Jump to content

Batteribank med forskjellig ah på batteri som er parallelt koblet

Gespen

Recommended Posts

Alle teoriene om at en smartlader kan koke bort batteriene faller sammen som dominobrikker dersom smartladerene aldri leverer mer enn 14.4V. Jo, 14.4V er skadelig for et fulladet batteri, men neppe signifikant -

Ingen kan gi garanti mot at ladespenningen kan avvike fra oppgitte data ved feil på laderen. Utover det skal det ikkje være skadelig for batteriet å stå med smartlader, Det er derfor smartlader er signifikant bedre å bruke en signifikant rimeligere ladere med usignifikant elektronikk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 uker senere...

Stjeler tråden litt. Oppdaget nå i påsken at jeg har kortsluttet ei celle i et av mine fire 220Ah forbruksbatterier. To av disse er av ukjent opphav og alder, og jeg har derfor bestemt meg for å bytte begge. Nok om det.

Når jeg sjekker nærmere ser jeg at Stb motor benytter startbanken som består av to stk 180Ah batterier til start, mens Bab motor benytter forbruksbanken til start. Så er det lagt opp til en sk. crossoverfunksjon som, hvis jeg holder en dedikert bryter nede, kopler sammen start og forbruksbanken.

Jeg ser ikke helt poenget med dette opplegget og ønsker i stedet å benytte mine 2x180Ah til start av begge motorene, og mine 4x220Ah til forbruk, winch og trustere. Burde ikke dette fungere greit?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg ser ikke helt poenget med dette opplegget og ønsker i stedet å benytte mine 2x180Ah til start av begge motorene, og mine 4x220Ah til forbruk, winch og trustere. Burde ikke dette fungere greit?

Hva gjør du den dagen startbatteriene kortslutter? Jeg liker det originale opplegget med forskjellige batteribanker til motorene. Det skal mye til at jeg ikke får startet minst én motor, og da er mye gjort, siden det er krysslading av batteriene gjennom skilledioder.

Øivind

Ok, det er kanskje ikke verdt å begynne å tukle med dette? Det ligger vel en tanke bak?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Den dagen startbatteri er kortsluttet så får du iallefall start på bb motor. Men forbruksbank kan like gjerne være nedtappet, og så får du bare start på stb. Og hvor går lading fra hhv stb og bb? Må du til land å lade for å få opp forbruk dersom det er tappet under startnivå i uthavn ?

Eg ville koblet begge motorene på samme startbank. Og så kanskje laget backup-kabler med hovedbrytere i mellom forbruk og start som en fast startkabel, eller noko liknande. Hvordan lading fordeles med to maskiner veit eg ikkje, eg ville nok valgt en løsning fra Becher, eller kjørt begge dynamoer på forbruk og med vsr til startbatteri.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hos meg lader styrbord motor både sitt eget batteri og forbruksbatteriene gjennom diodeblokken. Forbruksbatteriene har jeg kontroll på med batterimonitor. I tillegg har jeg generatoren som kan drive landstrøm laderen, og dermed lade begge bankene. Det er vel noe lignende hos REM? Det er mye som skal gå feil for at man ikke får i gang maskinene. Størst problem får man vel hvis et batteri kortslutter. Da er det ikke sikkert at dynamoer eller landstrømslader klarer å få nok spenning på den aktuelle banken til at man får kjørt motoren, men dette skaper jo problemer uansett hvordan man har fordelt batteriene.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Ok, det er kanskje ikke verdt å begynne å tukle med dette? Det ligger vel en tanke bak?

Jeg har separate batterier til SB motor, BB motor, Generator samt forbruksbank. Tror systemet med separate batterier til motorene skriver seg fra common railsystemet som trekker en del strøm.

Men også hos meg har Fairline bygget inn noen underspenningsreleer som sjaltrer inn og booster batteripakkene til motorene gjennom parallellkopling fra de andre batteriene ved lav spenning såvidt jeg har tolket systemet. Men uten å sette meg veldig grundig inn i dette.

Takk for tilbakemeldingene alle sammen. Da ser jeg ingen grunn til å endre på fabrikkoppsettet. Jeg erstatter kun de to batteriene i forbruksbanken og lar ellers ting være som de var. Takk igjen.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...