Jump to content

Batteribank med forskjellig ah på batteri som er parallelt koblet


Gespen

Recommended Posts

Dersom man kobler opp to batterier med veldig forskjellig kapasitet (si 10 Ah vs 100 Ah, bare for å ha noen tall) som er nesten helt utladet og kobler på en såkalt trestegs smartlader ... da vil vel smartladeren pøse på med 15V. Etter kun kort tid vil 10Ah-batteriet være oppladet - men smartladeren ser ikke dette, og fortsetter å pøse på med 15V ... er ikke dette en risiko?

 

Det er præcist det, som er risikoen. Spændingen på de to batterier er den samme, nemlig den opladeren lægger på. Stømmen til det lille batteri vil aldrig gå på nul, fordi modstanden ikke stiger til inifinity, selv når batteriet er fuldt opladet. Den strøm som stadig vil gå til det lille batteri, vil genere varme og koge batteriet. Det er et kendt problem med gamle opladere, hvor der kun er en transformator og et par dioder. Hvis man glemte at koble opladeren fra, fik man et kogt batteri ud af det.

Link to post

Nå vet jeg ikke hvorfor tobixen nevner spenningen 15volt, for vanlige flertrins ladere er det snakk om 14,4V den første fasen av ladingen før spenningen senkes. Og 14,4V er jo også spenningen de fleste dynamoer har hele tiden uten at batteriene blir kokt i stykker om en drar på en litt lang helgetur. Men bruker man en lader som kun består av en transformator og et par dioder, kan en fort få for høy spenning. Men slike "dumme" "antikvariske" ladere trodde jeg var et tilbakelagt kapittel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå vet jeg ikke hvorfor tobixen nevner spenningen 15volt, for vanlige flertrins ladere er det snakk om 14,4V den første fasen av ladingen før spenningen senkes. Og 14,4V er jo også spenningen de fleste dynamoer har hele tiden uten at batteriene blir kokt i stykker om en drar på en litt lang helgetur. Men bruker man en lader som kun består av en transformator og et par dioder, kan en fort få for høy spenning. Men slike "dumme" "antikvariske" ladere trodde jeg var et tilbakelagt kapittel.

Enig, spændingen 15V er ikke realistisk, selv ikke ved meget lave temperaturer, og antikvariske ladere er forhåbentlig en saga blot. Det er mere konceptet, for høj spænding i forhold til opladningstilstanden, som er relevant her.

Har alle både i dag, med flere batterier, ikke et skillerelæ mellem de to (eller flere) batteribanker, så ladestrømmen fordeles når motoren går? Laderelæet generatoren er justerer ladningen, så overladning ikke sker. Den del af dette indlæg https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/#entry203265 forklarer fint hvordan en laderegulator justerer ladningen ved at regulere strømmen til ankeret, og indeholder samtidig beskrivelse af hvordan skillerelæer fungerer.

Forklaringen i indlæget, om Myte 2, holder kun halvvejs. Omkring udladning er det korrekt, men opladningen er en anden sag. Fyldningshastigheden af de to kar, er afhængig af den indre modstand i batteriet, på tegning kunne det illustreres med forskellige tykkelser af rør, og trykket i "tilgangsslangen" modsvarer spændingen fra laderen. Analogien falder sammen, når det lille kar er fyldt, for modstanden vil aldrig stige til uendeligt og der vil altid løbe strøm ind i begge batterier. I det fuldt opladede batteri vil det medføre varmeudvikling og så er vi tilbage til de tidligere indlæg.

Link to post

Dersom man kobler opp to batterier med veldig forskjellig kapasitet (si 10 Ah vs 100 Ah, bare for å ha noen tall) som er nesten helt utladet og kobler på en såkalt trestegs smartlader ... da vil vel smartladeren pøse på med 15V. Etter kun kort tid vil 10Ah-batteriet være oppladet - men smartladeren ser ikke dette, og fortsetter å pøse på med 15V ... er ikke dette en risiko?

 

 

 

Det er præcist det, som er risikoen.

 

Nei. Dette er ikke noe problem. Naar man kobler paa laderen, vil ladestroemmen fordele seg med ca 90% til det stoerste batteriet og ca 10% til det minste. Batteriene vil vaere ferdig oppladet omtrent samtidig.

Link to post

Nei. Dette er ikke noe problem. Naar man kobler paa laderen, vil ladestroemmen fordele seg med ca 90% til det stoerste batteriet og ca 10% til det minste. Batteriene vil vaere ferdig oppladet omtrent samtidig.

Det er der bestemt ingen garanti for. Ladestrømmen vil fordele sig på de to batterier afhængigt af deres indvendige modstand, og den er ikke afhængig af deres kapacitet.

Link to post

Eftersom batterierne er koblet parallelt, er deres opladningstilstand den samme. Der er kun den indre modstand tilbage til at bestemme hvor meget strøm der løber til hvert af de to batterier. Det her er noget jeg, desværre, har prøvet i praksis. Helt kort: Hvis de to batterier er dybt udladet og oplades i parallel, så er der fare for, at det mindste batteri bliver for varmt, koges.

Link to post

Et batteri "kokes" dersom man tilfoerer for hoey ladespenning over (for) lang tid. Parallelkoblede batterier vil, uansett forskjell i batteristoerrelse, ha noeyaktig samme spenning paatrykt under hele ladeforloepet. Saa dersom det minste batteriet skulle bli "kokt", vil ogsaa det stoerste bli det.

Link to post

Nå vet jeg ikke hvorfor tobixen nevner spenningen 15volt, for vanlige flertrins ladere er det snakk om 14,4V den første fasen av ladingen før spenningen senkes. Og 14,4V er jo også spenningen de fleste dynamoer har hele tiden uten at batteriene blir kokt i stykker om en drar på en litt lang helgetur. Men bruker man en lader som kun består av en transformator og et par dioder, kan en fort få for høy spenning. Men slike "dumme" "antikvariske" ladere trodde jeg var et tilbakelagt kapittel.

Det er mulig jeg er på viddene, men jeg trodde en såkalt trestegs lader gikk på 15V på første steg, 14.4V på andre steg og 13.5V på tredje steg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Er det ikke så at batteri tar i mot lading, ikke at laderen dytter lading inn i batteriene? Vil ikke da batteriene bestemme selv hvor mye lading de trenger.

Ja og nei. :-)

 

Ved såkalt "floatlading" gir man ikke mer spenning enn hva batteriene tåler (batteriene skal aldri skades av 13.3V - selv om det står påskrudd 24/7 i flere år). Holdes spenningen konstant vil et batteri som er ganske utladet trekke masse strøm, mens et batteri som er fullt ladet ikke vil trekke mer enn selvutladningen.

 

Problemet er dersom man gir signifikant høyere spenning enn 13.3V, da kan strømmen bli såpass høy at batteriet tar skade av det - og særlig, et fullt oppladet batteri som blir utsatt for mer enn floatspenning vil fortsatt trekke strøm. Denne energien fører til varme, væsketap og slitasje på batteriet.

 

det kan batteriet ta skade av ("skaden" er først og fremst at man mister vann - i et ventilert batteri kan man bøte på dette ved å tilføre batterivann). Et batteri som er ganske hardt utladet skal tåle 15V (tror jeg - Eiaro har fortalt meg så), et batteri som er nesten fullt skal tåle 14.4V over lengre tid, et batteri som er fullt oppladet bør ikke stå med 14.4V over lengre tid.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Et batteri "kokes" dersom man tilfoerer for hoey ladespenning over (for) lang tid. Parallelkoblede batterier vil, uansett forskjell i batteristoerrelse, ha noeyaktig samme spenning paatrykt under hele ladeforloepet. Saa dersom det minste batteriet skulle bli "kokt", vil ogsaa det stoerste bli det.

Begge batterier påtrykkes den samme spænding, helt, helt enig. _Påtrykkes_ er nøgleordet. Den påtrykte spænding er _ikke_ et udtryk for batteriets opladningsniveau, men et udtryk for, at den belastning laderen "ser ind i", kan modtage mere strøm. Når det lille batteri er "fyldt op", og laderen fortsat påtrykker den for høje spænding, så sker skaden på det lille batteri. Som tobixen beskriver det, "et fullt oppladet batteri som blir utsatt for mer enn floatspenning vil fortsatt trekke strøm" - og det er skadeligt for batteriet.

Link to post

Nå må man prøve å holde tungen rett I munnen her. Når to like batterier er paralellkoblet, så kan umulig det ene lades kjappere en det andre.

 

For å ta det litt matematisk/teoretisk

90Ah og 10 Ah batteri. 10 ampers lader Begge batterier er tomme:

- etter en time har spenningen steget fra 11,8 til 11,9 og det ene batteriet har fått 9 Ah og det andre 1Ah

- etter 2 timer har spenningen steget fra 11,9 til 12,.0 og det ene batteriet har fått 18Ah og det andre 2Ah

- etter 3 timer har spenningen steget fra 12,0 til 12,1 og det ene batteriet har fått 27Ah og det andre 3Ah

 

- etter 10 time har spenningen steget fra 12,7 til 12,8 og det ene batteriet har fått 90 Ah og det andre 10Ah

 

Begge batteriene er toppladet akkurat samtidig, forutsatt at de er kjemisk sett like

Link to post

 

Begge batteriene er toppladet akkurat samtidig, forutsatt at de er kjemisk sett like

da så.............. :smiley:

 

Edit:

Det er faktisk ikke gitt at (om noe i det hele tatt skal gå galt) det er det lille batteriet som ryker først.

Om du har en lader som avslutter med topp-lading er det uansett du selv som må passe på.

For de som går over i flyt, så er jo faren allerede minimal, men teoretisk er det ene batteriet utsatt

for fare.

 

Selv med å ha drevet og programmert ladealgoritmer med sensorer etc. hadde jeg sett

vekk i fra forskjellen og faren, men vell vitende om at det er tilstede.

Det er forskjell på suboptimalt og farlig. Funker som fjell i 95% av tilfellene er

som regel bra nok, men og argumentere med at de elektriske og kjemiske karakteristikkene

blir feil.

 

Fordi om det har en meget høy repeterbarhet for å gå aldeles utmerket, kan man ikke endre

fysiske lover

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post

Det er mulig jeg er på viddene, men jeg trodde en såkalt trestegs lader gikk på 15V på første steg, 14.4V på andre steg og 13.5V på tredje steg.

 

Ja, du er på viddene. Før du kommer med dine "belærende" utsagn og ditt og datt, kunne det vært en ide å sjekke opp litt fakta. Å ha hørt av en som har hørt av en . . . . eller: "jeg trodde" er bare forvirrende.

 

Her ladeforløpet for min Victron 25A landstrømlader. Legg merke til at den har en maksimum ladetid på 8 timer ved 14,4V. Regulatoren (Sterling) for dynamoen min setter forresten også ned ladespenningen etter en forhåndsinnstilt tid.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Litt om lading sakset fra Båtmagasinet:

Normal ladespenning for et 12 V batteri bør være fra 14,2 til 14,4 V ved +25 C, målt direkte på batteripolene. Målinger som Forsvarets Batterilaboratorium har gjort, viser at man bare får ladet opp halve batterikapasiteten med en ladespenning på 13,7 V, kontra 14,4 V. Man regner med at ladespenningen må økes med ca. 0,3 V for hver tiende grad temperaturen synker. Tilsvarende bør den reduseres hvis temperaturen stiger. Temperaturen under lading bør ikke overstige +40 C. Noen ladere har innebygd temperaturkompensasjon. Det beste er å plassere temperaturføleren på selve batteriet som lades.

Det er ikke uvanlig at det tar like lang tid å lade et batteri fra 80 prosent til 100 prosent som det tar å lade det opp til det er 80 prosent fulladet. Dersom man ikke når gass-spenning (på ca. 14,4 V) under lading, blir batteriet heller aldri fulladet, uansett hvor lang tid man lader. Den to-timers båtturen ut til den faste plassen på fredagen - og samme tur tilbake på søndag - er aldri lenge nok til å få fulladet batteriene fra motorens dynamo. Batteriet er fulladet når syrevekten er 1,27 til 1,28.

Selvutlading skjer både inne i batteriet og ved krypstrømmer på utsiden. For at batteriet skal forbli fulladet, er det viktig å ha en vedlikeholdslader tilkoblet. Denne spenningen skal være lavere enn fulladespenningen, for å sikre at batteriet ikke begynner å ”koke”, dvs at det får et altfor stort vannforbruk. Det er vanlig med en vedlikeholdsladespenning på fra 13,3 til 13,8 V.

 

Det står mye om lading i denne artikkelen, linken er her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/batteriladere-og-lading

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

All dette "hvis og når" og "i teorien" blir litt mye å følge opp i hele tida mens man holder på med jobben.
Likevel er det virkelig morsomt å se hvordan mange tenker.

Litt mere mat for Dere som gjerne vill melde tvil ved å bruke så mange argumenter

at man nesten kan svime av:
Nå er det på denne tråden slik at trådstarteren spurte om direkte sammenkobling av to ganger forskjellig kapasitet,

som gjør det enda enklere for batteriene siden den blir brukt parallelt.

Men hva er da f.eks. den store tekniske forskjellen
mellom direkte parallellkobling av omtalte 120Ah og 75Ah batteriene

vs. vanlige batteribanker med 300Ah og 75Ah start, eller 600Ah og 120Ah start, eller...
som kjøres sammen ved ladingen via enten relé eller skilledioder,

som gjør at også disse overlever i trolig "99,5"% av alle båter?

 

Og, er det overtall på landstrømladere som lader batterier en og en,

eller har de fleste av mange million ladere flere uttak som lader helt parallelt

på forskjellige batteribanker samtidig?

 

I begge tilfellene, som trolig dekker de aller fleste mulighetene, er det mindre batterier involvert.
Dvs. utsatt for masse spenning og en hakk overlading på nesten hver dag med det.

 

Og når en ser på resultatene, som også dere uten tvil kommer på:
Hvilke batterier byttes oftere, er det startbatterier, eller forbruksbatterier?

I min verden er det flest forbruksbatterier, mens start pleier å overleve 8 - 12 år,

men andre opplever kanskje noe annet.

Som sagt, optimalisering er en sake.

Det finnes mange muligheter for å gjøre ting perfekt, men også en del muligheter for å lage skader.

 

Likevel trenger man ikke å "over-teoretisere" alt.
Bortsett av AGM, som ikke tåler høye spenninger etter topplading, og Gel, som ikke tåler temperatur,

vet i hvert fall ikke jeg om mange flere tilfelle som er virkelig kompliserte.

Et siste lite tips, fordi det begynner å bli forvrengt.

Husk at man bør holde seg til ordentlige / felles grunnlag.
Å flette inn kjemi og alderen av et batteri er bare forvirrende og ha blitt reglementert etter få innlegg allerede.

Hvis, da går det bare an å snakke om det samme type batteri

med akkurat det samme kjemiske grunnlag som inkluderer alle faktorer.
Alt annet ordner seg da selvstendig.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

For å ta det litt matematisk/teoretisk

90Ah og 10 Ah batteri. 10 ampers lader Begge batterier er tomme:

- etter en time har spenningen steget fra 11,8 til 11,9 og det ene batteriet har fått 9 Ah og det andre 1Ah

- etter 2 timer har spenningen steget fra 11,9 til 12,.0 og det ene batteriet har fått 18Ah og det andre 2Ah

- etter 3 timer har spenningen steget fra 12,0 til 12,1 og det ene batteriet har fått 27Ah og det andre 3Ah

Det er en forskjell mellom hvilespenning og påtrykt spenning. Når batteriene er parallellkoblet, så er påtrykt spenning dønn lik, men hvilespenningen trenger ikke være lik. Dersom en lader holder påtrykt spenning på 14.4V uansett tilstand til batteriet (typisk for mange simple regulatorer) så er det likegyldig om batteriene er parallellkoblet eller lades separat. Spørsmålet er hvor raskt batteriene tar til seg lading. Dersom man lader batteriene separat og det store og lille batteriet tar eksakt like lang tid å bli ladet, så er det absolutt ikke noe problem å ha dem i parallell. Er ladetiden på store og små batterier lik, gitt at laderen er kraftig?

 

Det er problematisk å utsette fulladede batterier for 14.4V i dagesvis, men ikke i timesvis (hvis jeg har oppfattet det riktig). Dersom en "smartlader" aldri overstiger 14.4V, så blir det en veldig insignifikant problemstilling at batteriene kan kokes bort pga "misforståelser". Jeg beklager sterkt om jeg har blitt oppfattet som "belærende" eller sta - men jeg er ganske sikker på at problemstillingen min ble formulert som et spørsmål, ikke som en påstand.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Her ladeforløpet for min Victron 25A landstrømlader. Legg merke til at den har en maksimum ladetid på 8 timer ved 14,4V. Regulatoren (Sterling) for dynamoen min setter forresten også ned ladespenningen etter en forhåndsinnstilt tid.

Så førstefasen, "bulk", er definert til å være den fasen hvor batteriet gladelig tar i mot alt det laderen kan levere og litt til (altså, det er laderens kapasitetsbegrensning som avgjør hva som er "bulk" vs hva som er "absorbtion"). Det jeg har hørt er at batteriene har godt av kraftig lading i startfasen, og at man gjerne skal gå helt opp til 15V i påtrykt spenning dersom man har mulighet til å levere så mye strøm - men nå er jeg sannelig ikke sikker - fleip eller fakta?

 

Alle teoriene om at en smartlader kan koke bort batteriene faller sammen som dominobrikker dersom smartladerene aldri leverer mer enn 14.4V. Jo, 14.4V er skadelig for et fulladet batteri, men neppe signifikant - dersom jeg har forstått det riktig så kjøres de aller fleste biler (i allefall eldre biler) med regulatorer som gir 14.4V konstant til batterier som sjeldent er særlig utladet, det gir jo en pekepinn. En smartlader som aldri leverer mer enn 14.4V kan dessuten aldri være mindre smart enn en lader som alltid leverer 14.4V, uansett hvor mye man prøver å forvirre den (ref teorien om at det kan være dumt å ta ut forbruk samtidig som en smartlader er satt i lademodus over batteriene).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg fatter ikke hvorfor du maser om de 15 voltene dine. En spenning på 14,4V er den annerkjente rette spenningen for åpne bly/syrebatterier. Den eneste laderen, eller egentlig regulatoren, med mulighet for høyere spenning er etter hva jeg vet den PDAR regulatoren jeg har på dynamoen. Den har jeg selv satt til å gi 14,8V før den går ned på 13,65V float etter en time. Men jeg har Euroglobe heavy duty batterier hvor jeg kan etterfylle vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...