Elise Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Jeg har ca 1,5 kg gelcoat igjen etter et hekkport prosjekt og ønske å ta vare på denne til senere reparasjoner etc. Denne har nå stått på en 4 liters plast kanne i ca et år. den begynner å bli tykkere en den var tidligere. Hvordan bør den oppbevares uten at den skal bli ødelagt(Klumpe seg). Lurte om denne bør legges i kaldt, i fryseren ? Noen synspunkter på dette mottas med takk.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hei ! gelcoat blir tykkere fordi styrenen fordamper. Du kan ikke oppbevare den evig, men det går mange år før den er helt kaputt. Jeg brukte nettop noe toppcoat som hadde stått lagret i sikkert 10 år. Der hadde voksen krystalisert seg på toppen av spannet så jeg måtte sile den gjennom en fluenetting. Så røre inn styren og ta en herdeprøve (se om den herdet normalt) Den fungerte utmerket. Det er viktig med tett boks og den bør oppbevares kjølig. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Har hatt rester av topcoat stående i 15+ år i naustet og brukt jevnlig av dette til det ikke var noe igjen. Bare se til at lokket eventuelt skrue er satt godt på beholder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Takker for svar, har tappet det jeg har igjen på 3 stk 0,5 l brusflasker. Setter de i kjølerommet så håper jeg de holder en stund :-) Har en gammel båt så da er det grit å ta vare på disse først en har truffet med fargen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Felles for alle slike stoffer er at lenkeprosessen starter i det øyeblikk de blir produsert. Derfor blir de tilsatt inhibitorer som forsinker denne prosessen slik at de kan transporteres og lagres. Men de har fremdeles begrenset brukstid. Slike stoffer er ferskvare. Det som vil aksellerere lenkeprosessen er UV lys og varme. Derfor, lagres mørkt og kjølig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Vil anbefale deg å tilsette litt styren og riste flaskene av og til. Lagres kjølig og mørkt som det sies. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Styrenen tjener to formål i polyesterblandingen. Den er bærer for polyesteren og får viskositeten ned på et område hvor den er brukbar. Men styrenen er også en av byggeklossene som polyesteren er bygget av. Dersom man holder viskositeten ved å tilsette styren mens de andre stoffene lenker vil det til slutt bli et overskudd av styren som aldri lenker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts