bukt Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 (edited) Har kommet over en liten og hendig kubota D722 20hp 3syl diesel som har kun gått 250 timer, skal marinesere denne og er da på utkikk etter drive plate og bellhouse til denne for montering av gear... Beta marine http://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/content_4/textwithimage_864eec9d-7ef3-4887-81b5-5dbe4b7707c1/1390558476637/beta20.pdf bruker denne blokken på lik linje med nanni http://www.nannidiesel.com/downloads/leaflets/Feuillet%20N3.21%20ENG.pdf Skal sende disse forespørsel på deler men vil tro det er mye dyrere å kjøpe komlett fra dem enn evt annen bellhousing som kan tilpasses til å passe marinegear... noen som har marinesert kubota motorer tidligere og har vært i samme søken etter deler... Edited April 5, 2014 by bukt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Finnes da aggregater med mariniserte Kubota motorer. Kanskje verdt å se litt den veien med? Vil ikke hjelpe for gearhus, men mye annet kan du sikkert finne slik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
biozide Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 God kveld! Var inne på tanken å gjøre dette selv for et par mnd siden, men fikk samme problem som deg. Noen av disse d722 kommer med kurante bellhousinger som du kan montere eksempelvis ZF adapterplate på. Andre kommer med åpent svinghjul...har googla meg gjennom det som er, men fant lite. Hadde tenkt å kjøpe denne som et billig alt. til nanni/beta....hvis jeg ikke er helt på jorde ligner den fælt på beta sin veksler. http://www.asap-supplies.com/marine/seaflow-exhaust-manicooler-heat-exchangers/seaflow-thermex-manicooler-heat-exchanger-for-kubota-d722-226003 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 (edited) Hadde tenkt å kjøpe denne som et billig alt. til nanni/beta....hvis jeg ikke er helt på jorde ligner den fælt på beta sin veksler. http://www.asap-supplies.com/marine/seaflow-exhaust-manicooler-heat-exchangers/seaflow-thermex-manicooler-heat-exchanger-for-kubota-d722-226003 Takker, ser lik ut den ja...fant en side som lager masse forskjellige bellhouse som kan modifiseres for en stund siden, men glemte å lagre den .. , funnet noen priser på andre sider og de ligger på vel 3000nkr for div bellhouse , pluss 1200,- for koblingsplaten, så denne eksos/varmeveksleren som nok kommer på 4500,- ink frakt og mva... gear får jeg for rundt 4-5000 hvis jeg ikke får brukt et jeg har liggende så håper på å få ferdig motor for mellom 18-25000,- Edited April 6, 2014 by bukt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Monterte en Kubota D722 i min forrige seilbåt (Jeanneau Rush 84) Var heldig og kom over en ny D722 ferdig marinisert med Beta mariniserings utstyr og TMC 40 gir, motoren hadde stått bortglemt på et lager i 4 år. Kubotaen erstattet en Yanmar YSM 12 hk som tidligere stod i båten. Meget godt fornøyd med Kubotaen, vesentlig mindre støy og mykere gange pluss 1,5 knop større toppfart :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
biozide Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Lagret disse bildene fra finn.no før jul. Edited April 6, 2014 by biozide (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 :-) Det var denne motoren jeg kjøpte :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 :-) Det var denne motoren jeg kjøpte :-) Hvor mye måtte du ut med for den motoren... ? ser svingjulkappen på denne er annerledes enn beta og nanni sine motorer så er garantert flere fabrikater ute å går med slike deler som ikke trenger modifisering... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
biozide Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Ser ut som svinghjulskåpen som sitter på generatorer. https://www.google.no/search?q=d722&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=05hBU6jNE6WFyQPV5oGAAQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1600&bih=799#q=d722+generator&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=sQneCXfwNk0vvM%253A%3B2YzjCQUlFakrCM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ucs-brixham.co.uk%252Fwordpress%252Fwp-content%252Fuploads%252F2008%252F07%252Fmvc-001f1.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ucs-brixham.co.uk%252Fwordpress%252F%253Fcat%253D5%3B640%3B480 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Jeg betalte 30 lapper for den, den var helt ny og aldri vært startet. Monteringen gikk greit der Yanmar`n hadde stått, men måtte senke motorfundament ca 5 cm. Den nye flensen passet rett på min gamle akselflens, men propell bytte måtte til da min tidligere propell 2 bladet ble for liten. Motorbytte med tilpasning var gjort på 3 lange kvelder. Edited April 6, 2014 by Bøljan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TwisT Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hei Bøljan! Jeg var ute med Rushen i dag . Kubotaen går som en klokke og har plenty med power, men er litt tungstartet når det er kaldt. Er det muligheter for gløding på den? Håper ikke det gjør noe med en liten avsporing av tråden her... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Hei Tev ! Det er en egen posisjon på nøkkelbryteren for gløding, når du setter den i den posisjonen kommer det opp lys i led`n nederst på instrumentavla....om jeg husker riktig da det holder sikkert med 5-10 sekunder. Hvis du lurer på noe mer så send meg en mail, beklager avsporingen av tråden. Nå måtte jeg tenke litt...joda Kubotaen er fullt utstyrt med glødeplugger og alt elektrisk er ferdig koblet og merket. Edited April 6, 2014 by Bøljan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hei Igjen Tev ! Etter enda litt mere scanning av harddiscen joda motsatt vei på nøkkelbryter gir gløding Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TwisT Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 (edited) Håper ikke det gjør noe med en liten avsporing av tråden her... ikke noe problem, høyest relevant i tråden og... hvor mange knop gjør Rush`en med motoren i masjfart...turtall .. ol... vet du hva slags propell og gearutveksling det er på den... båtene våre er ikke så ulike i størrelse så oppsettet vil nok virke ganske likt... propellen jeg har nå er til 3.00 :1med 1GM yanmar så vet ikke helt hvordan den vil oppføre seg med 2.0 :1 som er i giret jeg skal bruke . ø.l Edited April 7, 2014 by bukt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Jeg svarer gjerne for Tev da det var han som kjøpte båten min, jeg foretok motorbytte noen mnd før salg. Kubotaen har TMC 40P gir med ratio på 2,6. Tidligere propell var en 2 bladet 16x12, ny propell til Kubotaen ble en 3 bladet 18x15 Maksfart 8 knop på 3600 omdr. marsfart gode 7 knop på 3200omdr. Båten gjorde 6.5 knop med den gamle Yanmarn på 12 hk med flatt jern. Den virkelige store forskjellen nå er at farten opprettholdes veldig godt i motsjø, tidligere datt den fort ned i 4-4,5 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Den virkelige store forskjellen nå er at farten opprettholdes veldig godt i motsjø, tidligere datt den fort ned i 4-4,5 knop. høres lovende ut... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 (edited) En liten oppdatering/oppsumering om min søken etter deler, funnet nå et firma i australia som leverer deler til ombygging av kubota. skal sende de bilde nå av bakplaten på min motor så jeg får riktig bellhouse. http://www.nqboats.com.au Ellers er det en del firmaer som marineserer disse , de fleste selger ikke deler så sant man ikke har et serienummer fra en produsert motor fra de... en måte er jo å tråle boat trader sider i utlandet og se om man finner en båt tilsalgs hvor nummer er synlig og bruke dette... - http://www.asap-supplies.com/marine/seaflow-exhaust-manicooler-heat-exchangers/seaflow-thermex-manicooler-heat-exchanger-for-kubota-d722-226003 eksos/veksler som nevnt over i tråden - http://www.marinedieseldirect.com/universal/200157/universal-owners-manual-m3-20-specifications.html- http://www.wm-diesel.com/dieselengine.htm - http://betamarine.no/motorer/beta_marine_motorer/content_4/textwithimage_864eec9d-7ef3-4887-81b5-5dbe4b7707c1/1390558476637/beta20.pdf - http://www.nannidiesel.com.au/Marine-Engine/Shaft/N3-21.html - http://www.lancingmarine.com/LMpricebook2010.pdf disse har koblingsplate til gear som passer kubota hvis du har svinghjulskåpe på motoren og ikke bare bakplate... - http://www.wm-diesel.com/dieselengine.htm ø.l Edited April 17, 2014 by bukt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.