Jump to content

Smørepatron knakk - pakkboks lekker - hva gjør jeg?

Pequod

Recommended Posts

Etter over fire timer på sjøen i dag fant jeg ut inne i båthavna at jeg skulle bytte fettpatron på pakkboksen.

På en eller annen måte har jeg klart å knekke enden av smørepatronen - den som skrues inn. Denne delen sitter igjen i pakkboksen, og jeg får den ikke av. Hverken gammel eller ny smørepatron lar seg skru inn, så nå har jeg en pskkboks som lekker...

Hva må? Må jeg få båten på land?

Vanskelig å se hvordan biten sitter siden det er vann i hullet. Avknekte smørenipler kan som oftest fjernes ved å slå inn en torx bit i senterhullet, torxen må da være litt større enn hullet for å bite seg godt nok fast. Forutsatt at gjengene ikke er for skadet eller irret er det da bare å skru den ut.

Personlig synes jeg at skrueuttrekkere av typen grisepikk er ikke et godt alternativ, de sprenger for mye utover og låser av den grunn problemskruen mere fast og i værste fall knekker i hullet. Biltema har/hadde et skueuttrekkersett med stenger som lignet torx bare skarpere, disse skulle slås ned i hullet og deretter tre en spesialmutter på for å sku løs, fulgte også bor med i settet. Har god erfaring med dette settet.

Hei

Tror du kan løse dette greit. Slik jeg forstår bildet er det tuppen av fettpatronen som sitter igjen, og det er vel plast?? Slå forsiktig ned en flat skrutrekker som har konisk ende, der enden er litt mindre enn diameter på hullet. Så blir denne kilet fast og du kan skru forsiktig. Alternativt kan du bore med et lite bor ned langs gjengene på hver side for å frigjøre enden som er nedi, men det er fare for å skade gjenger i messing, så det må være siste utvei....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Dersom plast ville jeg stukket nedi en passende kniv eller et tilslipt metallstykke slik at det skjærer seg inn i plasten uten å sprenge ut. Da får du trolig nok feste til at den avbrekte biten kan skrues ut.

Dersom pakkboksen lekker må den strammes til. Alternativt må den pakkes om. Fettet er for smøring og ikke for tetting.