Jump to content

Startmotor, strømtrekk i innslagsrelé?

Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei,

Jobber med å skifte eletrisk anlegg i båten.

I denne sammenhengen lurer eg på noe rundt det å koble til start motoren.

Det var fra tidligere av 4mm2 kabler som går til innslagsrele til start knapp. På det ny panelet som eg har er det bare mulig å ha 0,75mm2 kabel.

Eg har kommet til at eg må sikkert sette inn eit start rele. Det som eg lurer på er.

Hvor mye trekker innslagsrele når eg skal starte.

Sjå forekla teikning av oppsette:

bilde

Slik var start motoren teikna inn på orginal teikning:

bilde

Håper noen har mulighet til å hjelpe.

Redigert av Ruben Espeland (see edit history)

Hei,

Jobber med å skifte eletrisk anlegg i båten.

I denne sammenhengen lurer eg på noe rundt det å koble til start motoren.

Det var fra tidligere av 4mm2 kabler som går til innslagsrele til start knapp. På det ny panelet som eg har er det bare mulig å ha 0,75mm2 kabel.

Eg har kommet til at eg må sikkert sette inn eit start rele. Det som eg lurer på er.

Hvor mye trekker innslagsrele når eg skal starte.

Sjå forekla teikning av oppsette:

bilde

Slik var start motoren teikna inn på orginal teikning:

bilde

Håper noen har mulighet til å hjelpe.

Hei mister.

dersom jeg skjønner deg rett, så ønsker du og dra den store stømmen via et rele...

Isåsall kan du fint styre dette rele (86/87A) via en volt på 8-16. 0.75mm 2 er helt ok på en lengde av 5m dersom inngangs spenning er CA 11 volt+

på startmotoren går det en tjukk” kabel til batteriets + pol som gir strøm til kjøring av starteren, den tynne kabelen som vanligvis står på kabelsko går frem til nøkkelen og gir signal (av og på) til startreleet. Du må ikke finne på å koble noe ekstra rele mellom batteriet og starteren, du trenger heller ikke noe rele på styrestrømmen. Kan ikke se at det er noe ekstra rele på originaltegningen heller.

Ps: Ikke tro på alt folk svarer her inne, mange bra svar men noen blindgjengere blir det :-)

Det kan være at du er spesialist mah. Et styrerele som beskrevet blir i noen tilfeller montert fordi lengden mellom starter og starbryter er lang. Forholdet er at spolen på innslagsreleet vil få for lav strøm, og at det blir stående og klapre. På Hulda vil 'lang lengde' være ca. 12 meter kabel. Releet er anbefalt fra motorprodusenten. Og, det har fungert perfekt siden 2000. Alternativet er å øke tversnittet på kablingen, og dra en langt større strøm gjennom startbryteren.

Det kan fort gå mellom 5A og 15A gjennom start-bryteren (tenningslås) for en selvstarter.

Du sparer startbryter for en del belastning ved å benytte rele, selv om bryteren er designet for denne strømmen.

Edit: Ser Hulda og Bidevind svarte mens jeg satt og tegnet. Tegningen er typisk eksempel på det de beskriver.

Benyttet selv denne koblingen i forrige båt da jeg syntes VP's orginale ledning i startkretsen var for tynn.

Legger med en typisk tegning for startkrets med og uten rele. (Orginal er her.)

starter_koblinger.gif

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du behøver ikke være så redd for releer, mah. De er bare snille og hjelper til å begrense strøm, minske spenningsfall og gjøre det mulig å benytte tynnere ledninger. Selv med 10 unødvendige releer etter hverandre ville motoren starte like godt, bare akkompangnert av et festlig releklikk kor! (og 10 ganger så stor sannsynlighet for relefeil)

Hei på dere!

Jeg har ikke vert inne på forumet på lenge,men fant tiden inne nå når det nermer seg en ny sesong på sjøen.

Jeg har ingen erfaring med releer men lurte på om det kan vere noe slikt som skal til på min motor også.

Jeg har hatt problemer med start i flere år og forrige året måtte jeg bytte startmotor fordi den gamle trakk ca 500 A

før den gikk rundt. Den nye starteren gikk fint i noen måneder men så begynnte den å bli treg å få til å gå rundt den også.

Jeg har 110 A startbatteri på 12 V og skal starte en Volvo TAMD71A på 356hk. Nå må jeg koble sammen start og servicebatteriene for å få start på den.( Har servicebatterier på 330 A) Lurer på om noen vet hvor mange amper denne starteren må ha. Kansje jeg

har for lite batterikapasitet og derved svir kontaktene i innslaget? Kansje det er et rele på kabel fra switsj som skal til? Kabler

fra switsj til starter er fra 1989 og er kansje moden for utskifting.

Håper noen har greie på dette for det koster å bytte starter i tide og utide!

Jeg har en Yanmar 4JHE som jeg har satt rele på for å slippe stor strøm til nøkkelbryteren. Selve innslagsreleet/magneten har to spoler, en shunt og en seriespole. Strømmen er ikke oppgitt, men ut fra oppgitte motstandsverdier, klaker magneten til med ca 20A og går over til ca 15A. Jeg satte inn et standard 30A 12V rele fra BT, og dette fungerer selvfølgelig helt fint. Jeg tror at kablene opp til startnøkkelen er 4kvadrat hos meg, men med litt dårlig kontakt i multikontakter og selve startbryteren, blir det fort noen volt spenningstap og dårlig innslag for magneten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@kjello

Der er to strømstyrker du skal være opmærksom på her. Den første er til indrykkerrelæet, dvs det relæ på starteren, som trækker tandhjul i indgreb og slutter strømmen fra batteriet til, den anden strømstyrke, selve startermotorens forbrug.

Første del er enkel nok, som andre har foreslået, et prisbilligt arbejdsrelæ, f.eks. fra BT.

Anden del kræver du ser dine forbindelser igennem. Min startermotor, til en Volvo Penta 41a, er på 3,5HK eller ca 2,6KW. Den kræver med andre ord omkring 220 A fra startbatteriet. Start med dit startbatteri: Er det mærket til at kunne levere den strømstyrke? Sikkert nok: 110Ah plejer at kunne levere mindst det dobbelte. Har du en hovedafbryder undervejs fra batteri til starteren? Du kan eventuelt koble lidt om på kablerne omkring den afbryder og udelukke den som fejlkilde. Er alle forbindelser på batterierne, switchen og på starteren rene og uden korroderinger? Hvis du kan starte, når du kobler alle batterbianker sammen, så ville jeg se på de kontakter/switche/kabler, som kun går til startbatteriet.

Hei Alle.

Eg var plutselig sjuk så det vart ikkje noe båt arbeid på meg eller mulighet til å svare noen.

Ønsker å takke for mange gode innspill på saka mi.

Eg har bestemt meg for at eg setter inn eit rele. Dette gjør eg mest for å skåne brytaren i det nye panelet som eg har kjøpt.

Hadde det vært enkelt med reservedeler hadde eg kanskje prøvd gjennom brytaren først.

Ha ein fin dag båt folk

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Jeg har et oppfølgingsspørsmål til dette med rele og starter. Jeg hadde på min Yamaha 25hk en startmotor med innslagsrele (solenoide). Denne starteren virket ikke. Der målte jeg meg fram til at rotoren hadde brudd. Har nå fått tak i en ny starter, men denne har ikke solenoide. Det har antakelig vært et eget startrele på den nye starteren som jeg ikke har fått med. Finnes det enkle løsninger med rele her? Et vanlig 30A rele fra BT vil antakelig ikke være nok, all den tid dette skal styre hovedstrømmen direkte fra batteriet til starteren. Det må altså inn et kraftigere rele som tåler adskillig mer strøm. Noen som kan dette til fingerspissene? Forslag mottas med takk. 

Fins dei framdeles då ? eg meiner starter med separat rele?

Det at eit vanlig 30A rele er for lite, er tvillaust. Eg vil ogso tru at eit 60A rele for dynastart er i minste laget.

Men so trur eg at eit rele på 80 - 100A som er brukt av nokon dynastarter, ankerwincher og baugpropeller, bør kunna gjera denne jobben.

Magne

Dinamo : Fins dei framdeles då ? eg meiner starter med separat rele?

Ja, de finnes, og er nok ikke så uvanlig med skrustarter på utenbordsmotorer. Derfor vil nok en forhandler av utenbordsmotorer kunne oppdrive noe som passer til pero sin starter, og trenger nødvendigvis ikke være originalt da eneste jobb det skal gjøre er å føre strømmen frem til starter.

Jeg har et oppfølgingsspørsmål til dette med rele og starter. Jeg hadde på min Yamaha 25hk en startmotor med innslagsrele (solenoide). Denne starteren virket ikke. Der målte jeg meg fram til at rotoren hadde brudd. Har nå fått tak i en ny starter, men denne har ikke solenoide. Det har antakelig vært et eget startrele på den nye starteren som jeg ikke har fått med. Finnes det enkle løsninger med rele her? Et vanlig 30A rele fra BT vil antakelig ikke være nok, all den tid dette skal styre hovedstrømmen direkte fra batteriet til starteren. Det må altså inn et kraftigere rele som tåler adskillig mer strøm. Noen som kan dette til fingerspissene? Forslag mottas med takk. 

Parden me, men BRUDD i rotoren på ein starter? Den er då vikla med veldig tjukk kopartråd, altfor tjukk til at der berre blir brudd. Er bruddet målt til å vera i sjølve rotoren, eller er det ein mulighet at børstene går tregt i holderne, og derfor ikkje ligg skikkelig nedpå kommutatoren? ligg børstefjærene skikkelig på plass?

Redigert av Dinamo (see edit history)

Nja, brudd er vel kanskje feil terminologi. Jeg kjenner ikke systemet så godt, men jeg mener å ha sett at man skal teste rotoren for hver "celle" ved siden av hverandre, eller 180 grader rundt på motsatt side. Dette går bra noen steder, men det brytes på et sted. Når det settes spenning på så snur man vel polariteten slik at rotoren vil dreie, som to like magneter som settes mot hverandre vil frastøtes? Når jeg setter spenning på min startmotor, så virker det som om den prøver å dreie, men snur og står slik og "vipper" frem og tilbake. Det tyder vel på et overslag et sted. Har målt statoren , og der virker alt normalt. Men jeg er kanskje på villspor her? I alle fall virker ikke min starter, børstene ser bra ut, innslaget virker, så det må ligge noe inne i selve starteren.

Løsningen bli vel å ta innslaget mitt og bruke det som startrele til den nye starteren. Litt b-løsning, men vil virke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...