Pksp Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Siden det er så populært med hentetråder, så lager jeg en selv. Denne blir veldig liten, da turen neppe tar mer enn 2-3 timer Jeg skal da hente min første "ordentlige" båt, en Scand 26 CC fra 1986. I den står det en VP AQAD30A på 110HK. Jeg har ingen AIS, eller mAIS desverre. Tittet litt på marinetraffic, men fikk ikke dette helt til. Men skal filme turen med GoPo og samtidig legge ut litt bilder underveis. Det står plotter i båten, men jeg tar med meg iPad med Navionics som ekstra sikkerhet. Tidspunktet for henting er 12.04, altså førstkommende lørdag. Håper dårlig vær ikke endrer på dette. Lager denne tråden litt i forveien siden jeg drar til London imorra Legger ved et bilde av båten som er lånt fra salgsannonsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 (edited) Gratulerer, flott båt Men hvor lenge tror du at du greier deg med 110 hk ? Båten er jo ikke så tung/tungdrevet men vi snakker vel om marsjfart rundt 18-20 knop. Den er faktisk Veritas sertifisert for motor opp til så mye som 245 hk men det er vel ikke mange som har montert slikt maskineri, iallefall ikke diesel. Snakker vel da om marsjfart over 30 knop. Edited April 6, 2014 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Takk for det, klarer meg nok lenge med de 110hk som er. Skal marsje på 17-18 knop ifølge forrige eier. Da skal den gå billig :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Fin båt. Skal følge med på turen din Quote Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Kirkeng Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Gratulerer med ny båt, ser kjempebra ut! God tur, skal følge med på turen din :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Gratulerer med flott båt! Om henteturen varer 2-3 timer eller 2-3 uker, så er det på mange måter de samme tingene man må være obs på. De samme forberedelsene, de samme uforutsette tingene som kan dukke opp og de samme spørsmålene du vil ha hjelp til. Håper du får anledning til å legge ut bilder og tekst underveis, eller lager en god oppsummering etter endt tur. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Takk takk. Ja det er mye som kan skje på 2-3 timer også. Har heldigvis med meg en som er kjent på den ruten. Så det er iallefall en ekstra trygghet :) Skal selvsagt forsøke og oppdatere så mye som mulig innenfor den korte tiden. Krysser fingrene for godvær den dagen. Nå går flyet til London, så oppdateringer kommer vel da på fredag/lørdag :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Lykke til...har hatt to sånne båter selv. Mye morro men også...jaja. Håper du får ne flott tur! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 TIRA: kan du utdype "men også...jaja" ? Ser nesten ut til at henting imorgen står i fare for og bli utsatt. Ingen god værmelding, så det spørs om de får satt den på vannet på bolærne. Krysser fingrene og håper på det beste. Ønsker jo båten hjem til påske :) Har også nå fått registrert mAIS. Navn på båten er New Beginning og IDnummeret er 912570919 for de som ønsker og følge med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Hentetur er utsatt til søndag da slippen ikke var ferdig med å klargjøre båten. På den positive siden så er det meldt bedre vær på søndag :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Utsatt igjen da de som har båten i opplag ligger på etterskudd pga vind. Så nå aner jeg ikke når jeg får den hjem enda. Men satser på at bedre vær dukker opp en dag til uka Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slangemannen Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Kjedelig når det blir utsatt. Man gleder seg ekstra når man skal ha hjem båten sin. Håper du får en flott tur og en god sommer på sjøen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Ja det er kjedelig, men ikke noe man kan gjøre noe med. Er jo bra at slippen heller vil vente, enn å risikere at det skjer noe ved utsett. Båten kommer på plass til påske uansett God sommer på sjøen til deg også Langskjegg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Hvordan går det med hentingen? Quote Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Fikk beskjed i dag at båten nå er på vannet og alt er bare velstand. Men, det er for mye sjø til at det er "behagelig" og krysse over dagene fremover. Ukjent båt og ukjent farvann + en del vind, da er det bedre og avvente litt. Ser ut til å bli knallvær på lørdag / søndag. Så om været kan holde seg, så blir det henting da. Krysser fingrer og alt jeg har for at det skal gå nå. Blir en uke på etterskudd, og det klør grusomt etter å få hentet den hjem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slangemannen Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Det går nok bra Pksp. Ikke lange stykket du skal og båten tåler mer enn det du gjør. God tur og god påske. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Ja til helga er det meldt knallvær. Så da er det nok fint å krysse. Fikk lagt ut igår. Så det blir dagstur med grillings på oss på lørdag tenker jeg. Quote Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 16, 2014 Author Share Posted April 16, 2014 Greit at turen kan være litt behagelig å ;) Satser på at dagene frem til da går unna. Skal flytte ut resten fra leiligheten jeg solgte, samtidig som jeg hjelper en kamerat med å få ferdig hans båt. Så dagene glir nok forbi :) Så du hadde fått den ut på vannet draco24styling, så digg ut :) vi satser på kanskje en liten tur ut på søndag vi da. Blir sikkert mye ordnings på lørdag om vi får hentet den da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Imorgen håper jeg værmeldingen stemmer! Da er det tid for å hente båten (endelig!) Har ordnet pakkeliste over hva som skal være med. Tilføy gjerne om dere synes noe mangler. 1. Redningsvest. 2. Gopro. (Tenkte å filme turen) 3. iPad med navionics. 4. Mat 5. Lader til tlf og iPad. 6. En skipper som har litt kjennskap til veien over. Det er meldt 3-4 m/s med vind i oslofjorden og tilnærmet flatt vann. Vil trolig bare være litt dønninger fra de siste dagers vind. Avreise fra Sarpsborg i morgen mellom 09.00-09.30. Kommer til å oppdatere fortløpende for de som vil følge med. Er også da tilgjengelig på mAIS hvor navnet er New Beginning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Da sitter vi på bastø fosen på vei til Tønsberg for å hente båten. Skal bli gledelig og få den hjem. Været er bedre enn hva man kunne ønske seg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Husk å oppdatere oss med bilder. Du får komme innom singleøya å vise fram gliset Quote Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Skal forsøke og få oppdatert med et par bilder. Planen er å filme hele turen over med gopro også :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Shiny Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Gratulerer med båtkjøp, og god tur hjemover. Kunne neppe valgt en bedre dag på denne årstiden. Quote Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Bedre start på båtsesongen enn det du får nå er vel knapt mulig! Eneste problemet jeg kan se for meg må være Navionics på Padda....... Fordi sola skinner så sterkt at det blir vanskelig å se innholdet på skjermen! Vi snakker luksusproblem!! Øs på med bilder fra overfarten og erfaringer du gjør med båten! Henteturer er stor underholdning, uansett lendge!! Quote Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Kjører pent og rolig i ca 6 knop utover. Fantastisk start på sesongen :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts