Jump to content

Marinisert B230 går varm, montere større sjøvannspumpe?

Geirstro

Recommended Posts

Jeg driver og overhaler en marinisert B230 motor. Den har vært kjørt med saltvannskjøling, og forrige eier har slitt med at motoren har gått varm ved noen anledninger. Har funnet ut at jeg må begynne litt på scratch igjen hva kjøling angår. Jeg har en mistanke om at det er impellerpumpa som er satt på som er problemet her. Det er en pumpe fra Johnson Pump AB som heter F4B-8.

Diameter må stuss fra 280-agregatet er 30mm. Koblingene på pumpa er 3/8 og diameter på hullet både inn og ut av pumpa er ca 10mm. Diameter på stuss inn til sirkulasjonspumpa er 35 mm. Har ikke funnet noe eksakt spec ved vannmengde på pumpa, men det ligger nok rundt 10-15 l/min. For meg, så virker det som om det egentlig burde stått en pumpe der med litt større diameter på hullene for gjennomstrømning og da ergo - litt større vannmengde pr min.

Det er ikke noe tema å bygge motoren om til ferskvann.

Noen som har litt pumpetips til meg?

Ser ingen har svart, så jeg prøver meg. B230 (og B19,21 og 23) har alle vært ferskvannskjølt. Grunnen til dette er at de har Aluminium topp og stål blokk. Dette sammen med saltvann gir mulighet for galvanisk korrosjon. Støpte Aluminiumsdetaljer inneholder en legering som er ispedd jern og kobber. Sammen med En elektrolytt (saltvann) kan dette føre til veldig aggressiv korrosjon. Det er mulig at toppen din er kraftig korrodert, slik at kjølekanalene dine er enten "gjengrodd" av aluminiumoksyd eller verre, slått gjennom slik at vannet ikke flyter riktig vei. I så fall spinner pumpen kanskje vannet rundt i kun en del av motoren..

Der var spec´en der jo ..... :-)

Har hatt en prat med masse hyggelige og hjelpsomme folk i dag, som sier stort sett det samme vedr det som står på fra før - ikke brukendes.

Bør opp på større pumpe. Aller helst 1", men 3/4" kan også gå an ....

Vet at dette spørsmålet ikke er så lett å svare på, men hva snakker vi om av RPM på marsjfart med B230 på et 280-agregat. Vet ikke her og nå størrelse på prop, men den står i en gammel 17" Fjord som nok ikke er av de letteste båtene. Jeg har vel tenkt i mitt stille sinn at rundt 3000 RPM er et greit utgangspunkt hvis vi snakker marsjfart og at i toppfart vil det ligge nærmere 4000. Er dette noe som er i nærheten av sant ??