snurresprett Startet 6.April.2014 Del på Facebook Startet 6.April.2014 Hei, Jeg skal handle en webasto som jeg skal montere i min Bayliner 2355. Jeg er litt usikker på hvor den bør monteres da jeg har bensin innabords. Det er et rom på wc hvor jeg vet folk har montert wallas, men er usikker på hvordan det blir med webasto, ønsker og kunne ha en 12liters tank. Kan jeg sette dieseltanken i motorrom og ha webastoen ved wc? Det er jo noen meter unna? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 ja Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 6.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2014 Trenger man noen pumpe eller noe? Må tanken være høyere/lavere enn brenneren osv? Anbefales det flere varme uttak? Eller holder det med et? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Jeg ville hatt uttak i salong, lugar, på bad og ute under kalesjen. Uttaket i salongen bør være permanent åpent og alle de andre stengbare. Spesielt viktig å kunne stenge det ute. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 (redigert) du trenger ikkje noe annen pumpe enn den som følger med. Hvor mange og hvor du vil ha uttak må nesten du vite ? Det spørs jo hva du skal varme det.. Det spiller ingen rolle for pumpen om tanken er på taket eller i kjølen men eg for min del ville hatt tanken lengst ned fordi da kan det ikkje lekke ut noe sted på sin vei Redigert 6.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Et poeng å ha minst mulig opp og ned på slangen, helst stigning hele veien fra tank til brenner. Spesielt viktig med stigning fra tanken til pumpa. Dette for å lettest mulig få ut luft. Kortest mulig sugeside er også viktig. Dvs at pumpa bør monteres nære tanken. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 6.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2014 Eksosen er det vel bare og kjøre rett ut gjennom skrogsiden? Friskluften/tilførsel kan det taes fra skottet som varmerenbsitter i? Eller må det taes utenfra? Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 6.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2014 Er det eventuelt best og montere et forbruksbatteri til? Har pr i dag bare et forbruk i tillegg til startbatteri. Hva slags tverrsnitt på kabler må man bruke? Blir ca 3,5 fra batteribank til varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Eksosen kan gå ut gjennom skrogsiden. Brennlufta kan tas fra rommet varmeren står i. Frisklufta kan også tas fra rommet varmeren står i hvis den ikke innehar uønskede odører/gasser. Den bruker mye luft, så den kan lett dra til seg fra f eks motorrom hvis det ligger til rette for det. Jeg ville hatt som plan B å legge tillufta fra under kalesjen. Usikker på tverrsnittet du må bruke, men glødinga drar en del strøm. Hvis det er plass, vil et ekstra batteri eller to være godt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 luft til vifta kan vel taes fra dass men kansje det ikkje er så lurt.. Det er å foretrekke at det taes friskluft utenifra mht fukt som i dugg og kondens både her og der samt dette da blir en tvangsventilasjon. Frisk luft er alltid er en bra ting i rom en skal oppholde seg. Minuset er du vil miste noe varmeeffekt av det, spesielt på kalde dager men alt i alt er det den rette veien å gå om en vil ha det optimalt Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 6.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2014 Det beste er vel og ta friskluft utenifra, men hvor langt unna eksosen bør man da være? Så man ikke drar eksosen inn i friskluften igjen ? Hvilke tverrsnitt har dere lagt opp til varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 2.5 mm2 den drar vel kansje opp i 20A under oppstart dvs kansje oppi halvminuttet ellers er det bare som oppgitt alt etter hvilken modell du ser på. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 takk for gode svar;) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 Kjenner jeg ikke blir helt enig med meg selv her når det gjelder plasseringen, jeg vet at det ikke anbefales og ha den i motorrom når man har bensinmotor. Har snakket med et par andre i dag som er i samme situasjon og de har plassert den i motorrom og hentet tilførsels-luft utenfra, og mener dette er godt nok. Jeg har som andre automatisk slukkeanlegg i motorrom. aller helst vil jeg ha den i et skott inne på toalett, da for og være på den sikre siden, men dette toalettrommet er rett under førerplass, og jeg er redd for at eksos vil kunne sive inn under kalesjen når man ligger i ro. ser at mange har eksos ut i akterenden. Her vil det da være midt på båten ca. Hvor langt unna eksos utløpet kan man hente frisk luft inn?, holder det med at jeg henter frisk luft under kalesjen, eller må det hentes på utsiden av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Jeg har eksos ut ca 10 cm under fendetlista. Kalesjen ca 20-25 cm over eksos. Aldrig kjent noe lukt. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Lurer på hvor mye vagmeeffekg man taper på å hente tilførselsluft utenifra? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
snurresprett Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 har fundert på det jeg og Bisse, men sikkerhet fremfor noen grader:) hvor langt unna eksosutløpet har du frisklut inn? Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Har ikke luft utenifra og inn. Har inntak i cocpit. Vurderer å hente luft utenifra, kanskje sette på et T-rør på luftinntaket til motor og koble meg på der. Om det er betydlig varmetap ved å hente luft utenifra dropper jeg det. Båten er en Tresfjord 29. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
snurresprett Svart 7.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2014 du har vel tilfeldigvis ikke noen bilder?? Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Kan prøve å ta ett par i morra. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Fjellbonden Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Jeg ville ikke hatt luftinntaket i skutesiden pga sjø, sjøsprøyt og spylevann. Dessuten kan man lett dra egen eller andres eksos inn. Kan ikke forstå om ikke luften under kalesjen er mer enn frisk nok. Mine varmere tar luft fra et rom mellom motorrom og lugarer. Funker helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 fint hvis noen som har bilder av sin egen installasjon kunne postet de her;) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Her er noen bilder av Webastoen min. Den er på 3500 watt. Den er montert i et lite rom i dørken, ved siden av motorrommet. Fikk se at slangen som skal festes til innsuget var falt av, så hele forrige sessong har den kun sugd luft fra det lille rommet. Slangen som skulle vært festet på innsuget ender i cocpit, delvis skjult oppunder skrogsiden, se bilder. Vil anta at noe luft fra cocpit har funnet veien ned i det lille rommet hvor Webastoen er montert selv om slangen var hoppet av. Som du kan se av bildene er Webastoen montert på en brakett som igjen er festet i skotteveggen mot motorrom. Slangen med sølvpapir rundt er eksosen. Jeg har tre utblåsninger, akterkabin, cocpit og kabin fremme. Har et spjel som balanserer luftmengde mellom cocpit og fremkabin. Mot akterkabin blåser det konstant, men jeg kan stenge ventilen i akterkabin om det blir for varmt der. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
snurresprett Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 mange takk Bisse:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.