Jump to content

Hva har dere med av verktøy ombord?


Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg har innenbordsmotor og har hatt en liten verktøykasse med meg fra båt til båt i "alle år". Den inneholder skrujern/stjernejern av forskjellige dimensjoner, skiftenøkkel, rørtang, avbitertang, olje/dieselfiltertang, noen leddnøkler og fastnøkler i litt forskjellige dimensjoner, en hammer og sikkert noe annet småtteri jeg sjeldent bruker. Jeg tenker at det viktigste er å kunne bytte filter, impeller og viftereim under veis. Jeg har noen slangestubber liggende også, men de har jeg aldri hatt bruk for. I seilbåt har jeg også med utstyr for å kunne kutte wire til riggen. Når det gjelder reservedeler har jeg alltid med ekstra dieselfilter, ekstra viftereim, ekstra impellere, noen skruer og muttere i diverse dimensjoner, kabelskosett og litt ledning og ekstra sikringer. Jeg har også med meg ekstra pærer til lanternene. Ellers har vi motorbåt for øyeblikket, og behovet for de helt "store" mengder verktøy ser jeg ikke til vårt bruk. Vi skal over dammen fra Arendal til Skagen i påska, og jeg kommer ikke til å utvide hverken verktøykassa eller delelager i den forbindelse. Det blir artig å se hva andre har med, for å få noen gode tips.

Link to post
Share on other sites

Støtter forrige svar fullt ut. Har alltid impeller, olje og dieselfilter pluss reimer med. Når jeg tar filterservice kjøper jeg nytt og bruker de jeg har hatt liggende. Har i tillegg plugger som passer dimensjonen til alle skroggjennomføringer, i tilfelle disse skulle miste samarbeidsviljen. Verktøy må du tilpasse din båt, du bør kunne bytte impeller, filtre og reimer. Anbefaler å gjøre dette selv under veiledning om du trenger, slik at du kan gjøre det i sjøen når det er mørkt og smeller rundt deg -det kan redde deg ut av bibelske situasjoner ;-)

Link to post
Share on other sites

Reservedeler/forbruksmateriell:

Drivstoff og oljefilter

Impeller til motor

"Viftereim"

Impeller til toalett

Div.lyspærer

Slanger i mange varianter

Et arsenal av slangeklemmer (Syrefaste)

Et rikholdig utvalg av syrefaste skruer, bolter, muttere, skiver

Kabelsko, herunder polsko m.m.

Sikringer

Div brytere

Strips i flere størrelser

Div. ledninger og kabler

Div. tauverk

Trelim

Fugemasse/lim

Kontaktlim

Lynlim

Motorolje

Frostvæske

Batterivann

Dieseltilsetning

Fett (grease)

5-56

White-spirit

Tape i mange varianter

Sandpapir

 

Verktøy:

Minst en av hver i pipenøkler fra 5,5 - 19 mm

Minst en av hver i fastnøkler ditto

Utvalgte leddnøkler

Div. skrutrekkere

Bor/bits-sett (Unbrako og torx)

Div. trebor

Rørleggertang

Avbitertang

Diverse småtenger

Avisoleringstang

Huggjern

Kniv

Fil

Skyvelær

Kabelskotang - Også en stooor en til batterikabler. :smiley:

Multimeter

Prøvelampe

Hammer

Øks

Baufil

Fintannet sag

Batteridrill

Oljepumpe

Tommestokk/målband

Magnetstav

Lommelykter

Dykkermaske

 

 

Pluss diverse som jeg ikke kommer på i farten.... :smiley: Jeg har gammel båt og motor. Stort sett fungerer det meste, men jeg liker å ha verktøy og reservedeler i beredskap. Dessuten kan jeg ofte finne på å gjøre en forbedringsjobb om bord mens vi ligger i havn et sted. Da er det godt å ha det meste for hånden. Men jeg innrømmer at jeg har i overkant mye med meg, men da blir man jo også fort populær når andre mangler noe. :yesnod: Den ekstra vekten jeg drar på har lite å si for fart og forbruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel båt, og når jeg er utpå, hvorfor ikke bruke anledningen til å pusse og fikse litt? Ellers, alle deler og matrialer til service av motor har jeg alltid et ekstra sett av i båten. Stort sett det meste av vårpussgreier foruten om bunnstoff. Dette høres ut som veldig mye, men mye av dette har mange applikasjoner... feks en øks er kjekk å ha både når det skal bankes ned bergkiler eller når du skal fange ved til bålkosen. En gassdreven loddebolt kan brukes på krympeslanger og til å løsne gjenstridige fastrustede bolter. Verkøyet på listen tar heller ikke allverdens plass, og man kan gjerne dele det opp. Selv om du ikke kan reparere motor selv, så møter man mange på fjorden som kan det - da er det kjekt med både verktøy, forbruksmatriell og deler... kan spare deg for slep og avbrutt ferie. Spesialverktøy som momentnøkkel lar jeg ligge hjemme.

  • Pipenøkkelsett og skraller
  • Fastnøkkelsett
  • Skiftenøkkel, liten, medium, stor (husk at en bolt har en mutter av samme størrelse i andre enden - enten må du ha dobbelt opp med nøkler, eller et par tre skiftenøkler
  • Assorterte skrujern i fire forskjellige størrelser (flat og stjerne... resten er i bitsettet)
  • Skrujern for bits
  • Bits-sett
  • Oljefilteravdrager
  • Polygriptang
  • Kombinasjonstang
  • Liten rørpumpetang
  • Sideavbiter
  • Leatherman
  • Avisoleringstang
  • Multimeter
  • Baugfil, liten - kan også brukes til å kappe vaiere på seilbåt
  • Målebånd
  • Tommestokk
  • Liten hodelykt
  • 12V arbeidslykt eller batteridreven
  • Lange startkabler... neppe lang nok, men motparten kan også ha startkabler
  • Liten øks
  • Liten sag
  • Liten hammer
  • Syl
  • Dor
  • Pinsett (leatherman har nebbtang)
  • Arbeidshansker
  • Assorterte våtslipepapir
  • Liten tube locktite
  • Epoxy
  • Liten tube superlim
  • Kjemisk metall
  • Trelim
  • Teflontape
  • Eltape
  • Gaffatape
  • Aluminiumstape
  • Persiennesnor
  • Ståltråd
  • Ledninger (svart, rød, jord)
  • Skjøteledning på rull
  • Slangeklemmer, assorterte
  • Assorterte bolter, muttere og skruer
  • Assorterte isolerte kabelsko
  • Hånddrevet drill og borrsett
  • Impeller
  • Oljefilter
  • Luftfilter
  • Drivreim
  • Fett
  • Verktøy på boks
  • Bremserens på boks (for å rengjøre motordeler osv)
  • Kontaktspray (for irring på elektronikk)
  • Arbeidshansker
  • Gummihansker
  • Lakk (til treverk)
  • Teakolje
  • Filler/Twist
  • Motorolje
  • Girolje
  • Kjøleveske
  • Rødsprit (til rengjøring og opptenning)
  • parafin (til rengjøring av motordeleler så vel som til belysning)
  • Gassdreven loddbolt og loddetinn
  • Sikringer til apparater med sikringer (båten har automatsikringer)
  • krympeslange
  • Lyspærer
  • Sikaflex
  • Silikon
  • Pakningslim
  • Treplugger (trutnet)
  • Polish
  • Voks
  • Matriell til påhengsmotor: Tennplugg, impellere, etc
  • Lappesaker til gummibåt

 

Jeg har nok glemt ett og annet, men lista er rimelig komplett

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om vi er "two of a kind" Zooper. Måtte nesten le litt. :thumbsup:

Jeg melder meg på som nummer tre her. Full verktøykasse med tenkelig og utenkelig, samt reservedeler og det jeg stort sett trenger for diverse oppgraderinger under veis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Glemte å ta med noen ting som står på lista di Møkkalasset :D

 

...men egentlig så trenger man vel bare gaffa, leatherman, en god slump kreativitet, et godt lynne, mye tid, og en ordentlig forståelsesfull kone... for å komme ut av de fleste kniper... eller gjøre livet enkelt og ta med seg rubb og rake.

Link to post
Share on other sites

Har med det meste jeg kunne trenge underveis. Noe av det verste jeg kan tenke meg (verktøymessig sett) er å mangle verktøy jeg trenger :wink: Sånn sett fylles verktøykassen mer og mer etter som nye oppgaver skal utføres, det finnes alltid mer kjekt verktøy man kan handle :giggle:

 

Av verktøy har jeg med blant annet:

  • Klohammer
  • Kulehammer
  • Liten smedhammer
  • Pipesett
  • Fastnøkkelsett
  • Skiftenøkkel
  • Multimeter
  • Diverse skrujern
  • Vannpumpetang
  • Nebbtang
  • Avbitertang
  • Kombitang
  • Kabelskotang
  • Oljefilterverktøy
  • Umbrakosett
  • Batteridrill med bor fra 1mm-25mm + bits til skruing
  • Gassdrevet loddebolt
  • Baufil
  • Håndsag
  • Øks
  • Kniv
  • Tommestokk
  • Inspeksjonsspeil
  • Hodelykt
  • Kamdrevverktøy

Diverse forbruksmateriell:

  • Gaffateip
  • Elektrikerteip
  • Vulkaniseringsteip
  • Diverse syrefaste treskruer og maskinskruer med skiver og mutrer
  • Diverse slangeklemmer
  • Loddetinn
  • Ståltråd i flere dimensjoner
  • Diverse flytende remedier som olje, kjælevæske, lignende
  • Lim: type epoksy, PU-lim og Loctite
  • Koniske treplugger
  • Impeller
  • Dieselfilter
  • Diverse ledninger
  • Viftereim
  • Kabelsko
  • Tennplugger til påhengsen
  • Diverse pærer

 

Sikkert noe som er glemt, men lista skal være ganske komplett. Småverktøyet (bortsett fra øksa og andre større ting) har jeg i en solid verktøykasse som står i et skap sammen med alt forbruksmateriellet. Kassen er grei å ta med seg rundt forbi på båten når diverse arbeid skal uføres.

Link to post
Share on other sites

Mye av det ovenfor har jeg omborg,men det var også noen ting som jeg skal suppeler med.

 

Fint med en slik tråd,da kan man få tips til verktøy/ting man ikke har tenkt på selv.

 

Mitt tips er en sak fra Hydroscand,slangeklemme på rull,følger med 8 stk snekkehus.

Med denne ombord kan man lage slangeklemmer i akkurat den dimensjonen du trenger fra ca 8mm omkrets 5 meter,se side 8

 

http://www.hydroscand.no/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=648f7ed5-e981-4ac8-a55a-5601d6776a90&FileName=5-4.pdf

 

 

 

 

Utover dette har jeg ett universaldyserør til motoren,og vi som har CAV typen forfilter/vannutskiller med glassbunn bør ha ett reserveglass liggende.

Koster et par hundre på Romnes,men er verd tusener hvis man ligger uttaskjærs i fellesferien ,og glasset har sprukket.

 

Slanger og slangeskjøter i div.dimensjoner er også på plass

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Utover en pinlig høy andel av det som allerede er nevnt (jeg har kun vanlig hammer ombord, til gjengjeld har jeg for sikkerhets skyld to), har jeg blant annet:

Vinkelsliper

Boltesaks

Wirekutter

Varmluftspistol

Gjengesett

Dremel

Polyester, glassfibermatte, metallrulle++

 

Til motoren har jeg en ekstra startmotor, dynamo og fødepumpe liggende klar, sånn i tilfelle i tillegg til det vanlige med filtre, reimer, slanger og annet småplukk. Til riggen har jeg ekstra fall og forhåpentligvis det som skal til for å erstatte et vant underveis (men jeg håper dette er bortkastet), i tillegg til sjakler, blokker og så videre. Har dratt ombord fire ankere, laptop, satelittelefon og kamerautstyr i hver sin Pelican Case (kofferter som er vanntette og flyter, anbefales!) og Jack Kerouacs samlede verker. Jo, og så har jeg en splitter ny Raymarine Evolution autopilot liggende i reserve.

 

Tipset om ekstraglass til vannutskilleren var ikke dumt.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller dere må ramse opp det dere ikke har med... :smiley:

På sett og vis har jeg det; båten er i ferd med å bli utstyrt for å klare oss uten assistanse på lengre havstrekk og i fjerne havner uten serviceapparat. En del av forberedelsene har vært å gå gjennom alle båtens systemer og bevisst tenkt gjennom hvilke vi kan leve med at kollapser, og hvilke vi må ha utstyr til å erstatte eller reparere.

 

Noen ting må bare være så solide at de ikke kan ryke (skrog, kjøl, mast, ror), andre må vi kunne fikse (typiske motorfeil, lanterner som tar kvelden, selvstyring), mens vi alltids klarer oss uten reparasjon av en del andre ting (komfyr, dieselvarmer og andre komfortelementer).

 

Dette blir litt ekstremt for de fleste turer, men det kan jo være greit å tenke gjennom hvilke scenarier en planlegger å kunne håndtere selv, og når det er på tide å ringe Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Litt av min tanke om å ha med verktøy,og kanskje spesielt reservedeler at hvis "alle" har med litt av alt,er det mye større sjangs for at nabobåten kan få hjelp av deg,eller motsatt når uhellet er ute.

 

Har en liten mistanke til at mange idag med relativt mye båter,og liten eller ingen generell interesse for båt utover det å ha båt,ikke gidder/ser nytten av å ha med verktøy og deler.Dermed blir vi alle litt mer "sårbare".

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Første båtturen 4 dager etter overtagelse fra forrige eier fikk vi ikke start på motoren i en havn vi besøkte. Det var brudd i en jordingsledning på et rele på motoren. Haďde ikke verktøy ombord annet enn noe som fulgte med motoren. Traff heldigvis noen karer som lånte villig vekk det jeg trengte for å lappe det sammen slik at vi kom oss hjem. Selv om båten ikke er så gammel er det ikke så dumt å ha et assortert utvalg av verktøy og reservedeler ombord. Vet aldri når man trenger noe og er langt hjemmefra.

Link to post
Share on other sites

Ikkje tale om at eg orker skrive alt, men det ha satt i gang litt tanker her. Eg har stort sett alt som er ramsa opp av andre unntatt loddetinn og vinkelsliper, Slanger i alle tenkelige dimmensjoner, til og med ekstra klemmer til 5" eksos.... Men eg har ikkje hatt bruk for noko av dette ennå etter eg satte inn ein ny brukt motor. Men det er greit å kunne ta servicer eller kjøre ned i båten og bytte ei pumpe eller ein lampe og vite at man har allt man trenger uten å ta med fra garasjen. . Kanskje eg kan rydde ut 50kg av båten. Men tvangstankene holder igjenn....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...