Jump to content

Suzuki DF15 kveles ved gasspådrag?


Robroy11

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Suzuki DF15 som starter greit og går på tomgang fint... Men med en gang jeg gir gass så øker den litt for så å kveles og dø. Får den igang igjen og går fint på tomgang igjen men eg kan ikkje gi gass da kveles den igjen...

Har hatt av forgasser og gjordt denne rein, alle dyser og kanaler er åpen og fin... Bensin tilførsel er ok. Har prøvd å dusje litt bensin inn i forgasser når eg gir gass for å se om den da vil øke men det gjør den ikke... den kveles som før... Ny frisk bensin på tanken...

Hva kan eg gjøre for å få den til å gå fint med gasspådrag??

Er der noen justeringer som kan gjøres eller andre ting???

 

Link to post

Har tatt av forgasser igjen for å ta med på jobben for skikkelig rens bare for å sjekke allt...

Fannt også noe info på nett siden det desverre ikke var så mye hjelp her akkurat enda...

Så nå har eg justerings skruen fri under messingen på siden og demonterer allt på forgasseren for å sjekke skikkelig og å kunne justere luftemengde skikkelig...

Full rens med andre ord...

Har ett spørsmål anng forgasseren, på ene siden er det et stag som går ned mot bensin beholderen som aktiveres ved gass pådrag... Er her noen som kanskje kan sende meg noen bilder av hvordan dette ser ut siden jeg tror det er noe som mangler her, kanskje en lite cap på toppen av det hvite staget som gass-staget berører når en gir godt gass...

Link to post

Hei takk for svar... Eg sjekket nettopp gnisten akkurat nå... Det var ikke akkurat mye å skryte av. Bensin pumpen virker fint... Såg at den øverste pluggen var sotet svart mens den nedre pluggen som helt rein ut som om den var ny. Er så lyst ute nå så det er vanskelig å se gnisten, skal få madammen til å trekke i snoren og så kan eg se om det er liv.. Har en coil fra en yamaha 15 hk firtakter som eg testet på og samme resultat.. Kan det mulig vere noen av spolene under svinghjulet som feiler her??

Link to post

Pluggene er nye så det burde vere ok. I og med at coil som eg har fra en fungerende yamaha som ha samme koplinger og allt som suzukien og denne ikke viser tegn til gnist heller, så tenker eg at det er på tide å ta av svinghjul og titte der om det er noe gale.... Alle ledninger og koplinger ser ut som nye ellers rundt om... Så det er noe irriterende at den ikk fungerer som den skal ja....

Link to post

Har målt og sjekke verdier som eg fannt på nett her, da coilen primer 0.2 ohm og sekundær var innenfor verdiene sine...

Soplene under sving hjul er målt og kunne ikke se at dei var utenfor sine verdier heller, pulscoilen var ok. Merkelige greier....

Fannt en liten verdi feil på ene plugg hetta. tok av ene fra yamahaen og testet. Testet begge plugger som etter sigende skulle vere nye fra tidligere eier. Den ene pluggen hadde merkbar dårligere gnist, så vidt eg kunne se den. Hadde to andre plugger liggende (gamle). Desse var det gnist på begge og like. Prøvde dem og nå starter motoren i hvertfall fint igjen. Men fortsatt virker det som om motoren kveles når en gir full gass.... Men den er mye bedre enn den var... Fortsetter å se litt mere på forgasser og det i morgen... siden allt det andre virker for så vidt ok...

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 4 år senere...

Overslag fra pluggledning til jord?

 

Teori er at på høyere turtall øker spenningen til plugg og overslag skjer, mens på tomgang er spenningen lav nok til at overslag ikke skjer.

 

Har opplevd dette på nyere 6hk Mercury i fuktig vær. Fikk da strøm i meg da jeg berørte pluggledning nært plugghetten, men ikke da jeg berørte ledningen nær coilen. Mulig indikasjon på at pluggledningen er dårlig? 

 

Fiks var da å flytte pluggledningen litt så den ikke lå an mot gods på motoren, og motoren gikk da som normalt ved gasspådrag. 

 

Redigert av karsteb (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

Jeg har en suzuki 9.9 DF som har gådd fint helt siden jeg kjøpte den i sommer, men i helgen var på tur og motoren begynte å fuske etter å ha blidd varm og da ved gasspådrag. Da kveles den og fusket og smalt. Jeg venter en stund å lot motoren bli kald for så og starte den igjen, og når jeg da strammet til gassvieren med justeringsskruen som er på disse motorene(på styrearmen) startet motoren og fungerte fint igjen. Jeg parkerte båten og skulle så ta den i bruk dagen etter, da igjen når motoren ble varm begynnte den å fuske å dø ut ved pådrag? 

Er det noen som har vert borti dette, jeg la merke til at det kom ut vann i eksosutslippet er dette normalt eller betyr det at jeg har problem med topp pakking? 

Link to post
  • 3 år senere...

@OtacLiig ser at du har prøvd to ganger å få rede på noe om Suzuki DF9.9 / DF15. 
Om du har en slik motor så beskriv så nøye du kan hvilken motor du har og hvilke symptomer du har så skal jeg eller andre hjelpe deg etter beste evne.
Om du har bilde av forgasser og CDI boks så er det til hjelp, for mange av delene passer fysisk på 1999 til 2009 modellene, men ikke alle delene kan brukes om hverandre selv om de "passer" Har du elstart eller elstart + kontrollboks så husk å nevne det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...