Lars O Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Min hentetråd fra Bergen til Østlandet nærmer seg med stormskritt. Jeg trenger en oppskrift for å få registrert båten min slik at andre kan følge meg på turen. Ett eller annet må jeg ha oversett, da jeg ikke finner ut av det....... Er det noen som har oppskriften? Lars O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Bruk pc og lag deg en konto på marinetraffic først. Så er det plankekjøring mener jeg å huske. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Når kommer egen tråd her da Lars O? Gjør som Framtia har beskrevet, jeg er ikke datakyndig, men fikk det til. Viktig at du e registrert i Marinetraffic først.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Er registrert overalt.........kanskje jeg bare er blond? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 last ned mAIS fra app store / google play. Prøvde for første gang nå, så ut som grei skuring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 (edited) Last ned mAIS til ipad og/ eller iphone, så trykker du på det blå tannhjulet til høyre i bildet. Der legger du inn alle data på båten (MMSI, kallesignal, type, lenge, bredde osv) samt brukernavn og passord på marinetraffic. Så tut og kjør :-) Edited April 7, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Takker sap. Har gjort alt det der nå, men finner "meg" ikke Le Mante, 912570916 Lars O (blond) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 (edited) Og du har trykket på start og får ikke feilmeldinger i linjene under (se bilde)? Kan du ta en screenshot? (Trykk kjapt på begge knapper samtidig på iphone/ pad) Det kan ta litt tid første gangen mener jeg å huske.... Edited April 7, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Der er du på nett og lagt til i "my fleet" :-) Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Se der ja :-) Den dukket ikke opp hos meg, men får prøve igjen senere Reiser forøvrig til Bergen torsdag kveld og er underveis fredag Lars O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Får ikke opp data eller finner den på søk, men det kan være fordi dataene er nye. Æ, ø og å samt komma kan gi krøll vet jeg. Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Kirkeng Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hva er MMSI number? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Takker for hjelp. Da er det bare å lage ny hentetråd, om ikke menigheten har gått lei, da ;-) Lars O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trawler 42 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hva er MMSI number? Hei Lars ! Det er et nummer man får tildelt når man registrerer et fartøy til AIS . Maritime Mobile Service Identity (MMSI) Quote 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post Share on other sites More sharing options...
fluefiskeren Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Mmsi nummer får en med vhf lisensen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Kirkeng Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hei Lars ! Det er et nummer man får tildelt når man registrerer et fartøy til AIS . Maritime Mobile Service Identity (MMSI) Ok, takk for svar. Har ikke rotet meg til å ta VHF kurset enda. Men fikk utdelt det på mail nå :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hva slags båt skal du nyte turen med? Godt vi får en ny hentetråd! Quote Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Vi spanderte på oss en Jeanneau Prestige 36. 2003mod. Lars O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Da får du /dere en flott tur! Og vi får mange bilder og gode reportasjer? Quote Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Har noen en direkte link til hvor jeg kan få tildelt MMSI nummer? Prøver og prøver her, men kommer bare til marinetraffic sin førsteside. (Sitter på iPhone) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 (edited) http://mob0.marinetraffic.com/ais/generic_form.aspx?mode=add&datasource=SHIP_NOMMSI Hit blir jeg sendt via app på android. Har ikke prøvet noe selv enn å registrere meg og laste ned appen Edited April 7, 2014 by ehrnst (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pksp Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Takk! Der fikk jeg endelig registrert :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Raymond Romsdal Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Når tøffer dere avgårde? Kjører fra Stavanger på lørdag om alt går bra.. Må ordne mais til turen :-D Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 (edited) Feilpost Edited April 8, 2014 by Sæbø (see edit history) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars O Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Hei Raymond. Vi drar fra Bergen fredag morgen Lars O Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts