Jump to content

Mistet én av to DP-propeller


largo

Recommended Posts

Den underligste ting skjedde i går. Rett etter at jeg hadde tatt båten opp i plan mistet jeg turtall og fart drastisk. Alt var normalt med motor, og jeg tenkte med meg selv at det føltes ut som om en av propellene var borte. Tiltet opp drevet og fikk bekreftet mistanken.

bilde

Jeg lurer selvfølgelig på hva som har skjedd. Kan dette relateres til tæring av propell? Jeg lurer også på hva slags propeller jeg kan bruke - dette er D5 og de tror jeg passer bra til denne Bella Falcon, men vil jeg eksempelvis kunne bruke noe som gir mer fart? Fins det kalkulatorer eller skjema for dette?

Link to post

Du kan også bruke stålpropellere. De heter da F4, F5 osv. Vanligvis må man gå ned ett hakk på stigningen når man går over fra aluminium til stål fordi aluminiumspropellere flexer mere slik at stigningen blir mindre med belastning enn ubelastet. Jeg fikk betydelig mer fart ved å gå fra D6 til F6 men har nå drøyt 1200 rpm for lite maksturtall og skal bytte til F5.

Link to post

Jeg har tenkt litt, og jeg skal ikke si det bombastisk at turtallet ikke økte, men jeg registrerte jo fartstapet og reagerte omgående med å dra av på hendelen så den rakk ikke å eventuelt spinne opp noe særlig. Det gikk jo relativt fort, og jeg var redd det var noe alvorlig galt. Ingen vibrasjoner eller synlige skader på det resterende. Det kan selvfølgelig hende at jeg mistet propellen først da jeg slo revers for å teste om det var noe jeg hadde kjørt drevet fast i, det vet jeg jo ikke, men det spiller ikke så stor rolle for meg. Propellen er vekk og jeg må ha et nytt propellsett. Har funnet noe på finn.no, men med delenr 21258485 ser dette ut som I5-propeller? Hva er det for en serie, er det noe jeg kan bruke? Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig oversikt.

Link to post

Grunnen til at jeg lurer er ikke for å være vrang :smiley: Dette har skjedd meg 2 ganger på tidligere båter, og om det skjer igjen er jeg bare nyskjerrig på andre senarioer :smiley:

Selv mistet jeg ikke propellene, og klarte ikke engang å dra de rundt for hånd. Så hvis den kan falle av pga vannstrømmen ville jeg trodd den var så løs at du ikke ville få fremdrift i det heletatt, eller ihvertfall nedsatt...?

Men dette er kanskje en masse ord om noe man ikke får gjort noe med når det skjer :smiley:

Link to post

Har akkurat byttet en propell selv pga ødelagt nav. Fikk vite av verkstedet at dette er en ganske vanlig skade på VP propeller.

Kraftig dreiemoment fører til at navet ryker, spesielt dersom det ofte gis "flatt jern".

 

Hele gummiforingen i navet ditt sitter igjen her - så det er nok årsaken.... :wink:

 

Sjekk ut: http://www.coastalrides.co.uk/index.php for ny propell. Bra priser, og rask levering. (3 dager, inkusive helg, for levering til Norge) :smiley:

Link to post

Grunnen til at jeg lurer er ikke for å være vrang :smiley: Dette har skjedd meg 2 ganger på tidligere båter, og om det skjer igjen er jeg bare nyskjerrig på andre senarioer :smiley:

Selv mistet jeg ikke propellene, og klarte ikke engang å dra de rundt for hånd. Så hvis den kan falle av pga vannstrømmen ville jeg trodd den var så løs at du ikke ville få fremdrift i det heletatt, eller ihvertfall nedsatt...?

Men dette er kanskje en masse ord om noe man ikke får gjort noe med når det skjer :smiley:

Det er jo bare å spørre, denne hendelsen opplevdes som såpass spesiell at jeg gjerne beskriver den så utførlig som mulig. Jeg vet jo ikke ennå om det er noen skader noen steder, men det var ingen ulyder / slag / vibrasjoner som ledsaget propellens sorti. Jeg vil tro det er sannsynlig at jeg ikke hadde funnet noen propell selv om jeg hadde latt være å bakke før jeg tiltet opp og undersøkte. Propellstrømmen fra den forreste propellen var nok for sterk. Om den har sprukket eller blitt skadd på annen måte har jo vært artig å vite, men den hemmeligheten tok propellen med seg ned på 90 meters dyp. Jeg har jo studert drev og propeller når jeg har hatt båten oppe, og bortsett fra normal elde har det ikke vært noen skader eller noe å sette fingeren på. Jeg har nylig montert landstrøm, og har hatt strøm på i noen måneder - jeg har tenkt på om det kan ha funnet sted noe galvanisk tæring, men det får jeg kanskje et svar på når jeg får vite hvordan sinkanodene ser ut. Jeg har uansett problemer med å tro at jeg har feil på strømmen om bord i min båt. Anlegget er helt nytt, og utstyrt med galvanisk skille.

 

Jeg har hatt et hint av en vibrasjon, jeg merket meg dette da jeg var på sjøen søndag, det var på lave turtall. Så jeg kan jo fantasere med at det var noe i gjære, det blir spennende å kjenne hvordan han er med nye propeller.

 

Jeg regner med at jeg kan lunte av gårde på den gjenværende propellen når jeg skal ha båten på verksted, ca 8 nm?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...