Jump to content

Lekkasje i truster


glek

Recommended Posts

Lekksje i truster !

Jeg har en hekktruster fra Sleipner som jeg har fått en lekkasje i pakningen rundt akslingen som går gjennom skottet fra motoren til gearboksen. Jeg ser tydelig at det er lekkasje der, veldig liten, men ved hendvendelse til Sleipner benekter de at det er der lekkasjen kan være og påstår at den må være gjennom tetningen mellom hus og tunellen. Det trodde jeg også før jeg tettet dette området. Da først så jeg at det så vidt trengte litt vann gjennom pakningen rundt akslingen. Er det noen som kjenner til samme problem ?? Dette er en garantisak så jeg blir veldig glad for svar..

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du skal ha en oljekopp med slange ned til å fylle selve drevet og rundt drivaksel. Denne oljereservoaret skal ligge litt over vannspeilet slik at ved evt. lekkasje i akseltetninger så skal olje piple ut istedet for at vann skal trenge inn i drev.

 

Om du har en innvendig vannlekkasje rundt akselteting så tyder det på at du ikke har olje i reservoaret/drevet og at drevet er fylt med vann slik at vanntrykket fra utsiden presser inn vannet gjennom uttette akseltetning på selve propellaksel.

 

I såfall så bør du få båten på land og demontert drevet fra tunellen for en skikkelig inspeksjon av vinkelgear, opplagringer og tetninger.

 

Lykke til!

 

:smiley:

Bjørn

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nyere sleipner thrustere har ikke ekstern oljebeholder som på de eldre. Lukket girhus.

 

Høres merkelig ut. Har du skrudd bort motoren så du ser rett på akselen? Om du er sikker på at det er tett mellom undervannshus og thrustertunnel og tunnel og skroget er eneste mulighet at undervannshuset er fullt av vann, men da må jo propellakseltetningene være defekte også....

 

Skrur du bort motoren så ser du mer.

 

Du sier det er reklamasjon. Er thrusteren også montert av firma?

I så fall bare å reklamere.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei sap_2000 !

 

Jada, jeg har skrudd av motoren og ser rett på akslingen. Da jeg også i utgangspunktet trodde lekkasjen var mellom undervannshus og tunnel ble jeg veldig overrasket da jeg så at det kom vann ( minimalt ) inn gjennom pakningen rundt akslingen etter at jeg hadde forsikret meg at det ikke kom vann inn nettopp mellom hus og tunnel. Her smurte jeg på TEC7 . Det var veldig lite vann som kom inn så det var vanskelig og oppdage. Motoren er installert av meg. Det er ikke den første jeg har montert, men har aldri hatt noe problem.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Da må jo girhuset være fullt av vann også som igjen må bety at tetningen til propellakslen(e) også lekker.

I så fall haster det vel litt å få ut huset for rep eller reklamasjon før det knaser.

 

En annen sak blir hvorfor tetningene er blitt lekk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei igjen sap_2000 og Båtsjef !

Er helt enig i at det godt kan være en simring. Men det er jo 2 tetninger som må ha fått lekkasje. Det er også et viktig spørsmål du stiller sap_2000. Dette er noe jeg skal få svar på. Akkurat nå er jeg i nordsjøen og kommer ikke hjem før om 11/2 uke. Da kommer jeg til å forslå og ta båten til Sleipner i Fredriksad, men først vil jeg se utspillet fra dem.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...