Jump to content

Raymarine GPS Antenne batteri backup


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Fikk et par tips fra Raymarine som jeg vil dele med dere.

 

Jeg opplevde da jeg sjøsatte båten at jeg ikke fikk antennesignaler inn på plotterene fra GPS antennene. Har C120 og C80, samt en Raystar 120 og Garmin GPS. Garmin er koplet inn på C80 displayet og ment som backup om Raymarine antennen feiler. Så opplever jeg at begge plotteren starter og ingen antenner kommer opp på plotteren. Etter litt feilsøking, med blant annet å fjerne ST1 kabelen mellom displyene kommer Garmin antennen opp på C80 displayet.

 

Forklaring er som følger. Mest sannsynlig er backupbatteriet I Raymarine antennen fra 2007 I ferd med å bli ødelagt. Dette medfører at ved første gangs oppstart vil antennen bruke lang tid på å finne rett posisjonsdata. Samtidig sender den ut telegram på ST1 bussen. Så er det slik at plotteren vil prioritere dette signalet før den slipper Garminsignalet inn på bussen. Det ville den gjort om Raymarine antennen hadde dødd helt.

 

Så nå blir det spennede å se om Raymarine antennen kommer opp til helgen. Og ikke minst koble den I fra for å se om systemet faktisk anvender Garmin antennen som tenkt.

Edited by JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Raystar 125, denne er antagelig tilsvarende som 120. Jeg har ikke vært obs på dette med intern batteribackup. Når jeg leser instruksjonen som fulgte med så står det en advarsel om Lihtium-batteri. Er det mulig å bytte dette batteriet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Antennen er ikke laget med henblikk på at batteriet skal kunne byttes. På den annen side fungerer antennen like godt uten. Det tar bare lengre tid før den finner posisjonen under oppstart.

Link to post
Share on other sites

Har åpnet antennen. ( Det var en Raystar 125) Etter å ha løsnet foten fra selve antennen var det seks små karrosseriskruer som måtte løsnes for å komme til innmaten av antennen. Der sitter et standard 3 V CR2032 batteri I en holder. For mitt vedkommende var det kommet fukt inn I antennen og en av komponentene ramlet løs. Om man velger å byte batteri så vær litt obeservant på plasseringen av O-ringen som tetter selve innmaten. I mitt tilfelle gjorde denne feilen at hele seatalkbussen ble lagt til 12 volt og følgelig ingen kommunikasjon mellom plotterne.

Link to post
Share on other sites

Informativt!

 

Jeg antar at batteriet er utgått også her, selv om jeg ikke har oppdaget noen problemer knyttet til dette enda. Får se om jeg bytter det en gang det passer.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...