Jump to content

Batteribank med forskjellig ah på batteri som er parallelt koblet


Gespen

Recommended Posts

Prøver og finne ut om det er mulig og koble 2 stk batterier i samme klasse, men forkjellig ah. Så klart kan du

Koble det men vil feks. Hvis du kjøper 1 stk 75 ah bly batt og 1 stk 120ah bly batt i samme merke få da 195 ah eller vil det store bli styrt av det små batteriet? Det var en ansatt fra et kjent båtytstyr butikk her i bergen som mente dette. Lurer på om han tar feil her?

Link to post

Hvis batteriene er av det samme type og hvis den kobles parallell da er det stort sett ikke noe problem.
Ang. det du spør om blir det, som skrevet, 195Ah.

 

Begrensning og riktige problemer dykker opp når det dreier seg om

a) forskjellige type batterier (forskjellig motstand/ladestrøm/ladetid mm.)

b) seriekobling av celler/batterier (gjøres helst bare med batterier som er både like og på samme tilstands)

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takker for svar, har ikke plass til 2 stk 120 ah batterier, skal bytte ut hele batteribanken, men mannen i butikken mente at det med minst ah ville bli utladet først, det var då jeg tenkte at han ikke helt visste hva han snakket om.

Nytt spørsmål: jeg kjøper 2 stk batterier med forkjellig ah, har en vedlikeholdslader som kan lade 2 batteribanker, bevarer jeg batteriene bedre hvis jeg lader de hver for seg. Tenkte da og sette en bryter mellom batteriene.

Link to post

Det er kanskje bedre hvis man bremser litt, nå?

 

Hvordan å lade batterier er alltid avhengig av både batteritype og utlading som gikk forut.

Man kan altså ikke svare om lading hvis det ikke finnes klare forutsetninger,

fordi ingen svar kan være riktig i så fall.

 

Hvis du ønsker å skille batterier med en bryter burde det jo ha en grunn, ellers trenger du ikke noe bryter mellom batteriene.

Så, hva vil du gjøre, Gjespen? :smiley:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er ikke uproblematisk at koble to batterier af forskellig kapacitet i parallel. Det skal sikkert nok virke i forbindelse med forbrug, men opladningen bliver et problem, især når hele kapaciteten er opbrugt. Det lille batteri vil være fuldt opladet før det store, og fordi ladestrømmen ikke falder, da det store stadig kan modtage strøm (og opladeren på sæt og vis bliver snydt), så vil man påtrykke en for høj spænding på et allerede opladet batteri. Husk, det er ikke bare er en beholder man fylder på, men en kemisk process, som når alt materiale er omsat, ikke længere klarer den høje ladespænding. Det lilel batteri vil blive kogt. Der er flere muligheder som vil fungere langt bedre: Tre ens 70Ah batterier - såfremt der er plads. En omskifter, så hvert batteri kan oplades/aflades for sig, eller sagt anderledes: To adskilte forbrugskredsløb. Et skillerelæ så det lille batteri udkobles når det er opladet kan sikkert etableres, men jeg bryder mig personligt ikke om løsningen på grund af spændingstabet.

Link to post

Beklager, mthoms, mange tror det men dette er ikke riktig.
Når batterier er koblet parallell blir det også parallelt utlading og lading.
Spenning og kapasitet er også jevn på det hele, komplett.

Og det betyr at batteriene ikke blir behandlet forskjellig og derfor heller ikke trenger forskjellig lading.

 

Men din teori stemmer som sagt så snart det er forskjellige type batterier,

eller stor forskjell på tilstands.
Da er det noe annet.

 

Ingar har lagt en bra beskrivelse om dette her.

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er mange som har batterier av samme type, men forskjellig kapasitet parallellkoblet uten problemer.

Typisk er vel der man legger baugpropellbatteri på samme lade og forbrukkrets, men gjerne plasserer det i baugen for kortere strekk mellom forbruker og batteri.

 

Det er vel som Jörg presiserer at typen(blysyre/AGM/Gel) samt tilstanden på batteriene er av større betydning enn størrelsen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Okey får litt delte meninger her, noen sier at lading blir et problem men ikke selve forbruk, det var da jeg kom på at laderen min kan lade 2 stk batteribanker sammtidig, da tar jeg en stor god skillebryter på pluss og minus på ledningene mellom batteriene, så tar jeg og strekker nye ledere til det store batteriet fra laderen(bruker ikke begge utgangene på laderen nå)deretter kan jeg jo bare ta skille bryteren på av stilling, da blir de ikke lenger parallellt koblet.

Setter laderen på og vips lader begge batteriene uavhengig av hverandre.

Litt tungvint men synes dette kan være en god ide istedet for og flytte batt til et uegnet sted(seilbåt)

Link to post

Jeg bliver alligelvel nødt til at følge op på den beskrivelse der findes og som er linket til. Anaologien er forenklet og holder ikke i praksis. I de billeder som vises, forventes det, at strømmen flyder frit mellem de to batterier under opladning. Det ville være rigtigt for forbundne kar og vand, men sådan fungerer batterier ikke. Når de kemiske reaktioner i et batteri har nået det stade, hvor en lader skal sænke ladespændingen, vil sænkningen kun ske hvis strømstyrken falder. Det sker ikke, hvis det største batteri ikke er fuldt ladet, mens det mindste er fuldt opladet. Det vil i praksis betyde, at selv om der ikke er flere kemikalier at omsætte i det lille batteri, vil laderen stadig lægge den høje ladespænding på de to batterier. Det holder det lille ikke til.
Hvis vi tager udgangspunkt i den tegning som vises, så mangler der to kontraventiler, som kun tillader flow ind i batterierne. Desuden mangler der en form for batteri-ødelæggende overflow-indikator.

Som forfatteren til artiklen påstår det, ligeledes har jeg selv erfaringer med sligt, og de siger, at ulige store batterier går ikke at koble i parallel.

Link to post

Man prøver selvfølgelig å ha samme type/størrelse om man kan.

Men det er nok mange millioner båter som har forskjellig størrelse på paralell kobla batterier uten nevneverdige problemer og har man ikke plass så har man ikke plass.

For min egen del har eg miksa både type og størrelse og de er knappt 5 år gamle og merker ingen degradering ennå.

Som sagt hadde eg ikke valgt å blande type visst eg hadde kjøpt inn allt selv.

Link to post

Jeg har 2 forskjellige batterier til forbruk. De er koblet med en 1, 1+2 eller 2-bryter. Ved normalt forbruk (ingen lading, bortsett fra solcellelading) velger jeg stillig 1 og 2 annenhver dag. Når motor går, kobles begge sammen med et 100A rele som styres av D+ (61) fra generator. Når jeg lader med landstrøm (en sjelden gang), kobler jeg batteriene sammen med bryterstilling 1+2. Når batteriene ikke lades, har jeg den overtroiske oppfatning at 2 forskjellige batterier (både fabrikat, alder og kapasitet) kan forårsake at et "virus" fra ett batteri kan "smitte" over til det andre. Hadde batteriene vært identiske, ville jeg hatt dem sammenkoblet til enhver tid.

 

Eivind

Link to post

Du vil tjene paa aa ha batteriene sammenkoblet ved normalt forbruk. Utladningen av batteriene (i prosent av kapasitet) vil bli mindre, og batteriene vil leve lengre av den grunn. Et batteri taaler bedre f.eks. 200 utladninger til 25% enn det taaler 100 utladninger til 50%.

 

I tillegg vil utladningsstroemmen (i prosent av kapasitet) bli mindre dersom du har batteriene sammenkoblet, og du faar bedre utnyttelse av batterienes kapasitet (Peukerts lov).

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Takker, flott med så god tilbakemeldinger. Da kjører jeg på med 1 stk varta 105 ah og 1 stk varta 75ah parallelt koblet. Blir deilig og få nok strøm noen dager.

Så bra at du ikke gikk på annen greie da. Syre på Syre og da er du rimelig sikker. og nå får vi så det som det rekker.

so....syre is the best

Link to post

Det er mange som påstår at man alltid må bygge opp en batteribank med helt identiske batterier. Jeg har prøvd å gå litt i dybden på dette, og har så langt funnet ut:

 

1) det er normalt uviktig ved ladning og forbruk, men ved selvutladning (f.eks. natterstid dersom man har koblet opp solcellepanel) er det meget viktig at batteriene har helt lik spenningskarakteristikk (prøv å koble batteriene fra hverandre og fra alt av lading/forbruk i forskjellige faser av lading/utlading - etter ti minutters tid kan man måle hvilespenningen, den bør helst være helt lik for samtlige batterier som parallellkobles).

 

2) spenningskarakteristikken er ulik mellom forskjellige batterityper (ventilerte celler, AGM, gel ...), men den kan også være ulik på et gammelt og et nytt batteri - derfor kan det være dumt å permanent koble sammen batterier av ulik alder.

 

3) dersom et batteri tar kvelden, kan det være veldig dumt å ha det koblet i parallell med friske batterier ...

 

* enkelte smartladere vil oppfatte at batteribanken trenger bulklading, og pøse på med 15V og dermed også koke bort de gode batteriene i batteribanken.

* koblet til solcelle/vindmølle vil all ladningen gå til det dårlige batteriet.

* I selvudladingsmodus (type ingen ladning, forbrukere koblet vekk) vil det dårlige batteriet fort tappe de gode batteriene - er batteriet skikkelig gåent vil det også fort trekke spenningen ned såpass lavt at de øvrige batteriene blir skadet.

 

(konklusjonen på punkt tre er at man bør kjøpe inn hele batteribanken samtidig, samt unngå å ha for mange batterier i parallell)

 

Men ellers lurer jeg på en ting ...

 

Dersom man kobler opp to batterier med veldig forskjellig kapasitet (si 10 Ah vs 100 Ah, bare for å ha noen tall) som er nesten helt utladet og kobler på en såkalt trestegs smartlader ... da vil vel smartladeren pøse på med 15V. Etter kun kort tid vil 10Ah-batteriet være oppladet - men smartladeren ser ikke dette, og fortsetter å pøse på med 15V ... er ikke dette en risiko?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Også dette spørsmålet gjenspeiler at det finnes mange som har det vanskelig

å se noe annet enn 2 forskjellige størrelser og hvorfor at denne teorien kan leve så lenge.

Bare prøv å gjøre det ikke mere komplisert enn det er. :smiley:

 

Utgående i fra at batteriene er fysisk ok (skrot behøver man ikke å diskutere, da blir det endeløs):
Hele denne teorien kan bare hende når batteriene har vært koblet fra hverandre.
Dvs. at batteriene har 2 forskjellige ladetilstand.

Derimot finnes det "ikke noe"* forskjell når disse batterier ha vært sammenkoblet, parallelt.
Da i så fall har den minste og den største likevel det samme ladetilstand, enkelt fordi den har samme spenning.

--

Her diskuterer vi heller ikke på grunnlag av hammerhart belastning,

men om vanlig utlading og lading innenfor grenser som en type batteri er blitt pålagt etter databladet sitt.

 

Databladene forklarer forresten også det meste allerede ang. lading/utlading og mulige forskjell.

 

--

Selvutlading, og evt. problemstilling at et batteri dreper alle andre pga. fysiske skader, er selvfølgelig mulig.

Men

a) er vi da tilbake på fysiske tilstands (" hva hvis største batteriet utlader seg selv"? ...? ...?")
b) kan vi likegreit begynne å diskutere krypstrøm og glemt kjøleskap i tillegg.

 

Konklusjonen her, så langt: Glem dette.
1. - Sammenkobles helt like batterier, bortsett av Ah, da er det ok.

2. - Batterier sammenkobles ikke når den enten (og) er av forskjellig type, forskjellig produsent,

hvis alderen er ulik 2 - 3 år eller mer, hvis hvilespenningen vises tydelig forskjell eller er laver 12,6V ved romtemperatur,....,

Eller kort fortalt: den sammenkobles ikke hvis vi teknisk ikke er helt fornøyde med noe tilstands av det vi ser.

Det er like mye påbudt å være skeptisk med det som å undersøke maten sin før man stapper det i munnen. :smiley:

:seeya:
Jørg

 

 

*

"ikke noe" betyr nå og her "ikke noe som kan være av interesse for oss på båt/bil/hytte,

dvs. utenfor "laborbetingelser".

Forklaring:

Fordi jeg vet ikke om noen som bryr seg 100% om at batteriene alltid får nøyaktig det samme utlading.

Med det finnes det også andre variasjoner, som er trolig større enn alt vi bare kan diskutere

mht. parallellkobling av forskjellig kapasitet.

Så blir dette mer et spørsmål om "praktisk verdi", og det er besvart.

:fishing:

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...