafin, sjekk foringer osv. Det er gjort på no-time Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 (edited) Et lite tips til: Når du har fått fjernet det gamle smørefettet og gjort rent, så må du gå over til en type grease som tåler sjøvann. Spør etter lithium grease. Edited April 4, 2014 by navid (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
turøy Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Takk for gode forslag og tips :) Tror eg skal prøve å skru den opp noe eg må passe på når eg løsner skruene demonterer mekanismen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Kaliums baser grease også er vel sjøvannsbestandig, men har ikke de samme temp egenskapene til lithium. Men over 100 grader blir det vel neppe,,, Jeg bruker kaliumsbasert på min motor, både på propellaksling/ propell og styrestamme. Pumper inn litt nytt hvert år slik at ny grease kommer ut. TA Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts