Jori Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Hei, Har ett aggregat som er en HATZ HE673 motor, samme motor som BMW Marine D7 Jeg trenger toppakningsett til denne motoren. Topp en er på plansliping, ventiler slipes til, ellers er motor utrolig lite merket av at den er sjøvannskjølt. Noen som vet om forhandlere jeg kan kontakte? Jeg har kontaktet Solberg Motor, men ikke mye respons tilbake så langt. Googlet på nettet men virker som det er vanskelig å finne forhandlere til disse motorene. Praktisk spørsmål også, toppakningen er en tykk kobberpakning, denne er ikke korrodert, så jeg har pusset den blank igjen. Kan jeg gjenbruke denne da? (Liten kunnskap om toppakninger i kobber, antar den er ca 2mm tykk) Hvis jeg kan gjenbruke toppakning, trenger jeg egentlig bare tre o-ringer, en med diameter 100mm omtrent, noen som vet hvor man kan handle slikt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Prøv http://industrimotor.no/ de kan kanskje hjelpe deg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Takk for forslag, glemte å si at de har jeg også kontaktet. Holder ikke på med marinemotorer var svaret, og dermed ikke så interesserte i å hjelpe. De hadde sikkert kunnet skaffe det, vil jeg tro, men kanskje for liten bestilling til noe særlig interesse? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Om pakningen ellers er i orden kan den gjøres myk ved gløding. Dette om den bråkjøles i vann eller ikke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Gløding? Varme direkte på pakning? sveiseflamme f.eks? Skismøringsapparater? o.l Varmer du den kun opp en runde, lar den kjøle seg ned og trekker til? Lite erfaring med disse kobberpakningene jeg som du skjønner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Skismørerlampe er fint. Bare ta område for område til det er rødglødende. Når den så er avkjølt er den klar til bruk igjen. Varmen fjerner sår i pakni gen og gjør den myk slik at den tetter godt. Når du skrur den til stivner den igjen og holder tett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Takker Volvolainen. Kan ellers informere at i dag fikk jeg svar fra Solberg motor, de klarer å skaffe deler til Hatz. Billig er det ikke, men er ikke noe med maritimt. Så skulle flere ha bruk for deler til disse type motorene så vet dere ett sted å henvende dere. Takk til de som har hjulpet til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Det er ikke slik som "valvolainen" hevder at sår i pakningen forsvinner ved gløding. De gjør de spesielt ikke, men pakningen blir mykgjort. Vær obs. på at jeg kun snakker om pakning av massiv kobber og ikke pakning med ytterskjikt av kobber. I tidligere tider var det noe som het Kvernevik Bruk som produserte pakninger etter mål til bla. veteranbiler. Uvisst om KB fortsatt er oppegående. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 2mm, må da være massivt? Ikke tæring på mine pakninger kun sot, så har pusset de lett ned. Skal varmgløde de. Kjøpte ett sett som back-up uansett, men har gøy av å prøve å lære meg dette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts