Jump to content

Hvor montere webasto i Bayliner 2355

snurresprett

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal handle en webasto som jeg skal montere i min Bayliner 2355.

Jeg er litt usikker på hvor den bør monteres da jeg har bensin innabords.

Det er et rom på wc hvor jeg vet folk har montert wallas, men er usikker på hvordan det blir med webasto, ønsker og kunne ha en 12liters tank.

Kan jeg sette dieseltanken i motorrom og ha webastoen ved wc? Det er jo noen meter unna?

du trenger ikkje noe annen pumpe enn den som følger med. Hvor mange og hvor du vil ha uttak må nesten du vite ? Det spørs jo hva du skal varme det.. Det spiller ingen rolle for pumpen om tanken er på taket eller i kjølen men eg for min del ville hatt tanken lengst ned fordi da kan det ikkje lekke ut noe sted på sin vei

Redigert av Plutonium (see edit history)

Eksosen kan gå ut gjennom skrogsiden.

Brennlufta kan tas fra rommet varmeren står i.

Frisklufta kan også tas fra rommet varmeren står i hvis den ikke innehar uønskede odører/gasser. Den bruker mye luft, så den kan lett dra til seg fra f eks motorrom hvis det ligger til rette for det. Jeg ville hatt som plan B å legge tillufta fra under kalesjen.

Usikker på tverrsnittet du må bruke, men glødinga drar en del strøm.

Hvis det er plass, vil et ekstra batteri eller to være godt å ha.

luft til vifta kan vel taes fra dass men kansje det ikkje er så lurt.. Det er å foretrekke at det taes friskluft utenifra mht fukt som i dugg og kondens både her og der samt dette da blir en tvangsventilasjon. Frisk luft er alltid er en bra ting i rom en skal oppholde seg. Minuset er du vil miste noe varmeeffekt av det, spesielt på kalde dager men alt i alt er det den rette veien å gå om en vil ha det optimalt

Kjenner jeg ikke blir helt enig med meg selv her når det gjelder plasseringen, jeg vet at det ikke anbefales og ha den i motorrom når man har bensinmotor.

Har snakket med et par andre i dag som er i samme situasjon og de har plassert den i motorrom og hentet tilførsels-luft utenfra, og mener dette er godt nok.

Jeg har som andre automatisk slukkeanlegg i motorrom.

aller helst vil jeg ha den i et skott inne på toalett, da for og være på den sikre siden, men dette toalettrommet er rett under førerplass, og jeg er redd for at eksos vil kunne sive inn under kalesjen når man ligger i ro. ser at mange har eksos ut i akterenden. Her vil det da være midt på båten ca.

Hvor langt unna eksos utløpet kan man hente frisk luft inn?, holder det med at jeg henter frisk luft under kalesjen, eller må det hentes på utsiden av båten?

Her er noen bilder av Webastoen min. Den er på 3500 watt. Den er montert i et lite rom i dørken, ved siden av motorrommet. Fikk se at slangen som skal festes til innsuget var falt av, så hele forrige sessong har den kun sugd luft fra det lille rommet. Slangen som skulle vært festet på innsuget ender i cocpit, delvis skjult oppunder skrogsiden, se bilder. Vil anta at noe luft fra cocpit har funnet veien ned i det lille rommet hvor Webastoen er montert selv om slangen var hoppet av. Som du kan se av bildene er Webastoen montert på en brakett som igjen er festet i skotteveggen mot motorrom. Slangen med sølvpapir rundt er eksosen. Jeg har tre utblåsninger, akterkabin, cocpit og kabin fremme. Har et spjel som balanserer luftmengde mellom cocpit og fremkabin. Mot akterkabin blåser det konstant, men jeg kan stenge ventilen i akterkabin om det blir for varmt der.bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...