Allegro27 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 "Torkel Hansen opplyser at væsken er meget sur med en pH-verdi på 1.8. Rensevæsken angriper ikke gummipakninger. Et faktablad (Yrkehygienisk produktblad) laget av Hydro Rjukan Næringspark forteller oss at konsentratet består av fosforsyre, sitronsyre, tennsider, innhibitor og vann." Utdrag fra artikkel i båtmagasinet... Link to post
Janoho Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Exactly my point ! Billige standard kjemikalier i en fin flaske og fint navn Link to post
Allegro27 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Det er helt riktig Link to post
volfro Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Tja, testa med hempel teak rens som inneholder noe oxal syre, fungerte dårlig. Testa så sitronsyre og samme resultat. Hadde også brukt noe forte radiator rens tidligere med dårlig resultat. Brukte så systemrens og det fungerte bra, måtte rett nok ha ca. 4 døgn før innsatsen var rein. Dette var på ferskvannsiden på en 12år gammel yanmar. Har masse bilder etc. Men sitter og knoter med liten skjerm så det får bli en annen gang. Link to post
Janoho Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Høres ut som feil blandingsforhold. Har brukt både sitronsyre og saltsyre tidligere og vet det fungerer. En gang kjørte vi en mix av sitronsyre gjennom en Volvo md2b med forkjølelse. Denne sirkulerete i systemet i noen timer og ble byttet 2 ganger. Mye svart grums som kom ut. Vi opplevde at temperaturen stabiliserte seg etterpå, hadde problem med mye damp og høyere temperatur over et visst turtall. Link to post
volfro Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Og hva er korrekt blandingsforhold? Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Tidligere har jeg kjørt motorene varme og kjørt inn glykolblanding før vinteropplag men denne vinteren droppet jeg det og tappet bare av vannet etter noe kjøring i ferskvann. Tok av termostathuset på ene motoren og fylte opp med systemrens som skal få stå noen dager før jeg monterer ferskvannskjøling. Det var litt svart grums rett innenfor dreneringspluggene i blokka men for øvrig så det nesten nytt ut det jeg kunne se. Motorene er fra 1996. Regner med å måtte skylle noen ganger og får sikkert litt farge på kjølevæsken men det er ikke snakk om noe tilstopping eller alvorlig rust. Saltvannskjøling renser seg selv så lenge det ikke går for varmt. Grunnen til at jeg monterer varmeveksler er for å kunne montere defroster på motorens kjøleanlegg. Link to post
VannTro Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jeg hadde en sjøvannskjølt Yanmar 3QM30 i en VIksund fra 1979. Aldri problemer med tilstopping av kjølingen, kjørte derav heller aldri noen systemrens. Problemet med disse motorene var tynt gods i kjølekanalene og med sjøvannskjøling er tæring en større trussel enn tilstopping. Dette er enkle konstruksjoner som man bare må passe på å bytte sink/termostater på. For å bøte på tæring, ble denne Yanmaren faktisk kjørt med tectyl før første gangs bruk(om det hadde noen effekt aner jeg ikke). Når det gjelder sjøvannskjølte varmevekslere er vel kanskje saken litt annerledes da dette er tynne rør/plater som lettere får tilstopping. Disse blir jo syrevasket fra tid til annen vet man. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Pinkvin: Jeg vet du er glad i å skrive, men hva er egentlig din konklusjon? Ser du har en direktekjølt motor fra 84. Pass deg så du ikke biter deg selv i tunga At direktekjølte motorer av god kvalitet har forventet levetid + uten systemrens? Så det er ikke alment riktig at dette er noe man trenger. ____ Hva sier tunga di? :-D Link to post
Bøljan Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Min tunge sier! Bedre å være føre var enn etter snar Link to post
Pequod Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jeg kommer nok til å putte på systemrens, men tror jeg skal bli litt mer kjent med motoren først, og kanskje kapre en annen her i båthavna som har gjort dette før og kan guide meg litt. Hvis det finnes noen her på forumet som har båten på Oksval og kunne tenke seg å hjelpe meg med det, ville jo det vært fantastisk! Men bytte av filtre, impeller, anoder og olje skal jeg klare selv. Det har jeg bestemt meg for! Motoren er fra 1984, men hadde en overhaling i 1995 og ble tatt fra en seilbåt og over i min Nidelv i 2003. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
hanto1 Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Det er påfallende mange gamle slitere som tar kvelden med tette kanaler & varmgang. Kan ikke se at og forebygge dette kan være negativt. Systemrens er enkelt og trygt og bruke for folk flest. Koster heller ikke skjorta. Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Poenget er vel nettopp at det ikke finnes noe fasitsvar på dette. Noen motorer har trange kjølekanaler og er utsatt for tilstopping, Da er det ikke sikkert at systemrens etter mange års drift klarer å hamle opp med problemet heller. Andre motorer har tynt gods og burde aldri vært kjørt i saltvann. Langt de fleste har ingen nytte av å syrevaske kjølesystemet ettersom dette blir skylt gjennom like bra ved normal bruk. Det gjør ingen skade men det er heller ingen forsikring. Når det gjelder eksosrisere må man regne med tæring og noen ganger tilstopping så disse har begrenset levetid uansett. Mange manifolder og risere har i dag EDP overflatebehandling som gir lang levetid men når dette belegget er brukt opp går det bare en vei. Link to post
index Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 En og annen omgang med Systemrens er helt OK det, men å legge det inn som en del av den årlige servicen synes jeg er litt i overkant. Men en gang i blant er helt OK for å forsikre seg om at vannet flyter fritt.. Det er ellers verdt å tenke på at rust faktisk beskytter mot videre korrosjon, så kanskje årlig syrevask kan medføre unødig korrosjon over tid? Dette kan kanskje Hulda svare på? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) Det er ellers verdt å tenke på at rust faktisk beskytter mot videre korrosjon, så kanskje årlig syrevask kan medføre unødig korrosjon over tid? Dette kan kanskje Hulda svare på? Hadde akkurat det i tankene når jeg aldri tok noen rens på en md21a fra 70 tallet. I mitt hode så kunne systemrens være akkurat det som skulle til for at registeret, noe fintfølende greier i kobber, ble tæra hull i. Med påfølgende astronomiske kostnader siden originaldeler jo er nær umulig å få tak i. --------------- Men om jeg skulle benytte systemrens så var det kanskje akkurat om jeg hadde en motor med ferskvann/sjøvann register. Det er jo veldig fine kanaler det er snakk om, men ikke på noe som er så gammelt at det antagelig "henger på rusta alene". Og jeg må innrømme at jeg har en viss skepsis, for som index sier så vil jo et lag korresjon bremse videre korresjon. Etter 20 år + med eller uten årlig systemrens, hvilken motor er nærmest en kostbar reperasjon? -------------- Temperaturen har man kontroll på, gjennomrusting pga systemrens har man dårlig kontroll på. Skal man virkelig hjelpe til litt ekstra hvert år? Redigert 8.April.2014 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Systemrens er vel kjempegreier om man har symptomer som tyder på at kjølesystemet er gjengrodd, men utover det? Link to post
adeneo Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) Systemrens er vel kjempegreier om man har symptomer som tyder på at kjølesystemet er gjengrodd Og da får man Plumbo til en brøkdel av prisen i butikken, eller StripAll som faktisk virker, men den tar alt som ikke er av metall, og er ikke spesielt smart å fylle i motoren med mindre den er plukket ned, for det blir ikke en malings- eller rustflekk igjen. Redigert 8.April.2014 av adeneo (see edit history) Link to post
volfro Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 (redigert) sikkert mye som funker og på sjøvannskjølt så er det nok mest behov for kjemikalier som fjerner rust etc. Dette såg eg fks. På endelokk etc. At det hadde en viss funksjon, men på fersvannsiden hadde det dårligere egenskaper. Nå hadde eg behov for å få inspisert kjøler med tanke på tillstand så eg tok ut hele innsatsen. Eg har jo tillgang på masse saltsyre men kvir meg for å bruke det på en så dyr sak. Sjøvannsiden er ikke ille. Ferskvannsiden er det tykke belegg på rørsatsen. (Kjøle problemer over 2800 rpm) Ferskvannsiden i motor var ren og pen. Så etter div. Tester med hempel teak pulver/oxal syre, 8 pakker sitronsyre, varmt vann etc. + litt skraping. Fyllte så rein systemrens og lot enden stå i en knapp time og man ser tydelig att belegget løser seg opp. Sveiser ihop ett rør for å spare systemrens og blander 20%, ned i vasken og varmevann i vask + regelmessig omrøring. Måtte ha nesten 4 døgn og det hadde eg nok ikke turt i båten. Samtidig slipper eg å få dritten i kjølesystemet/blokka. Resultatet ble jo bra og kan ikke se noen forringing på sølvloddingen etc. Rensa også girolje kjøler og lakka endedelokkene som er i skikkelig kvalitet, motoren yanmar 4jh3 har ingen sinkplugger. Stoffet med det eg vil kalle egnet til jobben, finnes sikkert andre gode stoffer også. Det var mye på små taster. Natta. Redigert 9.April.2014 av volfro (see edit history) Link to post
volfro Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 (redigert) Dobbel. Redigert 9.April.2014 av volfro (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Greit å ta det ut for å ha kontroll når en må gjøre slikt. Noen som aner hvilke metaller det er i slike registre? Ser jo ut som kobber men er loddingene av tinn eller sølv? Kunnskap om hvilke metaller/legeringer som finnes i registeret bør jo fortelle oss litt om hvilke midler som er smarte og mindre smarte å bruke på en slik måte slik at en ikke ødelegger eller sliter unødig på motoren. Så kan en jo også spørre seg hvilket belegg man ønsker å fjerne. Det sier seg selv at et slikt belegg som du har på ferskvannsiden i registeret er noe helt annen enn hva man finner i toppen på en sjøvannskjølt motor. Og en skulle tro at man burde ha store fordeler av å bruke ulike løsninger/kjemikalier her. --------- Det kan virke som "systemrens" er "one size fits all" løsningen, som å helle plumbo i uansett årsak til at det er tett og uansett hva som er tett. Bare systemrensen er sterk nok så går det fin. Link to post
Torsen67 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Noen som har link til typiske produkter? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn