primusmotor Startet 5.April.2014 Del på Facebook Startet 5.April.2014 Hei, etter dagens tur med båten, så hadde jeg en sjekk i motor rommet, ser da at det er litt olje på startmotor, oljen kommer fra ett lite hull under ladeluftkjøler, kan turboen være gåen? Har akkurat hatt oljeskift, motoren går som den skal. Noen som har opplevd noe lignende?. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Jo9 Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Har hatt dette på en av mine KAD 300. En mekaniker mente jeg kunne bytte pakninger på ladeluftkjøleren. Gjorde som han sa men tror ikke det vil hjelpe siden disse bare tetter mot sjøvann. Tørket samtidig opp sølet i kjøleren. Verkstedshåndboken sier det ikke er uvanlig med litt oljelekkasje fra turboen dersom motoren går mye på lave turtall. Registrerte dette først i fjor og det kan godt sammenfalle med at dette skjer mest om vinteren når jeg kun starter motorene og lar dem gå på tomgang et kvarter/halvtime. Hos meg er det ganske lite, etter at jeg oppdaget det har jeg peilet oljen ofte men dette er ikke målbart og jeg har ikke toppet på med olje gjennom sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Jeg har hatt akkurat det samme på maskinen min, en Kad44. Om det er mye tomgangskjøring, så lave turtall at turbo ikke spinner opp så vil den sleve litt fra lagrene og det vil synes via sladrehullet i aftercooler. Tørke opp griseriet og kjør den litt hardere så tenker jeg det forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Ja har hatt turen fra Os til Våge nå i kveld og det ser ut til at det er betraktelig mindre nå:-) Har vært litt tomgangskjøring ifbm oljeskift og div andre ting, så får håpe alt er ok nå:-) Enn du frode, fått orden på sotingen? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Frode Stiansen Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Har glemt å legge inn tilbakemelding på tråden. Sotingen er i orden, det var dieselpumpen som var årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.