Jomes Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Hei. Vært en del delte meninger vedr bruke metal som kjølbeskyttelse, eller ikke ha noe overhodet . Jeg har bestillt fra usa en slik KEELGUARD. se link. http://www.youtube.com/watch?v=q42qqfafjpk Denne skal jeg bruke til min Risør 27 AC etter at mitt stevnjern ramlet av etter en litt tøff tur i fjor. I stedet for å kjøpe nytt jern, borre nye hull i skroget, trur jeg dette blir bra- Min keelguard har landet på postkontoret her, og 1500,- kr er spart fordi jeg handlet via ebay, og av keelguard direkte, istedenfor handle via importør som la på kr 1500,- Er det andre som har erfaringer med montering og bruk av Keelguard? Forhåndsregler ? Edited April 6, 2014 by jomes (see edit history) Quote "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Kjempebra. Tåler is og stein uten problemer. Vær veldig nøye med fjerning av voks ol. Rubb skikkelig- må være helt matt absolutt overalt. Prime nøye. Kanskje markere området som skal primes med tape. Varmt i været og to mann når du skal legge på. Hvis du skal ha hull for øyet i baugen må dette skjæres først ettersom det er kontaktlim og du ikke får mer enn det ene forsøket. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Er det ikke en fordel at det ikke er matt for at limet skal sitte best mulig ? Men om det er primet/bunnsmurt fra før av så blir det jo en annen sak. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Blir dette pent på en klassisk snekke da ? Jaja Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 På en vanlig plastbåt skiller den seg så lite fra resten av skroget at man ikke legger merke til den. Hvis du tenker tresnekke ser det nok ikke nødvendigvis bra ut, og heften blir nok så som så. Produsenten legger ved grovt sandpapir, og det skal på to lag primer på den rubbede overflaten. Da blir den glatt igjen. Så nylig en keelguard som begynte å slippe taket allerede før sjøsetting, men da var det helt klart ikke rubbet først, og jeg kunne ikke se noen primer. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Posted April 13, 2014 Author Share Posted April 13, 2014 Da har jeg satt på Keelguard på vår Risør 27 Ac, og et lag på 2 komponent epoxy primer foreløpig. Sånn blei det :-) Synes den ser veldig bra ut, og sitter som støpt. Quote "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Carlin Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 Gammel tråd men prøver. Ble du fornøyd med resultatet? Ble det hengende på? Skal det ikke dekke hele kjølen? (derav navnet keelguard) Og er det meningen at det skal gå så høyt opp? Trodde det skulle være rett over vannlinje jeg...? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted May 8, 2022 Share Posted May 8, 2022 På Mørejeten til Søgne Dykkerklubb som går 500 timer i året har den stått på i ca 10 år. Storfornøyd. Skal dekke det området du noen ganger setter mot berget eller brygga slik at du unngår knusninger. Det gir litt forskjellig montering etter hvordan du bruker båten. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
ND4SPD Posted May 9, 2022 Share Posted May 9, 2022 Jomes skrev On 13.4.2014 at 14.06: Da har jeg satt på Keelguard på vår Risør 27 Ac, og et lag på 2 komponent epoxy primer foreløpig. Sånn blei det :-) Synes den ser veldig bra ut, og sitter som støpt. Av nysgjerrighet, hvordan får man på dette når båten står på klosser? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted May 9, 2022 Share Posted May 9, 2022 Jeg ville ikke montert mer enn en meter bakover fra laveste punkt på baugen, og der har du ikke klosser. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts