Lady B Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Planlegger nå å lage septiktank i 316-stål. Vil 2mm plate være tykt nok, eller blir det for spinkelt? Har noe ledig plass rett foran motoren hvor tanken vil bli liggende på tvers helt i bunnen av båten. Bunnen på tanken vil få samme fasong som båtbunnen. Tankens mål vil bli ca. 1m (l) 30 cm(b) og 40 cm (h). Tenker å legge tanken i bunnen av båten, men på en 10-15mm tykk plate av gummi og legge flekkvise punkter av fugeskum rundt tanken for å holde den på plass.Da jeg har tilgang på en del 2mm plater på jobben tenkte jeg det kunne passe bra, samt at vekten ikke vil bli for høy. Kan også knekke noen platebiter for å lage vinkelstål til innvendig avstiving. Noen som har argumenter for eller imot? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 AISI 316L er godt nok om tanken blir sveiset med dekkgass eks. Argon. Sveiser syrevaskes/pikles. Gummi bør man helst holde vekk fra materialer som man ønsker ikke skal korrodere, gummi inneholder karbon © og svovelsyre (H2SO4), sterke korrosjonsfremmere. Flekkvise punkter av skum betinger at skummet ikke inneholder herdeelementer av syre. Bedre om man velger trebiter til å stemple opp tanken. 2 mm gods er helt førsteklasses. Men av alle de negative tankene jeg har fremmet her: 1) Sveisespec. 2) Ikke gummi. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts