Jump to content

Stålpropeller til bravo 3 duoprop, mye å hente ?

Arildo85

Recommended Posts

Hei båtfolket :) har en amerikansk rinker 23 fot med 300 hk mercruiser v8 mag 5.7 MPI, gjør ca 50 knop nå så lurte på om det er noe mer å hente med Stålpropeller ?

Tja det er jo stålpropeller standard på Bravo 3. Får ikke noe annet til disse.

Men finnes jo nyere typer med 4+3 blad og faktisk 4+4 blad.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

try again :smiley:

men kanskje du mener Captiva 232 ?

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Du ligger ca der du kan forvente at den skal gå i hastighet (fleste er målt til max 44-46 knop med denne motoren).Du ligger kanskje litt over det andre har av maks med denne.. målt med GPS?

Så det ser ikke ut til at skifte av propell vil gi deg noen økning. Disse har vel kun hatt propeller i stål originalt fra Mercury.

Skal du får til noe mer fart måtte det være å slipe/polere den du har til blankt stål. En real kosejobb!

Edited by alfaalfa (see edit history)

Men nå er det jo bevist at blankere propeller ikke har noen fartsmessig effekt, utover det at hvis man "aldri" bruker båten så gror det kanskje noe senere på en speilblank overflate.

Men hva er propellstigning og utveksling på drevet da ? 28" og 1:1,50 kanskje ?

Nope 57 miles tenker eg vi sier , målt til rett over 49 på GPS , ska ta video av dette å legge ut

He, he... 1-0 til deg :-)

50 knuter er fadern meg fort.

mvh

Bavaria32sport

32 på en god dag

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja det er jo mulig akkurat din går 50 det er ikkje det men alt eg har kommet over av tester, edruelige utsagn av innehavere og annonser av slike båter sier 42-43 knop elr 49 miles. Synd for da blir det en deakbreaker for hva eg ser etter :) Hjelper lite at katta til naboen kan fly når ikkje min gjør det liksom

Edited by Plutonium (see edit history)

Ja den går noe helt sinnsykt , båtvandte folk som sitter på har ikke sett maken....og selv på maks er båten en drøm i sjøen , ingen vingling eller kasting....

Men nå er det jo bevist at blankere propeller ikke har noen fartsmessig effekt, utover det at hvis man "aldri" bruker båten så gror det kanskje noe senere på en speilblank overflate.

Ut fra de Bravo 3 propellene jeg har sett er de ikke spesielt jevne i overflaten. De har en overflate som er sjeldent ujevn. Derfor polering. Det er ikke en vanlig lab-finish skapt av en viss korn størrelse. Det har vært hakk og striper av høyst ulk dydbe som ikke er bra for effekten.

Mitt forslag er fremdeles å få propellen jevnere i overflaten. For å øke effekten.

Viktig å polere og ikke slipe den ned. Og bruke det som skal til i forhold til propelloverflatens tilstand.

Jeg har som sagt sett B3 propeller som har tydelige dype riper. Men ikke bruk grovere slip enn du har spor som skal poleres vekk i overflaten. Er den kun matt og mindre imperfeksjoner, ville jeg gått på 600-800-1200-Autosol.

Men har du "større" imperfeksjoner i overflaten kan du ta bort disse først med forsiktig bruk av flapdisk (fiiiiin type) -med forsiktighet.

Okei takk for svar ;) kan laste opp bilder når eg skal se på den, må ha den på land fordi d forsvinner litt olje på drive oil ekspansjonstanken .... Prøve å bytte o ringerene til avtappinga og luftskruen...