Jump to content

Farer med Yanmar som ikke er blitt brukt/startet på 5-6 år ?


Ficher

Recommended Posts

Jeg ville ha sjekket at impelleren er OK etter 5-6 år med press på samme sted. Utover dette ville jeg rett og slett bare ha startet opp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjekke oljenivå, kjørt motor på starter for å bygge opp oljetrykk

Deretter startet motor og hvis den går fint så ville jeg byttet dieselfilter etterpå(eller før:-)

Link to post
Share on other sites

Sjekke oljenivå, kjørt motor på starter for å bygge opp oljetrykk

Deretter startet motor og hvis den går fint så ville jeg byttet dieselfilter etterpå(eller før:-)

Link to post
Share on other sites

Ville tørnet motor for hånd et tørn eller to i fall en eller flere ventiler har satt seg.
Å kjøre motor på starter med stoppknapp inne for å bygge opp oljetrykk er ikke alltid mulig(spenningen over stoppsolenoiden blir for lav og motoren starter likevel)

Link to post
Share on other sites

En motor med drivlinje som står mye slites ofte langt fortere enn en motor som brukes veldig mye. Årsaken til dette er at bare deler av motor og gear vil ligge i olje. Stempler og andre deler vil korroderes raskere, og når man så starter opp motoren vil man kunne få mye slitasje. Alt i fra pakninger, oringer, stempler, lagere, vaiere, eksos, manifoiler, gear osv, osv blir mer morkne og korroderte enn om de brukes jevnlig. En motor skal brukes regelmessig, hvis ikke kan den "stå seg i hjel". Men, starter den opp og du ikke ser noen tegn til ulumskheter i form av at den er mer tungstartet enn det man kan forvente av motortypen, eksos og vannet som kommer med eksosen er blank, oljen er ikke som majones (men brunsvart), det er ingen lekkasjer, den er fri for ulyder, går rent gjennom hele turtallsregisteret, osv, osv, så hadde ikke jeg hatt store betenkeligheter... men jeg hadde ikke betalt et premium for lavt timetall. Det er økt risiko å kjøpe en slik motor. Har du feks latt håndbrekket på bilen din stå på en god stund, feks over en lengere ferie - ja så har du kanskje opplevd at håndbrekket sitter hardt og at bremsene tar og at de lager lyder ved nedbremsing... samme prinsipp, bremser som motor må brukes jevnlig.

 

Er ikke motoren skikkelig konservert, spesielt en saltvannskjølt motor, ja så er det ikke helt usannsynlig at det er korrosjon både her og der. Med konservering mener jeg at den har blitt kjørt med ferskvann og frostveske, fått ny olje, fett, osv. Det er jo også relevant hvilket miljø den har stått lagret i. Tørt eller fuktig?

Link to post
Share on other sites

Å kjøre motor på starter med stoppknapp inne for å bygge opp oljetrykk er ikke alltid mulig(spenningen over stoppsolenoiden blir for lav og motoren starter likevel)

Endelig fikk jeg en (utmerket) forklaring på det spørsmålet. Har prøvd hver vår (og ellers når båten har blitt liggende litt), men motor starter som bara det!!

Link to post
Share on other sites

Det siste er et kjent problem. Min Yanmar 4JHE fra 1986 starter i løpet av 2 - 3 sekunder etter vinterdvalen slv med stoppknappen inne! Få tak i en medhjelper som holder hendelen for stopp inne manuelt med fingeren mens du kjører motoren litt på starteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På Yanmarene med 2 sylindre kan du slå over luftinga på toppen så starter den ikke.

 

Da belaster du heller ikke batteri noe særlig når du drar den på starteren for å smøre den opp litt før start.

Link to post
Share on other sites

Det der med å kinne motoren på starteren for å bygge opp oljetrykk.....har det egentlig noe for seg? Jeg er ingen mekaniker, men jeg tenker at bevegelse av deler i motoren blir det jo enten de sviver sakte når starteren drtar rundt eller fort når motoren er startet. Har selv en Yanmar 4LH, og det står i instruksjonsboka at man bør kinne motoren 3x15 sek eller noe sånt etter vinteropplaget. Men jeg vetta fillern.

Noen synspunkter på dette folkens?

Link to post
Share on other sites

Det der med å kinne motoren på starteren for å bygge opp oljetrykk.....har det egentlig noe for seg? Jeg er ingen mekaniker, men jeg tenker at bevegelse av deler i motoren blir det jo enten de sviver sakte når starteren drtar rundt eller fort når motoren er startet. Har selv en Yanmar 4LH, og det står i instruksjonsboka at man bør kinne motoren 3x15 sek eller noe sånt etter vinteropplaget. Men jeg vetta fillern.

Noen synspunkter på dette folkens?

Veldig lurt å gjøre dette. Den mekaniske slitasjen er så å si null når motoren kinnes på starteren uten oljetrykk, når motoren går er store krefter i sving og delene i motoren må ha smøring for å ikke ta skade. Det er ikke sikkert motoren tar skade der og da i nevneverdig grad, men levetiden på motoren kan forringes, og det er sånn at om en skade oppstår kan det gå veldig fort til havari. Rådelager er en av delene i motoren som trives veldig godt med god smøring med en gang motoren startes.

Link to post
Share on other sites

Få tak i en medhjelper som holder hendelen for stopp inne manuelt med fingeren mens du kjører motoren litt på starteren.

Takker for tipset. Håper vær og føre gjør at båten (motoren) brukes jevnlig. Det er nå det som er tanken da.

Link to post
Share on other sites

Tror så gjerne at du har rett kaptein G, og jeg pleier å gjøre dette selv. Ikke bare etter opplag, men også hvis motoren har stått generelt lenge.

Og nå vet jeg at det har noe for seg. Bra.

Men ær´e så nøye a, tenker nok folk flest. I hvert fall de som ikke er på BP. Likevel rusler og går motorer i de tusen båter i årevis.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg tenker det er greit å plaske opp olje og smøre opp litt før den starter, så kinning før første oppstart på våren har jeg tro på. Men det er godt mulig at den største effekten er mental, men den er god å få med seg den også :-)

Link to post
Share on other sites

Det der med å kinne motoren på starteren for å bygge opp oljetrykk.....har det egentlig noe for seg?

 

 

Ja, det har noe for seg, oljen pumpes fra bunnen og til toppen av motoren, derfra renner den naturlig ned i bunnen igjen (på de fleste motorer), slik at når motoren har stått en stund vil mye av oljen ha samlet seg i bunnen.

Oljen legger igjen en film som skal beskytte ved oppstart, men når motoren starter er det som tidligere nevnt store belastninger, og smøring er viktig.

Det tar litt tid å pumpe olje opp til toppen, slik at de første øyeblikkene motoren starter så går den på oljefilmen som ligger igjen, og etter flere år er det omtrent det samme som null olje.

 

Mesteparten av slitasjen på en motor oppstår nettopp ved oppstart, bygger man opp oljetrykk før starting, har alle kanaler fylt seg med olje igjen, og oljen har nådd toppen, og det betyr at kritiske deler får olje langt raskere enn dersom man starter uten å prime motoren på forhånd.

 

Sannsynligheten for at motoren havarer dersom man ikke primer motoren er uhyggelig liten, men det vil garantert føre til økt slitasje desto lengre motoren går ved oppstart uten skikkelig smøring, og etter overhalinger er det helt kritisk å kjøre opp oljetrykk før oppstart for å få olje rundt i motoren osv.

Edited by adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det første jeg ville fått gjort var å drenere tank og filter, helst, hvis mulig bytta dieselen, minimum drenert ut det som ligger nederst dieseltankene. 6år med kondens kan gi endel problemer

Link to post
Share on other sites

Med mindre det er lekkasje i påfylling eller lignende vil jeg tro mengden kondens etter seks år er knapt målbar.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje inspisert tankene, men brenner dieselen , så brenner den :thumbsup: Og kjinne motor 15sek minst.

 

Angående kaldstart og olje, eg holder inne stoppknappen også slik beskrevet. Eg har aldri fått start på den når eg ikkje vil. Ein yanmar 6LYA-STP, Men det går kjempefint å binde opp stopparmen med ein liten hyssing eller ein streng, slik at man unngår start i de tilfeller der batteri eller kabler ikkje tåler spenningsdrop til starter. Egentlig burde alle legge seg opp mekanisk stop i tilleg. God gammeldags stiv wire som man drar i.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det vesentlige her er hvordan den har vært lagret disse 6 årene. Har den stått stille i 6 år med saltvann i systemet bør det sjekkes for tæring i saltvannskretsen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er det aksling eller drev?

Hvilken yanmarmodell er det?

 

Om den har ligge på sjøen kontinuerlig disse årene, så er den nok også temmelig grodd. Om du ikke rengjør skroget under vannlinjen, så vil du bli temmelig skuffet over fart, neppe oppnå toppfart og riktig turtall. Dessuten vil du oppleve at eksosen er tydelig synlig ettersom motoren må jobbe hardt. -bare så det er sagt. Videre kan/ er sjøvannsinntaket være godt begrodd, som reduserer kjøling, og om det ikke er montert sjøvannsfilter, så vet du ikke umiddelbart hvor mye vann den får.

 

Ellers er vel det meste nevnt. Peil selvfølgelig girolje for riktig nivå.

Oljer og filtere byttes gjerne etter at motor og gir er varmkjørt.

 

Kontroller at batteriene er i orden, riktig syrenivå, om det kan kontrolleres.

 

Undrer meg på hvor mye av motoren blir smørt opp når man fyller på olje?

Link to post
Share on other sites

Stort sett bare deler av vippearmer og en løfter eller 3? (avhengig av type motor)

Er oljen veldig gammel/dårlig så burde man kanskje bytte olje og filter før oppstart.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...