Jump to content

Montere ekkolodd hekksvinger på snekke med flaps

Geir Hel

Recommended Posts

Eg skal kjøpe meg ein Dragonfly ekkolodd å vil ikke betale 3 tusen ekstra denne gangen for skrog svinger.

Å eg har hørt det ikke er bra å montere hekksvinger på båter med innenbords strak aksel.

Men siden flapsen på snekka stikker så langt frem,så tenker eg at eg slipper propell støy/luft vist eg montere ca der ligtheren er.

bilde

bilde

Ka sier folket her til dette, er eg inne på noe eller helt borte vekk ??

ps Skal lage hull i flapsen

Redigert av Geir Hel (see edit history)

Endelig båt igjen

Eneste jeg hadde vært litt bekymret for er beskyttelse for kabelen, men det går jo ann å sikre den på en god måte.

Jeg har båt med strak aksel og gjennomgående svinger, ingen problemer, Jeg har også flere kompiser som har innvending montert svinger på båt med strak aksel, så det tror jeg ikke bør være noen stopper.

Hadde det vært meg, så hadde jeg montert svingeren innvending, bedre sikret og beskyttet.

En slik svinger skal vel kunne fungere limt på innersiden av skroget, på min båt er den det. Jeg bruker den kun til å måle dybde og til dette fungerer den 100 %, men sikkert noen som fisker mer som kan si noe om hvor mye dårligere den fungerer?

Er vel viktig at det ikke er luft i skroget og at det brukes riktig "stoff" å lime med ?

Redigert av Magne A. (see edit history)

Det kan virke det der, men du vil nok ikke få godt resultat når båten begynner å få opp farten. Når farten øker vil sjøvannet dra seg mer innunder flapsen og du vil antagelig få store problemer med signalene, typisk nok vil du sikkert se "fisk" overalt, for så og oppdage at de er søkk borte når du ligger i ro... Men om du skal bruke det kun for dybdemåling vil det sikkert fungere greit nok..

Blir riktignok bare synsing da eg ikke har prøvd akkurat en slik plassering ute på flaps før.. men det koster jo ikkje en formue å prøve :smiley:

Det kan virke det der, men du vil nok ikke få godt resultat når båten begynner å få opp farten. Når farten øker vil sjøvannet dra seg mer innunder flapsen og du vil antagelig få store problemer med signalene,

E vel ein 8-9 knops båt. Tror deg går kjempe fint i 4-5 knop uten prob. va innom båtmessa i hgs å såg ett kjekt 7 tommers touch kobinert ekkolodd, men messe tilbudet er på 11 tusen, og fikk også nyss om at dragonfly kommer med 7 tommer i påske tider til ca 1500 hundre mere enn 5.7 tommeren eg tenkte å kjøpe.

Men nå skal sjefen sjekke ka rabbatt han kan få på flak.no

Endelig båt igjen

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...