Nagel Startet 5.April.2014 Del på Facebook Startet 5.April.2014 Hei, Jeg vurderer å anskaffe en AIS til min båt og ønsker ideellt sett å koble denne til mineksisternde plotter, Simrad CX 44. Grønn på området og ikke veldig praktiskteknisk anlagt... - er det å anbefale? - er det en god idé? - er det i det hele tatt mulig? ...noen som har praktiske erfaringer med dette? Nagel. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Det korte og triste svar er nej. Hvis det du ønsker altså er at kunne se andre skibe på plotteren. Du kan godt købe en sender så andre kan se dig, men det er ikke helt det samme. Jeg og flere andre har været igennem de samme overvejelser. Du kan læse om mine her: https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/ Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Hei Major Andy, Takk for innlegg og link. Hva endte du opp med for en løsning? (i tillegg til pris, passer jo heller ikke de nye Simrad plottere i det gamle hullet (det blir litt for stort). Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Hej Nagel, Som jeg beskriver i indlægget, så endte jeg med NSS 8 på flybridge og NSS 12 nede. Jeg tager hul på tredje sæson med det nu og har vært meget tilfreds! Begge har indbygget GPS, hvilket har elimineret behovet for ekstern antenne. AIS er et herligt hjælpemiddel. Og radaren er nem at bruge og stabil og hurtig. NSS 8 har indbygget ekkolod, så der var ikke behov for det heller. Indbygget kort over hele Europa trækker heller ikke ned... Jeg fik en smed til at lave et stykke hvideloxeret aluminium der havde de udvendige mål som den gamle plotter og indvendigt mål som den nye, så det løste problemet med at NSS-8 er mindre end den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 Hei Major Andy, Takk for tips- det med en brakett tenkte jeg ikke på som en mulighet, men det var virkelig en god idé. Har du 4G radar på din NSS12? Er AIS direkte på plotteren ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Hej Nagel, Som det også er beskrevet i min lange tråd, så valgte jeg 3G-radaren. På det tidspunkt så jeg ikke fordelene med 4G, fordi nogle af de vigtigere funktioner ikke blev understøttet af NSS. Men skulle jeg vælge i dag var det nok blevet 4G, trods alt. Og ja, jeg har AIS som et overlay, der kan lægges over både plotter og radarbillede. Det betyder, at jeg får informationer om AIS-mål direkte på skærmen og kan korrrelere radarmål med AIS-mål. Jeg bruger det HVER gang jeg er ude! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.