Jump to content

Info om ferskvannskjøling til en VP AQ200


sandman1

Recommended Posts

Hei

 

Siden det er endel med mye grei kunnskap her, og siden jeg allikevel er igang med grublerier, så stiller jeg et spørsmål:

Er det en god ide å (re-(?)) montere ferskvannskjøling på en VP, AQ200 (bensin) som skal være ifra 1986, med ett ukjent antall gangtimer?

 

Jeg fikk båten til en grei nok pris, argumentene jeg benyttet, var at motor, bensin (umoderne, brannbomber osv). Ukjent antall gangtimer (krmt; = skrogpris..). Nå har jeg jo matet dette dyret med for i en sesong, og det var jo en litt skremmende opplevelse for en gammel seil/ snekkemann, hvor jeg ikke tror at jeg noen sinne har vært over 800,- i drivstoff for en hel, normalt lang båtsesong... nå har jo båten greie linjer ifra Jim Wynne m flere og det gjør jo at en kjenner arven ifra slike som don Aronow og co, og det igjen gjør jo at bensinforbruk er nesten omtrent til å leve med... Og dyret baki der har jo en nokså vidunderlig knurrelyd, bare det får nok for, og egentlig; ingen problemer til nå (knock wood).

 

Så, jeg _tror_ at motor har hatt ferskvannskjøling, tidligere, siden det er ett remhjul nedi der som har slitt bort maling på akkurat riktig plass, ingen andre spor etter den installasjonen er å spore. Jeg tipper at en tidligere eier har fått problemer med varmeveksleren, nappet ut hele greia, inklusiv pumpe og fester, byttet slanger og lagt om til sjøvannskjøling...

 

Ulempe med å bygge tilbake, er vel at siden jeg ikke vet når eventuelt dette skjedde, så er det litt skummelt med tanke på at motor da vil få en ny arbeidstemperatur (antakelig noe varmere), og det er jo aldri godt å vite hvordan det vil gå...

 

Og hva (cirka) koster eventuelt en slik ombygging?

 

Eller, glem det..?

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Jeg ville glemt det, så lenge motoren kjøres regelmessig og konserveres så kan det holde lenge enda, det er når den står stille fylt med saltvann over tid at rusten tar tak.

Ofte så er det også slik at når man lukker systemet på en gammel motor med litt rust og der, så kan flak løsne og lignende, og i stedet for å bli blåst ut eksosen så havner de et uønsket sted i det lukkede kjølesystemet, og ting blir tett.

Så er det temperaturøkningen, som du nevner. Motoren tåler det nok, men dersom det ligger igjen salt i kanaler eller andre steder kan høyere temperatur være et problem.

 

Nå er det som regel dobbelt reimhjul på veiva, hvor det ene ikke benyttes, slik at dersom det er det reimhjulet du ser så er det ikke dermed sagt at det har vært montert noe ekstra der ?

 

Komplett sett for ferskvannskjøling ligger vel på rundt 10 båtlapper en plass, pluss diverse jobb, og som nevnt ovenfor bør du rense motoren godt for å unngå andre problemer osv.

 

Det får være opp til hver enkelt hva man velger, men saltvannskjøling fungerer faktisk svært bra på de motorene, og det er mye stål å gå på, så jeg mener strengt tatt det er for mye penger og jobb til at det er verdt å ettermontere ferskvannskjøling på en motor som snart er veteran.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...