kjeg Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Hei. Jeg har en 29 fots Tresfjord Nordic med hydraulisk styring. Jeg har vært og kjøpt meg en autopilot for rattmontasje type Raymarine Smart-pilot x-5r Denne skal være beregnet for motorbåter. Det er slik at driverenheten monteres mellom eksisterende rattpumpe og selve rattet. Båten min er veldig lett på rattet, noe jeg synes er en stor fordel ved manøvrering i trang havn. Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med nevnte rattpilot. Blir båten vesentlig tyngre på styringen når man styrer manuelt (handstyrer)???? På forhand takk. Kjell Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jeb Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Hei Kjeg interessant spørsmål da også jeg har tenkt på samme type autopilot avventer med spenning svaret du får. Jeg har en 28 fot viking den er lett på rattet når den kjører sakte, men tyngre ved på drag, jeg har også drev Jeb Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Ja, jeg monterte en rattpilot på hydraulisk styring i høst, og kan bekrefte at styringen ble vesentlig tyngre. Har dog ingen problemer med og navigere inn på en trang plass Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Hei kjeg! Jeg har en slik Raymarine rattpilot i Halcoen. Monterte rattpilot fordi jeg har telefleks-styring. Med piloten i fri vil nok rattet bli noe tregere ja. Ser du har hydraulisk styring fra før, så da vil jeg anbefale at du monterer hydraulisk pumpe inn på ditt eksisterende hydrauliske anlegg isteden for denne rattpiloten. Tror det blir en bedre løsning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mox1 Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Ville absolutt gått for hydraulisk pumpe hvis jeg var deg...Kjøpte en Ray SPX-5 for 2 år siden, men tok den av igjen etter én sesong bl.a pga for mye dødgang i rattpiloten. Fikk heller aldri kalibrert den slik at jeg ble 100 % fornøyd, den holder kursen men vingler for mye. Ga opp hele autopilotstyret, har vel egentlig ikke bruk for det i en 22 fots daycruiser da... Kan ikke huske at den ble noe tyngere på styringen med rattpoliten montert, det er minimalt med motstand i enheten når den ikke er i bruk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jeb Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Hei Mox1 har du forsatt din autopilot og hvor mye skal du ha for den. jeb Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post Share on other sites More sharing options...
Mox1 Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Hei.Har den liggende ja, men den er ikke komplett, mangler displayet dvs det er fortsatt montert i båten, syntes det var en kjekk sak for å vise fart/dybde, etc. Her er en video der autopiloten er i drift : Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jeb Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Det så drita tøft ut da en sånn må jeg jo ha meg, er det et program som du har installert på pc , følger det med program for pc. jeb Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts