Jump to content

Mercury 15 hk (ca 1990) ujevn kjøling


NoobMatrosen

Recommended Posts

Låner en 15 hk 2-takt av far som jeg syns å huske ble kjøpt tidlig 90-tall. Den har vært en jevn traver og aldri vært no tull med. har blitt lagret i åpent naust hver vinter, og jeg er usikker på om far kjørte vinterkonservering hver høst på den. Syns å huske den flere ganger ble tatt rett fra båten og inn i naustet. Jeg kjøpte båt i fjor sommer, og lånte da motoren, siden far ikke har båt for tiden. Motoren har blitt brukt i mange år på en 16-fot trebåt som veide noen kilo, etter å ha trutna, vil tro minst 250 kilo, kanskje 300. Motoren har nok vært noe underdimensjonert i forhold til båten.

 

Siden min båt kom sent på sjøen så ble ikke motoren kjørt så mye, og de turene som var ble forholdvis korte. Motoren er derfor ikke blitt testa skikkelig etter å ha stått ubrukt i naustet i sikkert 5 år.

I høst ble båten tatt opp seint, så frosten var der nesten for fullt. Ble da ikke kjørt vinterkonservering på den, da jeg tenkte det var dumt å kjøre ferskvann inni for så å fryse.

 

Når jeg i kveld hadde henta båten fra vinterlagruing, så kjører jeg den i ferskvatn, og åvervåker kjølestrålen. Når termostaten slår inn så blir strålen ijevn og temperaturen går opp og ned. på det jevne målte jeg vatnet til ca 40 grader, innimellom var det relativt grei stråle og tempen gikk ned, men av og til blir strålen nesten borte, det pipler bare ut, og tempen går opp og det merkes på håndflata at det er varmt.

 

Etter det jeg har fått med meg så kan det være to årsaker:

 

1. Kjølekanalene er litt tette, saltavleiringer som blokkerer. Det som jeg føler avkrefter dette er at tempen av og til gikk ned, og strålen ble bedre. Men dette kan vel også være at termostaten kobler inn og ut.

 

2. Impelleren begynner å synge siste verset. Impelleren har aldri vært skiftet så vidt jeg vet, og motoren er over 20 år.

 

Noen som har en formening, eller har lignende erfaringer, med ditto løsninger?

Link to post
Share on other sites

Etter min mening tyder dette bare på at kontrollstrålen går via termostaten, dvs at den stråler greit når termostaten er åpen og mindre når termostaten er lukket. Hvis motoren heller ikke, etter noen minutter på full belastning, blir varmere enn at du kan holde hånda på sylinderveggen utenfor øverste sylinder, så syns jeg ikke det er noen grunn til bekymring.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. Ja jeg har vært borti to slike motorer.

Kontrollstrålen til kjølevannet styres via termostaten på denne motoren og derfor kommer bare kontrollstrålen når termostaten åpner.

Link to post
Share on other sites

Når dere sier termostaten åpner, mener dere da at den styrer kjølevannet gjennom motorblokka? Høres ikke helt logisk ut da, for impelleren pumper vel vann uansett. Hvis termostaten kobler ut og ikke lager stråle fordi den kobler ut kjøling gjennom blokka så burde vel ikke da vannet bli varmt. Når vannet er på det varmeste så er det så varmt som man bruker å vaske hendene med på det varmeste. Dvs litt varmere enn behagelig, men går fortsatt fint å holde hånda under strålen.

 

Hei. Ja jeg har vært borti to slike motorer.

Kontrollstrålen til kjølevannet styres via termostaten på denne motoren og derfor kommer bare kontrollstrålen når termostaten åpner.

 

Det er god stråle når motoren ikke er helt varm ennå, men det skal sies at det var når motoren sto i fri. Choken-spaken på denne motoren fungerer også som start-gass, dvs at du ratter den mot høyre så den sikkert ligger på litt over 1000 omdreinginger.

 

Det er når jeg setter motoren i revers og setter opp turtall littegrann at strålen begynner å bli ujevn. Da tipper jeg motoren blir varm pga belastningen, og dermed får termostaten til å koble inn vannet i blokka for å kjøle.

 

Eller tar jeg feil her?

 

Link to post
Share on other sites

Kan det være at vannstrømmen rundt propellen gjør vanninntaket dårligere når motor går i revers? Jeg har ikke testa i forover-giret ennå, da det fort minker med vann i balja når propellen skyver det ut av balja.

Burde kanskje testa i forover-giret. Er jo ikke akkurat vanlig å kjøre 10 min i revers...

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver nå bare ned det jeg tenker ut, og ting jeg leser meg opp på.

Leste et sted at det kommer kjølestråle andre steder og. Det skal sies at jeg så en tykkere stråle komme fra undersiden av kavitasjonsplaten i forkant av stammen. Dette var en stråle som var dobbelt så tykk som strålen fra motorhuset. Kan det bety at når termostaten kjøler blokka så går kjølevannet nedi stammen og ut der? Så det da er normalt at det ikke er kjølestråle fra motorhuset når motoren blir varm under belastning...?

Link to post
Share on other sites

Motoren oppfører seg normalt. Har en mercury 10 som er likedan. Den blir fort varm, så termostaten åpner kjapt. God forsikring å bytte impeller, men motoren forblir likedan.

Det er ikke choke på disse, men primer. Den spruter bensin inn hver gang hendelen dras ut.

Tomgang justeres ved å vri på hendelen.

Må gjerne prime 3-4 ganger på min, og 1-2 ganger etter start.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...