Jump to content

Ankerdramtråden

Dykker

Recommended Posts

Etter å ha fortøyd, pleier jeg "som det seg hør og bør" å ta en ankerdram. Denne er vel egentlig "originalen" mht navnet for oss båtfolk. Men personlig så tror jeg at jeg beholder flasken ombord og bytter ut innholdet til f.eks. Gammel Opplandsk.

Hvilken ankerdram foretrekker dere andre her på forumet?

bilde

Blir som regel en pils her og men gjerne noe sterkere med reisefølget seinare på kvelden:-) en slags felles anker dram. Da går det i fisherman eller congnac.

Varierer litt men Stroh 60, Captain Morgan eller Løyten Linie blir aldri feil...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Tar meg sjeldent en dram, da jeg ikke liker brunt brennevin eller aquevit!

Men blir som regel alltid en iskald øl, og gjerne en flaske med amarula :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Ekte ankerdram etter en lang økt eller samkvem med gode båtvenner er selvfølgelig øl og akevitt. Lysholm linje har jo passert ekvator. Og helst med Ms Tampa. Skål.

Edited by Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

For øyeblikket har også jeg avbildet flaske ombord med originalt innhold, kjøpt pga navnet og flaskene form. Ellers går det i Dr. Nielsens Original Bitter eller konjakk

Det går med litt Sambuca i løpet av sesongen, men Jäger, Gammel Dansk eller Gammel Oppland er også greit. I min omgangskrets er det regel at justering av dreggtauet utløser krav til ny dram. Når jeg er på motorsykkeltur er seremonien omdøpt til støttedram :smiley: Kaldt øl hører selvsagt med på sommeren.

Går mye i øl pluss en og annen captein morgan med coca cola og is, jeger redbull,Gt og div kaffe drinker. Har hatt en del blå turer med båten, da er det en sterk velkomstdrink med vodka som teller, og da er det bonnski før du kan sette deg i cockpitten, setter alltid en god stemning.

Hadde en otard cognac (ble plutSelig tom) som ifølge historien skal ha tilhørt en norsk fregatt! Den smakte fortreffelig!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

ankerdrammen må jo bli rom, type mørk fatlagret og fra de Karibiske øyer som seg hør og bør, for min del er aquavitt kun egnet til mat, Gammel Dansk mister sin sjarm når den snart blir produsert like oppe i bakkene her av Arcus, som bortimot er et helsvensk selskap.................., men på kjølige kvelder er det en ekte Irish coffee som gjelder, helst med Paddy som Whiskey, demerara sukker, og tykk helst ikke pasteurisert tykk fløte, slik at den ligner på irsk øl , type Guinness.